Kan jag ha fibromyalgi?
Börjar bli smått desperat nu, har alltid ont nånstans i kroppen men får ingen riktig diagnos.
Vet inte när det började, det har liksom smugit sig på. För drygt 1½ år sen när jag väntade mitt fjärde barn eskalerade det, vi blev sjuka i nåt skumt virus hela familjen, en blev magsjuk, en annan fick knallhög feber o hallucinerade, allt var jättejobbigt. Sökte läkare för jag upplevde långvariga bihåleproblem, det gjorde ont bakom/runt ögonen, jag hade ont i kroppen, domningar, galet trött. Men när min läkare började prata ms blev mina läppar förseglade, mig var det minsann inget fel på för ms vill jag ju inte ha! Sen har jag sökt andra läkare flera ggr, tagit alla prov man kan tänka sig såsom thyroid, borrelia, alla möjliga vitaminer och mineraler, socker typ 20 ggr, allt u.a. såklart. Läkarna avfärdar mig o skyller mina problem på att jag är småbarnsmamma (tydligen är det normalt att vara jättetrött o ha ont i kroppen, domningar m.m. om man är mamma) eller min övervikt. Har bantat ner mig tjugo kilo sen februari, kände mig bättre ett tag o började nästan tro på dem, okej, jag är tjock o då ska man ha ont, men nu har alla problem kommit tillbaka. Jag har fortfarande övervikt kvar, men jag borde väl inte bli sämre igen?
Ska rabbla upp lite symptom: trött, ömmar vid beröring (min man klagar ofta på det), ont på olika varierande ställen i hela kroppen, stickningar, spökkänslor, känns vissa dagar som jag har träningsvärk fast jag inte gjort nåt särskilt, ofta huvudvärk, ont bakom ögonen, ont i nacke o axlar, ont i ländryggen (ibland måste jag kliva upp på morogonen fast jag inte har sovit färdigt för det känns som jag ska gå av, kan inte ligga på något sätt), ibland stel i fingrarna, oförklarlig klåda i underlivet (har sökt gyn.läkare flera ggr för detta, provat alla möjliga svampbehandlingar även receptbelagda men inget hjälper, ingen kan förklara vad som är fel), yrsel, dimsyn, extraslag o hjärtrusningar, ryckningar i musklerna, disträ utav 17 (okoncentrerad) m.m.
En sjukgymnast har kollat mina triggerpunkter och konstaterade att jag reagerar på en hel del av dem, men hon gav ingen diagnos. Jag ömmar även på vissa kotor i ryggen.
Jag vill alltså ha en diagnos, kan nån ge mig den blir jag bara så lycklig, skiter i vad det är jag har faktiskt bara jag får diagnosen. Tycker detta är skit, får ingen respons från läkarkåren, all ovisshet över allt konstigt i kroppen har gett mig panikattacker jag har fått gå på terapi för att bli av med. Min man fattar inte vad det är med mig och varför jag jämt gnäller över ont, mina svärföräldrar ser ut att tycka jag är en lat kärring som inte både orkar hålla huset städat och ta hand om barnen. Och jag har ju ingen annan förklaring än att jag har ont, men det kan de ju inte se och jag lider ju inte av nåt så..
Oj, det här blev visst långt…

Jag har skrivit en del filer om fibrom,yalgi. Uppgifterna har jag hämtat från Robert Olins bok "fibromyalgi", men arbetade om dem ihösten 2006, så de är mer lättlästa nu. De är ca 13 st, så du måste ha en e-postadress, som kan ta så många.
skriv till mej på mettan@comhem.se, så skickar jag dem till dej.
Men en sjukgymnast kan inte ställa diagnos, utan bara lämna misstankar.
Det viktigaste om man har fibromyalgi är att komma ihåg att alla prover är normala. Proverna tas för att utesluta andra sater, såsom reumatisk värk, m m.
När du har läst igenom filerna är det bara att fråga och diskutera, så mycket du har lust till.
Jag fick min fibromyalgui konstatera öi början av år 2000, men började misstänka det hela 1999. Jag kontaktade en reumatolog och fick tid ett antal månader senare. Jag fick det hela bekräftat och det var skönt, för som jag sade, "man måste ju börja nysta någonstans".
Men sedan är det viktigt att komma ihåg att man kan inte skylla ALLT på fibromyalgin, även om den omfattar mycket. Det där med "ont i skinnet" är en av de typiska sakerna och jag själv har väldigt svårt för att tåla beröring. Som väl är har jag ingen karl, som ska ta i mej i ett kör, för det hade jag aldrig klarat. 
Värken går att leva med, men tröttheten och svårigheterna med att sova är det värsta. (Åtminstone för mej).
Innan har det sagts att övervikt har påverkat fibromyalgin, men nu har man konstaterat att det är i alla fall inte så, åtminstone inte i den utsträckning man tidigare har trott. Jag känner en tjej här, som bara är 38 år, väger 45 kilo och har fibromyalgi, så det har inte med vikten att göra alls.
Men som sagt skriv till mej, så får du filerna och lan läsa igenom dem i lugn och ro. Dessutom är de ganska bra att ha utskrivna och låta folk läsa, istället för att hålla på att förklara, när de inte lyssnar ändå. Då bokstavligt talat "slår jag dem i skallen" med filerna och sedan brukar de tystna. Du bör nog också låta både din man och övriga i din omgivning läsa dem, så att du kan hoppas på förståelse, vilket många av oss inte får.
Jag är glöad för att jag är så gammal (64 år), så att jag inte har några barn hemma, för det hade jag aldrig klarat.
Kram på dej!
Låter verkligen som att du har det tufft, just nu. Tyvärr så är det ju ofta så att man bara kan utesluta sjukdomar och inte direkt bekräfta att det är fibro man har. Dina symtom stämmer ju väldigt bra med fibro, tyvärr. Det gäller att försöka hitta sina små knep för att orka stå ut, ett bra sätt är att ventilera här på sajten. Man tycker ibland att man är knäpp som känner si och tänker så, men så får man svar att man inte alls är ensam och kan diskutera med någon som förstår. 
Det finns också jättebra artiklar skrivna här på forumet, om du klickar på fliken artiklar, så får du fram de. På startsidan ligger de ju också förstås.

Glöm inte bort att Reumatikerförbundet har en hel del om fibromyalgi också.
Då detta räknas som en reumatisk sjukdom så är det bra o va med där. Där kan man få mycket hjälp att få saker att falla på plats.
Tyvärr så är läkare inte några gudar. Det är inte lätt att diagnosticera när det inte är så mycket att ta på. Misstolka inte nu. Har själv värk o fibro så jag vet.
Många ggr så är det uteslutningsmetoden som får va avgörande. O kom ihåg att det är läkarna o inte andra personalgrupper som ska ställa diagnos. En sjuksköterska eller sjukgymnast kan misstänka o tro men får inte ställa diagnos.
Många ggr vill också läkarna va helt säkra innan de nämner diagnosen helt som fastställd. Detta för att det är så psykiskt jobbigt med många diagnoser. Särskilt när det är livslånga sjukdomar det handlar om.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fibromyalgi är inte en reumatisk sjukdom, utan en psykosomatisk. Först trodde man ju att fibro tillhörde remumatisdkersjukdomarna, men så är det inte längre. Robert Olin reder ut det i sin bok "trötthet & v'ärk", som kom 2003 tror jag det var. Jag har den här någonstans, om jag inte har lånat ut den. Men Robert Olin har en uppdateringssida om både fibromyalgi och andra psykosomatiska sjukdomar. Sök bara på Robert Olin och Fibromyalgi samtidigt, så hittar du nog dit. Men jag tycker inte den är speciellt uppdaterad, utan verkar lite mossig. Men om vissa saker ges klart besked i alla fall.
#4 men fortfarande hör fibromyalgi inn under reumatiska lidelser i gruppering även om det i sig själv inte är en reumatisk sjukdom, exempelvis är reumatikerförbundet dom som erbjuder förmåner för fibropasienter.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Just det! Så länge man får vara kvar där, så är det bra och man KAN ju vara både reumatiker och ha fibromyalgi. Många har ju både fibro och Dercum, som räknas som fettvävsreumatism. Verkar vara väldigt vanligt med denna kombination. Därför bifogar jag en fil om Dercum, som jag har hittat på nätet. Skickade den till min doktor, som sa att den innehöll bra och saklig information och det var det jag ville att han skulle kolla. Så jag vågar skicka den här.
Fibromyalgi kallast ofta för muskelreumatism i norge faktisk, det beter sig ju mycket likt reumatism även om det inte är det i sig själv
Jag har hittat en privat reumatolog i närheten där jag bor, kan det tänkas vara nåt? Ska ringa honom imorgon under telefontid tänkte jag.
Ikväll var vi och handlade, jag trodde jag skulle falla sönder! Det kändes som jag hade släpat på 200kg övervikt hela förra veckan, det gjorde ont från ryggslut/bäcken ner i bägge benen, samt att jag kände mig trött/svag i armarna. BLÄ för detta, jag har ju inte överansträngt mig nåt, känns orättvist.
En fråga till er med konstaterad fibro, brukar ni få ont i kroppen vid förkylningar? Jag får influensavärk i alla muskler varenda gång jag blir sjuk, tror inte det är flunsan varenda gång..
Javisst humleblomster, kör hårt! Ta gjärna en läkartid hos reumatologen om du får den möiligheten!
Jag vet inte riktig hur det är här i sverige faktisk, men i Norge kan man få en "kvalifierat gissning" av en läkare, medan en reumatolog kan fastställa diagnosen om man har fibromyalgi eller inte. Iaf var det det min läkare i norge sa när jag va under utredning.

Ja, vad du gör, så ring, för troligen får du vänta några månader. Jag bor i Landskrona och fick tid hos en reumatolog i Helsingborg. Ringde i mars 1999 och fick tid i slutet av augusti samma år, men jag fick vara glad för att hon tog emot mej.
Jag hade redan sjukpension för min rygg, så det var inte fråga om omprövning eller något ditåt. Jag b ara misstänkte fibromyalgi och ville ha det bekräftat. Annars hade jag fått söka vidare. Hon kollade och sade med en gång att jag h ade rätt, men ville ändå ta provet för att ute sluta annat.
Så vad du gör, RING! Och ta tiden du får, hur länge det än dröjer. Be också att de hör av sig vid ett eventuellt återbud, så kan det gå fortare, kanske.
En fråga till er med konstaterad fibro, brukar ni få ont i kroppen vid förkylningar? Jag får influensavärk i alla muskler varenda gång jag blir sjuk, tror inte det är flunsan varenda gång..
Ja precis så har jag det också. Ibland har jag fått sådan värk och total utmattning så jag har fått vara hemma, tar ungefär en vecka innan det ger med sig. Vet inte vad det är för något, förutom att jag vet att det är apjobbigt.
jo jag får ökad värk och känner mig så slö och kraftlös att jag har det som andra har influensa, det bara ger sig på några dagar i stället för veckor… hur jag mår när jag har influensa vill jag inte komma i håg ens! >.<

Fibromyalgi är inte en psykosomatisk sjukdom. Finns att läsa på Svenska Fibromyalgiförbundets hemsida.
På 1980-talet ansågs det vara en psykosomatisk sjukdom.
Muskelreuamtism är det samma som Polymyalgia Reumatika o är en inflammatorisk sjukdom som långtidsbehandlas med kortison.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#13 det har jag redan postat om i en helt egen tråd, at fibromyalgiförbundet har konstanterat detta.

kolla in lite här så får ni svar från Fibromyalgiförbundet som nu har 45 föreningar över hela Sverige. Är själv medlem i Göteborgs
Vi kan aldrig få för mycket information så det inte sprider sig för många missuppfattningar kring vårt dilemma.
Det senaste har kommit fram att ingen reumatisk sjukdom eller fibro är psykosomatisk sjukdom. Det är vad vi själva gör den till.
Vore väl konstigt att vi inte reagerar med oro och ångest pga.våra smärtor.
Vänliga hälsningar

#14. Det är inte helt lätt o se vad som är gjort när det inte står med i överskriften. Man kanske inte läser allt.
Kanske vore det en idé att inte ha alltför många trådar med div. artiklar som är tagna från olika hemsidor. Det kan va bättre o länka till hemsidan istället. Blir mer överskådligt.
Ha en bra dag! Mongu.

#16 var skulle man länka då ifrån menar du?
Gud, då kanske man har fibro ändå? Har inte tagit nån RA-faktor ännu, det kanske man skulle få dem till.
Ringde men fick ingen tid förresten 
Får leta nån annan, men vet ni, jag känner mig så matt ikroppen att jag inte orkar det ens…

#17 Ursäkta att jag inte svarat såg inte att du hade ställt en fråga.
Men jag menar att man kan hänvisa till just Fibromyalgiförbundet när det är taget därifrån o till Reumatikerförbundet om det är därifrån. Eller var man nu tagit det nånstans.
Då kan man själv gå in o läsa o kan ju kanske hitta mer som man tycker är intressant läsning. Bara ett förslag för o göra det enklare.
Ha en bra dag! Mongu.