Studie - ett steg i Sänder!
Denna studien hitta jag på nätet. Studien omhandlar fibromyalgi pasienters långa väg tillbaks i arbetslivet.
Saxat ur studien:
"Studiens syfte är att få en uppfattning om hur individer som lider av fibromyalgi upplever återgången till arbetslivet efter en tids sjukskrivning och hur de resonerar runt sin sjukdom och arbetet."
"Slutsatsen är att arbetet i sig upplevs som viktigt av olika anledningar, bland annat bidrar arbetet med sysselsättning, inkomster, social gemenskap och känslan av att vara behövd. Inställningen till en återgång till arbetslivet beror i hög grad på upplevd arbetsförmåga och graden av hjälp från olika stödsystem. Den som frivilligt väljer att gå tillbaka till arbetet upplever generellt arbetsrelationer och bemötande från samhället som positivare än den som tvingas tillbaka till arbetet"
Dessa två saker slog mig hårt. Jag har själv valt att utmärka det med stödsystem.
Studien i sin helhet finns här att läsa.
Jag föreslår att alla er som skal till utredning hos FK printer ut (obs, över 100 sidors PDF!!!>.<) och tar med till FK och ber dom läsa den! :D iaf förordet och innledningen om inget annat.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.