Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 5560 ggr
Vindruvan
0

Ny sorts värk

Måste fråga er andra.

Jag har sedan flera månader tillbaka fått en ny sorts värk som jag inte känner igen. Har så *svordom* ont i alla leder, speciellt i knän och fingrar. Trycker man på lederna är det jätteont. Fingrarna börjar bli lite sneda, men inte knotiga. Svårt att hålla i saker och svårt med knappar osv.

Var hos läkaren som tittade lite snabbt på det, tog RA prover och de var negativa. Nu står jag här med ett svar från läkaren att jag tillhör de 5% av befolkningen som har ledvärk utan anledning. Det går över säger han. Jag har diagnosen fibro sedan några år tillbaka.

Läkaren sa att han inget kunde göra och ingen reumatolog lär vara intresserad av mig eftersom det inte visar något på proverna.

Har ni andra som har fibro likadan ledvärk?

[Tassy]
0

jag har fått veta att fibro kan sätta sig i lederna också i sällsynta fall, jag är en av dem :)

Rita-S
0

jag har bara i ett led. Höften. Men det tyker jag räcker egentligen!

Men det i höften kan jag inte 100% säkert skylla på fibro, jag har lite kortare vänsterfot enn höger så det kan lika gjärna va pga det för allt jag vet. Dock har jag bitit mig märke i att det är mer värk i höften dom dagar jag har det väst med fibro enn dom när till smärtfria dagar. Så någon sammanhang det kanske är?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tassy]
0

#2 det bildas ju massor av spänningar i kroppen när man har olika långa ben. Kanske du skulle kolla bäckenet hos en kiropraktor?

Rita-S
0

#3 det har jag gjort redan. Hon kunne inget se där, endast när dom mätte mina ben kunne dom se skillnaden. Har även röntgat bäckenet och tagit MR av i principen hela kroppen utan nån konklution. Enligt läkaren borde det inte va nog att ge värk, men then again.. jag har fibro ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[Tassy]
0

#4 jahapp, där ser man :P men spänningarna orsäkar ju värk, i synnerhet på en fibro så ;)

Bettan49
0

Rita.S har du sökt någon smärtläkare?

Annars kan jag verkligen rekommendera Gottfrieskliniken i Mölndal vid Göteborg. Där kan du bli utredd på en gång med provtagningar och få en bra kontakt med underbara läkare.

Be din läkare skicka remiss. Det låter som du har mer än problem med fibro.

Vindruvan
0

Saken är ju den att jag har ont i flera leder och att mina fingrar börjar bli sneda, långfingrarna pekar tex på ett konstigt sätt utåt.

Har ni fått komma till någon annan än allmänläkaren? Tex en reumatolog? Mig är ju ingen intresserad av liksom…..

mongu
0

#7 Du kan också be din läkare om remiss till en smärtläkare. Eller till Gottfriesmott. i Gbg.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

#6 skulle jag gjärna gjort om jag bodde närmare. Jag skal nog heller kika mer lokala smärtkliniker och heller ty till Gotfried som sista instans om jag inte får bra utredning här uppe i norrland :)  i övrigt har jag hört mycket bra om den kliniken får jag tillägga!

solfager
0

jag har också ont i lederna i vissa fingrar. mycket obehagligt. Sen har jag även ett fenomen i fingrarn på vänsterhand, dom krampar eller hur man ska säga, pekfinger och långfinger drar sig neråt handflatan men pekar fortfarande rätt ut, när det händer så gör det mer än ont…… rematulogen är inte heller intresserad av att träffa mig men har fått tid på en smärtmottagning.

Bettan49
0

Jag tycker alla ni som har ont i lederna som fingrar och höfter tår fötter skall be er läkare skriva remiss till reumatolog.

Jag har själv gått igenom utredning där. Fick veta att jag hade artros i hela kroppen. Men snälla nån räckte det inte med fibron.

Min mor hade ledgångsreumatism och fibro. Det hade hon i 58 år. Så vi skall nog inte bara skylle allt på fibron. Man orkar snart inte ta emot mer diagnoser. På måndag skall jag göra om en höft o knäröntgen. Vet ju att det blir ett nytt knä. Men höften är etter värre. Det är dock det att även en ortoped blir villrådig när man har fibro med. Kanske man får opa höften med. Ser nästan framemot  det. Tänk om jag kunde gå som vanligt igen.

Vilken lycka. Stå på er alla som har värk begär remiss till reumatologen. Ingen läkare får säga nej.

Kram och trevlig helg.

mongu
0

Du har så rätt Bettan (om jag nu vågar skriva nåt här.Ledsenså jag inte får nästan alla på mig)

Det gäller o utesluta allt så det inte är nån bakomliggande sjukdom som bör åtgärdas

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Faxlin
0

#12: Klart du vågar skriva. Bara för att man har olika åsikter i en fråga i en tråd så behöver man inte ta det med sig in i nästa tråd och nästa ämne.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zuzzi
0

Jag har ledvärk också, som handleder och händer där började det. Sedan är det fotlederna som började spöka och sedan har det gått upp till armbågar och knän, jag är lite rädd att det ska bli lika starkt där och sedan gå upp till nästa led. har tagit RA prover som var negativa.

helene-st
0

Jag har också ledvärk, särskilt i fingrarna och tårna, just ny iaf.

Sidentassen
0

Hej ny på detta ställe. Jag har också fibro sedan 20 år tillbaka, men då kallades det ju inte fibro utan *XXXX* vill inte ens skriva det:-( Jag har dessutom arthros i många delar av min kropp, bl.a fingrar, tår. rygg, höfter och knän. Fingrarna spretar och har stora knölar som är så onda att det knappt går att röra vid dom ibland.

De senaste dagarna har jag haft ännu mera on än jag brukar och jag förstår inte det, jag tycker det borde vara tvärt om när det är så varmt.

Detta är som när det ska till och bli snöstorm och det får vi väl hoppas att det inte blirSkrattande

Misimurf
0

Jag har värk och är stel i stort sett alla leder i kroppen. Jag har tagit prover för reumatism flera ggr men de har inte visat något fel. Har även röntgat flera leder i kroppen för många år sen men det enda de hittade var några små förändringar i knäna. Jag har haft dessa problem sen jag var ca 14 år och läkaren jag gick hos då trodde att jag hade någon form av reumatism trots att proverna inte visade något. Värken har sen dess även satt sig i muskler och senfästen och jag har fått flera av symptomen på fibro så jag fick den diagnosen för några år sen.