Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1617 ggr
Pisan
2008-04-28 09:52
0

ME

Hur många av er har även fått diagnosen ME, kroniskt trötthetssyndrom? Enligt prof Gottfries har de flesta, men inte alla, med fibro även ME.

http://www.expressen.se/1.1138877

sighni
2008-04-28 14:54
0

Jag har inte fått diagnosen ME men jag skulle nog kunna få det om jag kom till "rätt" läkare. Tyvärr är min läkare på VC inte ens intresserad av fibromyalgi. Den diagnosen har jag fått på reumatologen på sjukhuset. ME är nog ännu mer ifrågasatt än fibromyalgi skulle jag tro.

Pisan
2008-04-28 15:01
0

Jag tror det också, att ME är mer ifrågasatt än fibro.

Rita-S
2008-04-28 19:26
0

Jag tror nog inte det är så konstigt om man skulle utvecla ME brevid fibron, så mycket stress som våran kropp går gennom, så utmattad vi är jämt av värken.. :/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

egge1se
2008-04-30 02:25
0

jag säger bara så här… när dem har läst fibro så läser dem inget mera och ser inte diagnosen ME/CFS vilket är beklagligt då ME/CFS många gånger är mera handikappande än fibromyalgi.

Men ingen av sjukdomarna är roliga att ha :(

Dessutom är det inte många läkare som vet vad ME/CFS är fast det börjar bli bättre.. många AT-läkare vet så det är bäst att gå till dem enligt min erfarenhet :)

Rita-S
2008-04-30 08:49
0

nej det är riktig svårt det där.. I övrigt har jag bekanta med ME som är piggare enn jag (och jag  har lindrig fibro änn så länge) och jag har bekanta med fibro som inte orkar va uppe av sängen mer enn några timmar om dagen.. sen har jag ju även kompisar med ME lika aktiva eller mer aktiva enn jag, och bekanta med ME som inte är nåt annat enn levande skal som äter och sover och ligger på soffan med då.. sjukdommerna är mycket individuella och hur svårt som helst att leva med, vilket jag skulle mena är fallet med många andra liderlser, syndrom, skador och sjukdommar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Helsdotter
2008-04-30 10:27
0

Man ska ha tur tror jag, och komma till rätt läkare. Här  är inte så mycket välja på, bara de som VC tilldelar efter sitt eget system. Finns inte plats för önskemål. Och så verkar det gå prestige i det hela med, vissa dr vill inte rådfråga kollegor som t.o.m har ett specialintresse för reuma-sjukdomar ink fibro.  Ibland räknas fibro till reuma och ibland inte..

Och att då komma själv o fråga om någon annan "modediagnos" mja, enda svaret jag skulle få vore "alla är trötta ibland, och ensamma mammor har det ju jobbigt.

OT.. blir galen på alla dubbeltryck på tangenterna, tar en evighet skriva bara lite för all tid som går åt till o radera dubbeltecken..

Helsdotter
2008-04-30 10:34
0

Gick o läste länken till expressen. Och funderar på kriteriet: ny typ av huvudvärk… När man varit trött i åratal, hur ska man då kunna säga att det kommit en ny typ av huvudvärk?

Jag minns inte längre om min huvudvärk funnits före jag blev trött eller om den kommit efter eller samtidigt.

sighni
2008-04-30 15:38
0

Instämmer med inlägget #6