hur känns det?
jag är lyckligt lottad som slipper den värk som jag har förstått ni har.
men, jag undrar hur det känns att ha FM eller någon annan krämpa.
förstår att det kan vara svårt att förklara, men försök.
berätta gärna även vilka problem ni har i vardagen, hur eran FM hindrar er från att leva som ni vill.

Hej!
Alla har vi olika problem oh upplever vardagen väldigt olika. Vissa av oss orkar göra något, andra kaninte ett dugg. Men det mest grundläggande är nog den ständiga värken,som flyttar runt i hela kroppen och den vansinniga tröttheten, som gör att man är så kraftlös som om man vore kokt spagetti.
Jag har skrivit en del filer om fibromyalgi och de flesta som har fått dem, känner igen sig väldigt mycket.
Jag brukar själv använda dem för att informera omgivningen om vad fibromyalgi är för något och hur man känner sig.
Jag skickar dem gärna till dej om du skriver till mej på mettan@conhem.se
Men kom ihåg att jag måste skicka dem till en e-postadress, som kan ta emot fler än 3 filer, vilket inte yahoo eller spray kan.
Är det fler som vill ha filerna är det bara att höra av sig, men det vet ni nog vid det här laget, eller hur?

varför lägger ni inte upp dina texter som artiklar här på FM sajten? =)

Jag ska försöka att beskriva min värk. När den är som värst då är jag ingen rolig människa då ligger jag bara och spyr och tror att jag ska gå av på mitten.
Men den "vardagliga" värken som jag så smått börjar att läramig leva med är en gnagande, ihållande, ilande, isande, brännande…..ja vad ska man säga smärta som vägrar att ge med sig.
Hur smärtan har förändat mitt liv…usch det vågar jag knappt tänka på, jag är fummlig, frustread till 1000 alltid.
Jag känner mig aldrig nöjd med vad jag gör, ibland kan man få konstiga tankar som att oj tänk när man kunde jogga en runda, det va tider det, nu känner man sig som ett kylskåp när man rör sig….klumpig, otymplig och rädd för att röra sig med tanke på smärtan som kommer.
Jag svimmar ex antal gånger i månader för smärtan blir så outhärdig och ibland bara sköljer över mig utan att förvarna och då dimper man i golvet….obehagligt.
Jag är fruktansvärt arg på min smärta och min kropp och önskar verkligen inte en ända människa detta ödet som man måste leva med resten av livet.
Blev du lite klokare ??? hehe här sitter man lite småhög på tramadol och kl är över 3 och ska försöka formulera sig och stava rätt….sorry

usch ja, man ska väl vara glad över att man slipper det du skriver om lina..
Jag har inte särskillt hård attack av fibro men det räcker för mig.
För mig är det som att vakna med influensa varje dag, den där riktig hårda som ger muskel och ledvärk överallt. Jag HAR inte feber men det känns ofta så, jag kjänner mig febrig med feberhuvudvärken, och är lika kraftlös ofta som om jag har 39 -40 i feber.
Ofta kan jag även ha extra värk i höfterna pga väderomslag, och vissa dagar känns det under mina ben som om ajg har gått med högklackat en hel dag och en hel kväll, ni vet sådan brinnande svidande värk under benen man kan få då.
ofta smärtar triggerpunkten så att ajg inte kan ha på mig tajta kläder.
Jag är oftast lite fubar i korttidsminnet pga "utmatning"
Jag sover aldrig en hel natt
Jag sover sällant gott när jag sover
Att duscha eller bada värkar ofta som ett oöverkommligt hinder, för även om det känns skönt äfter duschen/badet måste jag ju frottera mig och ta på mig nåt kläder för att inte bli kall. Och dessa dagar är jag oftast så sensitiv att jag inte kan bli frotterat av min mann heller.
Att frisera håret kan jag glömma, orkar inte med att stå med händerna upp. Så det blir topp eller hästsvans.
Jag fryser jämt.
Jag kan sitta still i vardagsrummet, det kan va 22 grader i rummet och jag fryser.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag har ganska "svår " fibro värk" om man kan uttrycka det så. men har du haft mens, njursten, tandvärk, benhinneinflamamtion.. det e ungefär samma molande vidriga värk som aldrig vill ge med sig..i ben armar händer fingrar tår knän fötter, ja överallt, HELA tiden , aldrig helt borta, mindre dålig e en sorts dag och sen har jag rejält dålig då kan jag inte sätta ner fötterna.. ingen kan ta imig hårdare än du håller i ett dun från en fågel, då skriker jag..
typ så
men värken e ju bara EN bit av hela fibri grejjen
sen har du ju alla bisymptom som kommer på köpet typ
laktosintollerant
collon irritable. syn förändringar..
kalla fingrar tår. svårt med ljud och ljus, inte mkt höga ljud utan bara fler än ett..
infektionskänslig
svullnadskänsla på olika delar av kroppen..
men det tar timmar att räkna upp alla dom…

putt
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
jag brukar jämföra med att sova i tält utan liggunderlag eller en influensavärk fast utan feber :)
Min fibro gör mig "lat", omotiverad och förvirrad mest.. Det sätter många käppar i hjulet när man då ska ha rutiner.. Jag tycker i regel inte att särskilt mycket är värt besvären som kommer till och det gör en ostimulerad och deprimerad.

Där satte du ord på min känsla också, pottsorken!
inte att särskilt mycket är värt besvären som kommer till och det gör en ostimulerad och deprimerad
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady