Hjälp?! Tradolan-graviditet?
Skulle verkligen behöva hjälp!
Fann till denna sidan för inte alls längesen och hoppas man kan få lite hjälp och stöd här. Är så att jag blev diagnostiserad med fibromyalgi 2005 (dem tror det är det iaf), och har sedan dess gått på tradolan retard 100 mg morgon och kväll. Nu är det så att jag och min sambo försöker skaffa barn, så gick till min läkare för att be om råd hur jag skulle göra. Då jag hade läst om att man inte "borde" ta tradolan under en graviditet så frågade jag vad jag kunde ta då ist, eftersom hon vet vad illa det är med mig även MED mediciner så rekomenderade hon citodon. Jag har nu prövat detta i tre dagar, men förut så blev det så illa att jag inte orkade med smärtorna längre, så jag blev tvungen o ta en. Har hört att just tradolan/tramadol är speciellt bra vid fibromyalgi, men nu är jag så ledsen då min chans att få barn kanske är borta. Finns det någon som tagit dessa under en graviditet och som vet om det är sååå farligt som dem säger? Har även läst om kvinnor som tagit dem, men som det fungerat för. Dock har barnet fått abstinenssymptom, och det är ju inget jag frivilligt vill utsätta mitt barn för. MEN, vet inte annars vad jag ska göra??? Inget annat fungerar ju, och att få barn har varit min dröm så länge jag kan minnas…
Jag vet att många "ser ner" på oss som måste ta mediciner under en graviditet, men vad ska man göra? För jag tror INTE att den stressen som värken skickar ut i kroppen är speciellt bra för barnet heller…
Snälla, hjälp mig!! Inatt sov jag knappt nåt, utan låg på soffan o grät pga värken, så inte min sambo som skulle upp 05.00 skulle störas. Nu sover han för att han var tvungen o va vaken med mig inatt några timmar ändå.. Känner mig lite bättre nu sen tradolanen började verka, men kommer ta ett tag innan jag är på samma nivå (smärtan) som förut..
Oj, det blev ett långt inlägg men hoppas nån har erfarenhet av detta och kanske kan stödja/hjälpa mig? Ska till smärtkliniken (igen) snart, men är livrädd för det då jag vet att dem helst strippar en på ALLA mediciner man har… Vet inte hur min kropp/jag ska klara det!!
Tacksam för all hjälp och/eller råd jag kan få!
Kram från mig =)!

Jag har ingen erfarenhet av det eftersom jag hör till de lyckligt lottade som klarade mig på alvedon under min graviditet. (och bltr.med mm ) Min fibro blev bättre då, men har blivit tusen resor värre nu efteråt.
På den här sidan kan man gå in och söka och läsa om mediciner och fosterskador bla.
Jag skummade det lite och det verkade väl ganska så positivt trots allt tycker jag :-)
Lycka till !

Tack så mycket! Känns bra att ha hamnat på en sida där man kan prata om sånt här utan att bli förebrådd eller kallad olika saker. Här får man verkligen hjälp, och människor förstår en. Ska genast kolla den sidan! Kanske inte är så farligt ändå…
TACK
!
Kram

Bifogar en fil från Läkemedelsguiden. Tramadol är ju det verksamma ämnet och det rekommenderas inte vid graviditet.
Men Citodon är ju egentligen Alvedon med kodein och det är tydligen inte heller så bra.
Jag kan inte bifoga mer än 1 dokument i taget här, så jag får ta Paracertamol och Kodein i separata inlägg.
Läkemedelsguiden är en bok, som har getts ut av Läkemedelsverket i samarbete med Svenska Läkaresällskapet. Den är fantastisk och faktis betydligt bättre än Fass.
Den har kommit nu i andra upplagan och ska säljas genom Apoteket också. Men de är inte speciellt glada för att ta hem den och här visste de inte ens vad det var.
Apoteket kommer att begära 250:-- för den och det är lite väl mycket tycker jag.
Jag handlade på Adlibris istället och där kostade den 155:-- istället.
Nu har jag 2 stycken, en som är hel och ordentlig och en som jag använder för att skanna uppgifterna.
Men den är så mycket mer än ett komplement till Fass, för talar om vilka läkemedelssubstanser som används till vad och dessutom interaktioner (krockar mellan läkemedlen).
Det är en bok som jag rekommen derar varmt och om man tvekar mellan den och Fass, så köp Läkemedelsguiden. Den är betydligt bättre och mycket lättöverskådlig. Sade till min doktor också att den nya hade kommit, så han skulle beställa den direkt. 
Man kan också se till att Apoteket tar hem ett läsexemplar, tror nästan att man kan fordra det, så om någon av er tvekar, se till så att Apoteket gör allt för kunden!
Necilia, det kan va du har så tur att du inte behöver ta nåt smärdlindrande under graviditeten när du väl blir gravid :) Nu vet jag inte hur det är med graviditet och fibro själv, då jag inte änn fått barn, men jag vet ju dom rekomenderar att ta så lite som möiligt av nåtsom helst vare sig det heter tradolan eller citodon. Varken tramadol eller kodein är bra för fostret att få i sig. Jag skulle nog samråda nogrant med läkare innan jag tog nåt under själva graviditeten, men tro inte vi ser ned på dig för att du kanske kommer ha behovet för smärtlindrande även under din graviditet. Vi gjör värkligen inte det!
Att citodon ofta inte fungerar lika bra so tradolan tror jag är pga att kodein måste omspaltast i kroppen för att bli ett morfinliknanden preparat, medan tradolan innehåller ett morfinliknande preparat redan, et cyntetisk skapat ett, och kroppen behöver inte göra nåt själv för att få smärtlindrande effekten. Kanske därav din läkare tycker citodon kan va bättre? Det är et mer naturligt preparat för kroppen enn det cyntetiska som är i tradolan?
Kanske där finns nåt naturmedicin som kan hjälpa dig med din fibro under just graviditeten, som inte är så svårt för fostret att behandla? Jag kan forsöka grava fram lite info om just detta
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Först vill jag säga att janusinfo kanske inte är uppdaterad, tyvärr. Men jag tror att de här medicinerna är så gamla, så att de kanske har fått hänga med.
Här kommer filen om Kodein
Jag ramlade inn på apotekets hemsidor. Enligt apoteket är Paracetamol ofarligt att ta vid graviditet iaf. Dom rådar fortfarande att tala med läkare innan.

Så var det dags för Paracetamol.
Förresten så finns det ett avsnitt om naturmedicin i den nya upplagan av Läkemedelsguiden.
Sorry, jag har tyvärr inte provision på försäljningen av Läkemedelsguiden)
Det skulle man nog egentligen kunna tro, så som jag går på, när det gäller den boken. Men den ger så mycket information på ett lättläst sätt, så egentligen är den värd pengarna flera gånger om, men tala inte om det för Läkemedelsverket. 

Necilia! Jag tänkte på att du kan få lite filer om fibromyalgi av mej. Jag skrev dem 2002 eller vid den tiden ungefär och omarbetade dem hösten 2006. Rita har lagt dem här, som artiklar, tror jag, men maila till mej på mettan@comhem.se, så skickar jag filerna.
Tänk bara på att det måste vara en e-postadress, som kan ta emot fler än 10 filer på en gång. yahoo och spray tar tyvärr bara 3.
Detta gäller alla övriga, som skulle vilja ha filerna och det är bara att sprida dem så mycket ni vill sedan och dessutom får ni gärna lägga dem på hemsidor om ni har lust.

Oj! Blev mycket att svara på här, och det är jag glad över- ska försöka dela upp er =)!
Mettan- Nej, den boken har jag inte hört talas om, tyvärr går dem flesta ut med mega mycket info om just FASS, så man tror att det bara är den som existerar! Tycker också det lät lite väl dyrt, men är medlem på adlibris och bokus så ska absolut kolla upp detta. Vad det gäller citodon så förstår jag inte varför det skulle vara så mycket bättre för barnet än tramadol, jag har ju alltid tyckt att om kan man så ska man klara sig utan mediciner vid en graviditet, men jag vet också att det är ett måste för vissa. Kan tänkas grymt att man ändå vill ha ett barn, men det begäret är så stort hos mig att det inte går att förklara. Om man fick skulle jag faktiskt välja en surrogatmamma, men i Sverige är detta tyvärr inte lagligt. Synd tycker jag, då det skulle hjälpa väldigt många kvinnor som vill, men kanske inte kan gå gravida av olika skäl… Ska även gå in på apoteket och se vad dem har att säga om detta! Men om citodon vid graviditet sa dem ingenting. Det var så testat, så tydligen var det inte lika farligt. Är ju inte bevisat att det är farligt med tradolan heller. Den är bara så ny så man har inte hunnit testa den nog mycket än… Svårt detta och vet inte vart man kan vända sig utan att folk bara ifrågasätter en eller se ner på en. Förstår att du inte gör det, men en del människor är sådana… Tyvärr =(! Tack för ditt tips iaf, ska kolla det genast
!
Rita.S- Jag hoppas du har rätt, man har ju hört om kvinnor som blivit nästan helt bra under graviditeten, och det vore en ren välsignelse, men sen har man ju hört om skräckexempel som blivit ännu värre, och det klarar inte min kropp eller mitt psyke av känner jag.. Då blir jag tvungen att göra en abort, men det skrämmer mig ännu mer då jag pga en "chokladcysta" fick ta bort både äggstock+äggledare då allt hade vridit sig på höger sida. Så skulle nåt hända så försvinner min enda chans att bli gravid… Kanske inte det är meningen att jag ska bli gravid eller få ett eget barn, börjar faktiskt tänka så… =(! Det du skrev om cyntetiskt preparat i tradolan var mycket intressant, trodde dessa två mediciner var någotsånär lika, men då kanske tradolan är ett snäpp starkare, dock fungerar det så bra på just min värk, MEN vill inte skada mitt barn.. Men som sagt, stressen i sig vid den svåra värk jag har kan bara det framkalla missfall och psykisk och fysisk påfrestan på barnet har jag läst. Skrev till "vi föräldrar-gravid", och dem publicerade min insändare, och där svarade en gynekolog att jag kunde ta citodon i viss mån, och tradolan i värsta fall, men jag vet inte jag… Om du vill får du gärna kolla lite mer om just detta ämne, inget måste men jag vore mycket tacksam =)! Visste jag nåt om naturläkemedel skulle jag testa detta, men efter inatt är jag skeptisk till att nåt alls fungerar… Har inte ens en sjukgymnastkontakt just nu… Pust!
Tack för era tips och råd! dem är guld värda… Bara att nån bryr sig nog mycket att svara mig är underbart
!

Har mailat dig nu mettan =)!

OK!
Jag har varit i tvättstugan och tagit det sista av min tvätt, så nu är jag uppe hos mej för kvällen.
Ska gå in i e-posten och kolla strax. Jag kanske hittar mer som du kan ha nytta av.

En annan sak med tradolan som är rätt viktigt vid den första delen för att få ett barn är just att det är svårare att bli gravid när man äter tredolan. Det står i alla fall med bland biverkningarna.
Hoppas så att det löser sig för er och att du i samrådan med läkaren kan få fram något som fungerar för er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Har inget svar till dig men jag hoppas att det löser sig för er.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Hej Necilia!
Vilken jobbig situation du befinner dig i!
Jag tänkte på några saker när jag läste ditt inlägg.
Först undrar jag hur du gjorde när du slutade med Tradolan - slutade du tvärt eller trappade du ner dosen? De är väldigt beroendeframkallande och man kan verkligen må väldigt, väldigt dåligt om man slutar med dem plötsligt efter att ha ätit dem ett tag.
Sedan undrar jag vad du har fått/får för hjälp med din fibro i övrigt, bortsett från medicinerna. Många säger sig ju må mycket bättre under själva graviditeten, men från det att du slutar med medicinen fram till att du (eventuellt) börjar må bättre pga graviditet så behöver du kanske någon annan form av smärtlindring. Har du testat akupunktur? Har du fått hjälp att lära dig smärthantering? Testat fibromassage? Kan värme eller kyla lokalt på de värst smärtande områdena lindra? Har du testat blockader? Vet inte om man kan få dem i samband med graviditet heller, men det kan du ju fråga din läkare.
Hoppas du hittar någon lösning som fungerar och skriv gärna och berätta hur det går för dig.
Lycka till!
/Sool
Hej!
Jag var en utav de som mådde bättre under graviditeten och var smärtfri ca ett år efter också. Jag klarade mig bra på vanliga Alvedon faktiskt, jobbade halvtid sista delen men då på grund av att jag hade för högt sockervärde.
Det jag har läst är att man kan ta Dexofen + Paracetamol även under graviditet om man behöver. Ta upp det med en läkare så att du inte behöver känna dig orolig.

Hej!
Har varit så fint väder så har suttit ute i solen nu några dagar… Värmen hjälper upp värken liiite så jag njuter dem timmarna jag orkar va ute/uppe!
Vad det gäller medicinen så har jag börjat nu igen med tradolanen, det gick inte att sluta.. Min sambo var uppe med mig i några nätter, men varken min familj, jag eller han tyckte det var värt det faktiskt… Man kan inte stressa ut kroppen så som jag gjorde nu när jag skulle sluta! DET skadar nog ännu mer! Jag antar att mina förhoppningar var för höga så ÄN EN GÅNG gick jag i min egen fälla och blev besviken som bara den.
Jag försökte sluta tvärt med tradolanen, för jag tänkte att om jag går över till nåt annat så kanske det tar min värk ist och då kan jag ju bara byta liksom, tyvärr har väl min kropp vant sig vid just tradolanen, och därför är det väl bara den som fungerar… Vad det gäller andra metoder som SOOL nämnde, så har jag testat nästan ALLT som går att komma på; b.la Akupunktur, zonterapi, sjukgymnastik, elterapi, avslappninm KBT, värme+bassäng-träning, homeopati, kiropraktik,naprapati,TNS, blockader m.m. m.m m.m. Vill inte gärna ta starka mediciner, men när man kämpat i snart 10 år och kommit dit jag är nu och funnit något som faktiskt håller smärtorna nere lite så byter man inte.. Just nu vet jag inte ens om det är värt att få barn! Jag menar, jag tror inte jag skulle klara av det faktiskt. Med tradolanen kan jag iaf gå ut o gå ibland och så, men utan dem är jag totalt nedslagen.. Tar mig inte ens ur sängen, och sömn ska vi inte ens börja prata om! Ska till smärtis snart…Igen, men vi får se hur det blir med det! Sist tog dem mig inte alls på allvar så är lite nervös för att träffa dem igen! Dock var det ca 6 år sen, så tycker kanske att dem borde förstå att jag inte är en av dem som hittar på min smärta nu! Är så fel att en del fejkar sin sjukdom för o få va hemma, det förstör nåt enormt för oss som VERKLIGEN behöver hjälpen! Det gör mig sååå arg!!
Tack för allas hjälp! Får nog lägga barnalängtan på hyllan ett tag! Sen visste jag inte att den medicinen påverkar chanserna att bli gravid, så det gör ju inte saken bättre direkt! Är nog bara inte meningen att jag ska bli mamma.. Inte just nu iaf!
Nu ska jag lägga mig o vila lite! ha en bra dag/kväll
!!
Tack igen!
Kram K !
Jag tror "cold turkey" är rätt dumt faktisk om du är så beroende.. jag skulle kanske heller sakta trappat ner och ersätt med nåt som inte blandar sig så mycket inn i graviditets-chanserna? :) kanske du kan komma till en lösning tilsammans med din läkare? Hoppas det går bra för dig och lycka till! :)
Jag har aldrig fått barn (vill inga ha) men jag förstår dilemmat ha ont och bli helt däckad eller kanske få ett barn med abstinens och inget av det är ju bra.. och sen allt stress som det blir när man har ont… men du borde nog trappa ner tradolanet succesivt och då i små små doser…jag vet inte hur dem tabletterna ser ut men om du kan dela en tablett i fyra delar vore det ju toppen… jag menar då kan du ta 3/4 tablett på morgonen och när du ska lägga dig tar du en hel tablett så att du (kanske) får sova.. och detta gör du under några veckor.. det sen tar du bort 1/4 på kvällen oxå… helst ska man trappa ut under lång tid.. 1-2 månader efter varje minskning kanske längre.. och sommaren brukar vara bättre än vinter…
annars kan ju en dietomläggning vara bra… man kan alltid prova.. själv äter jag LCHF och värken har nästan försvunnit, ska tilläggas att jag kommer inte i närheten av din värk men kroppen mår bättre jag har mindre ont och sover bättre. Och sova är ju A och O om man ska kunna må bättre… kolla in på kolhydrater.ifokus.se kanske är det något för dig..kanske inte..men kan ju vara värt att testa.. för längtar man efter barn kan det ju i sig skapa stress så att man får mera ont om man inte tror att man kan/orkar få barn.
Hmm hoppas nåt råd var till hjälp :).. själv har jag valt bort barn då jag är för gammal ;))) tycker jag själv då :))
kram