Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1478 ggr
Sool
0

Vad innebär nya reglerna för er?

Jag väntar och väntar på samtal fårn FK och ringer själv upp men kommer aldrig fram. Blir så nervös och nojig av detta!

Hur är det för er andra? Har ni fått reda på någonting om vad som kommer hända med er efter 1/7 och 1/1-09?

Vindruvan
0

Inte mer än det som står i tidningarna.

Min tidsbegränsade sjukersättning går ut i maj -09.

Pisan
0

Det gör min sjukersättning också, i maj -09. Känns inte bra det här. Blir orolig. Oro = mer värk…..

Faxlin
0

Jag har ingen aning. Jag hoppas visserligen att jag mår så bra då att jag kan jobba.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vindruvan
0

Har ni läst chattet med Cristina Husmark Pehrsson på aftonbladet? Står bla att:

vi satsar 3,4 miljarder bland annat på en rehabiliteringsgaranti som tar sikte på smärtor i röresleorganen och lättare psykisk ohälsa.

Är det vi det då eller?

Faxlin
0

#4: Ja vem vet. Hur som helst ville de inte låta mig åka till Okelbo för utredning då det skulle kunna hjälpa enligt min läkare. Det var för dyrt och då måste man ha ett jobb, annars bekostar inte försäkringskassan den vistelsen där. För då är man inte värd pengarna. Det ni.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Mig har det redan haft effekt på och jag ska få tillsvidare sjukersättning pga att det bara är ett och ett halvt år kvar som jag kunde ha tidsbegränsad.

För mig innebär det att jag sägs upp från min fasta tjänst och får således svårare väg tillbaka till jobb.

Sara

Bigblomman
0

De håller på att utreda om jag har möjlighet att få varaktig sjukersättning men det ser visst mörkt ut nu. Trots min långa sjukdomshistoria och alla läkarundersökningar och behandlingar så är det för tunnsått. Jag har nu haft vanlig sjukpenning i 4 år! efter den 1 juli om jag inte får varaktig sjukersättning så har man ev. rätt att få sjukpenning i 180 dagar sedan är det stopp, då är det socialen som gäller tyvärr. Jag har betalat till A-kassan men de regler som finns måste man kunna arbeta minst 3 timmar /dag och mig har de bedömt kunna börja arbetsträna i 2 timmar. Jag också tyvärr blivit varslad från mitt arbete pga lång sjukskrivning! Jag har varit anställd i över 20 år! Ekonomisk ser det väldigt mörkt ut i höst, ensamstående med barn….

Natali
0

Jag har fått 1 års sjukersättning. Sen vet jag inte, det kommer ju då gälla tom 1/7 -09.

Jag orkar inte tänka på det nu. Just nu vet jag att jag inte orkar arbeta i alla fall.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Bigblomman
0

Jag kommer att få 550 sjukpenningsdagar men sänkt till 75% ersättning… Jag hoppas kunna få börja arbetsträna, jag vill komma ut till det sociala livet man har på en arbetsplats, saknar det så mycket. Det ser lite ljusare ut ekonomiskt än vad det gjorde för ett par dagar sedan…

ciatina
0

Vet inte hur det kommer att bli, min läkare vill att jag skall ha sjukersättning tills vidare så också experterna på Pila projektet.

Men med de nya reglerna så vet jag inte??? 

Jag väntar och väntarSkrikandes

Bigblomman
0

Min handläggare förklarade för mig att vi med kronisk värk typ fibromyalgi kommer inte att få någon varaktig sjukersättning utan vi måste ha dokumenterad neurologisk skada eller en reumatisk diagnos. De vill ha oss ut på arbete hur dåliga vi än är. Jag undrar vilken arbetsgivare som vill anställa en arbetare som inte kan säga om han/hon kan komma beroende på sin värk? och med en lång sjukskrivning bakom sig?

Sara
0

# 11 Anledningen till min tillsvidare sjukersättning är främst fibromyalgin, så jag tror inte din handläggare har allt på det klara. Tråkigt att inte alla handläggare arbetar utifrån samma utgångspunkt.

Jag har iof ångest och social fobi som kommit det senaste 2 åren men det är pga av fibron.

Både försäkringskassans handläggare och deras försäkringsläkare anser att jag ska ha hel tillsvidare sjukersättning.

Sara

Sara
0

Ni vet väl att ni kan överklaga FKs beslut?

Sara