Sorgsen..
Min aktivitetsersättning går ut i juli eftersom jag fyller 30 år i augusti. Så jag har skickat in en ansökan om hel sjukersättning from augusti.
Har nu fått reda på av min försäkringskasseutredare att han anser att jag ska ha sjukersättning tillsvidare och inte tidsbegränsad.
Vet faktiskt inte vad jag tycker om det.. På ett sätt känns det bra att bli trodd i en tid som denna men samtidigt så känns det så slutgiltigt.
Har mycket tydligt sagt till honom att jag vill ha tidsbegränsad så jag kan behålla min anställning.
Nu känns det ungefär som att de ger upp hoppet om mig.
Jag vet att jag kan få prova på att jobba igen med vilande sjukersättning eller få ner den till 75, 50 eller 25% om det blir aktuellt men jag känner mig ändå väldigt ambivalent om det här nu.
Det är lixom som en sorg i mig och det har nog att göra med att jag inte har accepterat mitt liv än.
Skönt att skriva av sig..
Sara
Jag förstår det känns som en dörr som smäller igjen bak en, det förstår jag mycket väl. Det är helt okej att både va tacksam för att man tror på dig samtidig som man sörger över just detta faktum..
Jag skulle gärna haft något att säga till dig som gjorde det lättare, men just nu sviker mig mina ord, och jag har bara en kram att ge.. *kram*
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tackar för den kramen!
Sara
Jag känner igen det där. Jag har halv sjukersättning tillsvidare. När jag fick det kände jag också det där att "nu är det kört" samtidigt som det kändes skönt att nu är jag trodd o jag behöver inte kämpa mer än vad jag orkar.
Kram på dig!

Tidsbegränsad sjukersättning skall ju försvinna fr o m 1 juli om jag har förstått det hela rätt. Antingen ingen sjukersättning eller sjukersättning forever är det som gäller då. Min sjukersättning går ut om 1 år, kan inte låta bli att tänka på hur det ska bli därefter…. känns tungt och jättejobbigt.
Jupp, min sjukersättning går ut till nyår… känns tufft att inte veta hur det blir. Vill jättegärna jobba men kanske om 1 år lr så.. inte precis nu. Känner att jag inte klarar ett jobb men vill/ kan säkert inte få sjukpension för jag är ju inte så skadad att jag är handikappad. Nåja, tiden utvisar vad som händer..
Det är en ny lag som kanske går igenom i sommar som bara tillåter tidsbegränsad sjukersättning till sista december -09.
Då är det antingen ut i arbete igen (25, 50, 75 eller 100%) eller en tillsvidare som gäller.
Eftersom FK tror att jag kommer behöva hel sjukersättning längre än tills dec -09 så blir det en tillsvidare.
Snacka om att göra det lätt för en del att få bidrag resten av livet och arbeta svart när de mår bättre..
Sara
Min sjukersättning gäller tom juni nästa år.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Usch jag tycker inte om de nya lagarna. Men jag förstr hur du känner det sara. Det är inte skojigt att få höra at de inte tror sig finna hjälp åt en. Speciellt inte när man inte vill något hellre än att bli bättre så man kan jobba.
Kramar
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
En fråga ang dom nya lagarna.. om man bara kan jobba 25% t ex får man tillsvidare resten då? Jag fattar ärligt talat inte riktigt det där med allt det nya men jag har förstått så mycket att den tidsbergränsade tas bort.
Jag visste inte att den tidsbegränsade ska tas bort. Själv har jag tillsvidare på 50 % så kanske därför jag inte hängt med riktigt.
Visst är det skrämmande med alla nya lagar. Det försämras mer o mer för alla som är sjuka eller arbetslösa.

Min sjukersättning går ut den sista juni, det är nog genomtänkt från FKs sida, undrar vad som händer sen???

Jag förtår inget jag heller. Jag fick en ny sjukskrivning nu som är till och med den 15 juli. Då anser de att smärtkliniken ska ha hunnit säga sitt antagligen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# 9 Ja, man ska kunna få sjukersättning för 75%.
Sara