Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1759 ggr
stina_80
0

Snart rasar jag ihop!!!!!!

Ska försöka göra en lång historia kort.

När jag  var 14 år och väldigt aktiv i fotboll och en massa träning fick jag värk i höften. Gick till läkare men fick höra att värk var väldigt vanligt hos tjejer i den åldern. Inte långt efter fick jag värk i ett knä. Jag fick sluta med fotbollen och hade då nyligen fått erbjudandet om att få en personlig tränare inom löpning eftersom det fanns många som såg potetialen hos mig. Jag grät och grät. Gav upp när jag en morgon inte kom upp från sängen efter att spelat match kvällen före.

En stor sorg föddes inom mig. Fick mer värk, hela tiden på nya ställen. Kämpade mig igenom både högstadiet och gymnasiet. Sov dåligt, svårt med koncentration och värken gnagde både fysiskt och psykiskt. Sökte hos många läkare men ingen hittade något fel så jag fick många ggr höra att det var psykiskt.

Åren har gått, har sambo, två barn och fast anställning inom vården. Har kämpat så oerhört i många år. I januari gav jag upp. Kunde inte utföra mitt jobb längre. Fick diagnosen fibro. jag ska inte tillbaks till vården utan väntar på arbetsträning. Har ingen aning om vilket jobb jag skulle klara av. Vad jobbar ni med, ni som jobbar?!

Igår fick jag veta att jag måste bestämma mig för något för att börja rab.träna om drygt en vecka.

Jag sover inte på nätterna, sängen är min stora fasa. När jag lägger mig bultar hela kroppen, kan inte ligga skönt och oron gnager. Är så trött och slut. Känner mig som en zombie. Går omkring i en dimma. Vill bara gråta! Hur fasen ska jag fixa att jobba?!!!! Trodde aldrig att jag skulle komma hit där jag är idag.

tårar…

Rita-S
0

Åååå en god kram får du av mig för denna berättelsen!

Jag vet inte riktig hur jag skal råda dig, men ett skall jag säga. Sängen är alfa omega om du skall ha chans att vila på nåt vis! Prata med kommunen, försäkringskassan, ja alla du kan komma på som har stipendier, fonder och pängar man kan ansöka om och forsök få stöd att anskaffa en bra säng för dig så du kan sova ordentlig och som du inte behöver bekymra dig för kostnaden på. Själv har jag köpt elektrisk ribbotten så jag kan hissa upp ryggen så jag kommer ur sängen även när jag inte klarar lyfta upp mig och jag har memory foam madrass. Det funkar bra för mig men det kan va du tex behöver mjukare övermadrass på för att ligga skönt!

Sen: Sovmedicin! Inte så att du måste ta varända natt, men sömn är alfa omega för att ha en chans att klara av nånting. Får du sova ordentlig så kanske du har lite mer ork att hanskas med värken även om sömnen i sig själv kanske inte gjör nån ändring på värken i sig. Kanske där finns en bra medicin för dig, antigen hälsokost eller apotekvariant, som kan hjälpa dig förbättra kvaliteten på sömnen.

Vidare: Skäms inte för att ta smärtmedisiner! Se till att få en som funkar bra för dig, som du antigen kan ta varje dag eller vid läggdags iaf så du kan sova ordentlig om du får.

När det kommer till jobb.. själv jobbar jag innom callcenter branchen. Jag besvarar epost hela dagen från återförsälgare. Kanske lättare sekreterare/centralbord/reception på små företak kan va nåt för dig? Har du funderat på sådan? Du kan inte ha ett jobb där du springer runt hela tiden, så det måste nog heller va mer centralbord/reception, och du måste kunne välga om du skall sitta eller stå, så att du inte påtvingast att sitta hela tiden eller stå hela tiden så hotell kan det inte va. Nej, motagnings reception på ett kontor eller liknande, eller kanske callcenter så som jag? Där fins hjälpmedel, höj och sänkbara bord, cilikonkudder o dul för handled och massor av grejer som kan gjöra det mer bekvämt att sitta.

Jag vet inte riktig om detta kan hjälpa dig, men ge inte upp, inte helt änn, vi är några som jobbar och du kanske kan klara hitta det arbete du vill ha och som du kan klara av! Viktigare är att du siktar dig mot ett jobb där du själv kan välga om du skall sitta eller stå när du känner för det ena eller det andra, och som inte dikterar hur och när du sitter eller står, ett jobb som även ger dig chans att gå lite runt om du känner för det, och som inte är högt tempo. Jag skulle gissa reseption/centralbord som tidligare nämd..

änn en kram till dig! Jag hoppas du hittar din väg!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Faxlin
0

Usch din stackare. Allt du skriver känner man så väl igen. Jag är själv sjukskriven och arbetslös. Så jag kan inte svara dig på möjliga jobb. Men jag har mina drömmar. Ett jobb med möjlighet att variera arbetet så jag själv kan välja om jag vill sitta eller stå allt efter vad som känns bra för mig för stunden.
Så jag funderar på ett jobb som djurvårdare eller assistent i en skola.
Men det är bara funderingar. Som det är i dag fixar jag inte ens mitt liv hemma som mamma och person. Liksom det dagliga. Så jag drömmer vidare och jobbar hårt för att få hjälp.

Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig. Tänker på dig och hoppas så.
Annars vet du att du i alla fall har oss här inne som förstår dig.

Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

stina_80
0

Tusen tack till er båda för era svar!

Kan man verkligen få ekonomiskt stöd till tex säng?! Vi har en gammal säng och vi har länge pratat om en ny men ekonomin sätter stopp.

Har idag fått utskrivet antarax(tror att de heter så) så jag hoppas att jag kan sova bättre på dem. Värktabletter få jag inga. Endast alvedon forte men hur mycket hjäler de?!!! Min läkare vill inte skriva ut något starkare pga beroendeframkallning plus att min mage inte fungerar som den ska, har IBS.

Får rysningar när jag tänker på att jag snart ska ut i jobb. Det har tagit mig 14 år att nå denna botten jag hamnat i och det känns för tidigt att börja arbetsträna nu. Skäms för att säga det men fy för livet just nu. En jäkla tur att jag har sambon och våra barn, det är de som får mig att kliva upp ur sängen och fortsätta denna kamp.

Faxlin
0

#3: Det finns massor med fonder man kan söka. Men att sedan få tummen ur att söka ur dem har jag haft svårt för. Men det beror lite på vart i landet du bor också. Vissa komuner och landsting har fler och vissa mindre liksom. Jag har en fondbok hemma. Så kanske kan jag hjälpa dig med tips om du vill.

Audiatur et altera pars

anki1
0

Jag går på arbetsträning och provar 2 em i veckan på ett litet postorderföretag, jag har just börjat där. Men det känns än så länge bra. jag är annars telefonist/receptionist, men vet inte om jag kan fortsätta med det. Jag har under många år haft väldeliga problem med sömnen och en snarkande make har inte gjort saken bättre. Jag har insomningstabletter propavan 50 mg och så har jag en medicin som är för parkinsonpatienter. Sifrol heter den och den har hjälpt mig mycket framför allt med sömnen. Jag sover nu om nätterna istället för att vrida mig i timmar och gå upp och vanka. Min dos där är 0,18 mg. Jag har en relativt bra säng och en tjock madrass, ibland 2 madrasser.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

stina_80
0

Åsa. Har ingen aning om hur man söker fonder. Vet att arbetsterapueten en gång sa att kommunen kunde ordna med vissa saker tex förhöjning till tvättmaskinen osv. Vill gärna ha den hjälpen men förmår mig inte att be om det. är och har alltid varit väldigt dålig på att be om hjälp, vad det än handlar om. Jag bor i Umeå om du vill kolla i din bok.

Rita-S
0

#6 kontakta kommunen och fråga, det är en plats, en annan du kan fråga är din läkare om h*n har koll på vad som finns. Kiropraktorer och fysioterapeuter vet nog även dom om några platser man kan söka. Och om du argumenterar för försäkringskassan at chansen för att klara arbete öker dramatisk med en bra säng som iaf låter dig vila så kanske även dom slänger i en slant? Jag vet några som fick stöd till säng och nån anordning till badrum för att klara av att jobba , ingen jag känner, men jag läste det nånstans.

Men, på den andra sidan, en säng med memory foam madrass behöver inte kosta sådär mycket. På jysk får du hissbar botten för typ 2-3000 för 2 stk. Sensus memory foam får du från ungefär 1000 kr stk för 90 cm på jysk, sensus är jysk svar på memory foam. Jag kände ingen skillnad på dom och tempur själv, jag tror nog kanske skillnaden ligger i att du kan räkna med ha din tempur i 40 år typ, medan sensus kanske lever halva tiden? Vi har haft våra i 3 år iaf och är nöjda. Kika inn på jusk och prova dom iaf och lyssna på vad din kropp säger. fråga dom att lägga olika typer bäddmadrasser på sensus madrassen och lyssna på din kropp, sen räknar ni på vad det kommer på, och om ni vill kanske ni använder jysks delbetaling, eller ni kollar vilket stöd ni kan få för att iaf du kan ligga bra om natten :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tassy]
0

atarax är ett milt och bra alternativ till sömnmedel :)

Jag antar att du redan hört detta till leda men; kosten är oerhört viktig då man har IBS, och eftersom du är i sådant tillstånd nu så stjäl magen mycket av den lilla energi du har.

JoannaHaake
0

Jag tycker du ska gå till din läkare och ta gärna med någon som moraliskt stöd,och sen slår du näven i bordet och ser till att få bättre mediciner både mot värk och kanske antidepressiva så du kan få näsan över vatten ytan innan du drunknar.Jag brukar säga att man måste vara frisk för att orka vara sjuk för man får slåss för att bli trodd och få hjälp.Stå på dig,man måste kunna sova och ibland behövs både en bra säng och bra medicin.

Faxlin
0

#6: Pma mig om vart du bor. Vilken komun du hör till och vilket landsting. Så ska jag kika om jag hittar något.

Audiatur et altera pars