Reumatism
Vi som har Reumatismen kan vi skriva här på denna sajten?
MVH
Yvonné
Ja det finns väl ingen sait för reumatism??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Klart ni kan, alla är ju välkomna här =0) Hoppas du ska trivas med detta knäppa gäng 
Det har jag längtat efter!
Har funderat på att starta reumatiker.ifokus, eller sjukdomar.ifokus.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Klart även ni måste kunna skriva här. Bara kasta er in i gänget. Jag slår vad om att när Rita kommer tillbaka så fixar hon en egen kategori åt er om ni vill det. Så är det lättare att hitta era trådar också. Sedan är det mycket som hjälper reumatiker som kan hjälpa de med fibromyalgi och tvärs om. Så jag ser absolut inget konstigt i det.
Fast jag är visserligen en ny medlem här så bör nog vara tyst :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hej .
Jag heter Yvonné och är 50+
Det hela börja när jag var 7 år gammal med värk i kroppen men på den tiden sa läkarna att det är växtvärk. Plus hade huvudvärk. satt alltid inne i kläddkammaren imörker. Det man fick hos doktern var vitamin tabletter, Men med facit i hand idag vet jag vad det är. 1998 börja gå hos Birger Fagher på Laurentiikliniken i Lund. Där upptäckte de att jag har ett hjärta som växer plus att jag får inte utsettas för stress. Risk för hjärtinfakt. Äter massa mediciner för hjärtat. Jag har Fibromyalgi plus att jag har fått Reumatismen oxå Så vilken värk som är jävligaste vet jag inte.
MEN min stora dröm är att få gå tillbaka och jobba. Men FK och läkarna tar inte det på sitt ansvar och låter mig gå ut i arbetsmarknaden igen. Nä Fy f-n och gå hemma och titta på 4 väggar det mår ingen bra utav.
Så har jag kattuppfödning och det är en trevlig hobby.
Men vi har börjat titta efter en liten hund så jag kommer ut mera.
Jag mår inte bra av bara sitta ligga.
Jag det var lite om mig.
Ta gärna en titt på våran hemsida.
MVH
Yvonné
Vilka fina katter du har, tur att man har katterna att glädjas åt i alla fall:)
Har också funderat på att skaffa hund så jag kommer ut lite och får lite lagom motion.

#5 Jag får små valpisar till helgen !!! en lagom liten ras…*blink* blink* sugen kanske kolla in på min hemsida om du vill www.linasvovvar.se det är hunden MOa som ska ha valpar
Hej !!!
Ja då vart det väl min tur att skriva lite om mig då..hm..
Jag heter Marita å bor på en gård ca 2 mil från Borås med mina barn ..tonårs barn å min man.
Jag går tyvärr hemma nu för jag inte riktigt klara av att jobba..jag har Reumatism och Sjögren syndrom..fick också i början av min sjukperiod då jag fortfarande jobbade diagnosen fibro..men jag vet inte riktigt vilket som är vilket för ont som ont..Jag är under utredning av läkarna för jag har ofta feber som inte hittas någon mer än att min sänka är väldigt hög vid olika tillfällen..
Jag har alltid varit väldigt aktiv så detta med att först vara sjuk sedan vara hejdad av att inte alltid kunna göra det saker man vill..har varit tungt.
Jag har en fast anställning i kommunen där jag jobbar med vuxenhjärnskadade missbrukare…
Jag är utbildad undersköterska och mentalskötare.
Jag har också en liten katt uppfödning som heter Crystal Pearl´s så om ni vill får ni gärna gå in å ta en titt. http://hem.passagen.se/crystalpearls
Ja det var en himla massa om mig och massa JAG..pust..det är ju mkt roligare att prata om bra saker.
Ha en trevlig fortsättning på kvällen
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag hakar väl på.
Heter Martina, är 18 år.
Diagnosen artros fick jag vid 11 års ålder, har haft problem långt innan dess.
Har mest problem med höfter, knän och fötter. Händerna/fingrarna är det inte heller speciellt bra med.
Jag är också extremt(!) överrörlig.
Är en aktiv människa, eller ja, så långt som sjukdomen inte hindrar mig.
Försöker att alltid vara med på idrotten i skolan, där har jag ett mycket bra betyg. För jag är en sån som verkligen satsar, spelar vi tex fotboll så ger jag gärnet! Även om det känns i kroppen ett bra tag efter.
Har som tur är en förstående och mycket bra idrottslärare.
Jag har inte berättat för speciellt många att jag är reumatiker. Folk ser så konstigt på en annars. Har bara berättat för mina närmaste vänner.
Jag älskar att fota, hålla på med djur och vara ute i naturen. Är en riktig naturmänniska!
Har en stor kaninuppfödning. Föder upp i stor skala. Ställer ut och tävlar. Jag har turen att min mor hjälper till ibland. Hon brukar få ge vatten, då jag ibland inte orkar bära vattenkannan(handledsproblem).
Red mycket förut, men nu har jag svårt med det, får så ont i höfterna.
Har också "vita fingrar", Raynauds syndrom.
(Se bild)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Som jag skriver på "om sajten" så är alla med värk välkomna, iaf tills det finns en egen sajt har ni ingen annan plats att skriva :) Så ni är välkomna med reumatism eller vad annat man måste ha som ger ständig värk! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack för att jag fick vara med på denna sajt.
Det är så att jag har Fibromyalgi plus att jag har fått Reumatismen oxå.
Jag har två sortes värk och jag vet inte vilken utav de som är värst.
MVH
Yvonné

Ni som har både reumatism och fibro, HUR vet ni skillnad på värk av det ena eller det andra????
Och hur har ni fått det bekräftat att ni har reumatism?
Undrar bara för att jag funderar många gånger om jag har båda oxå..
Reumatism, iaf den vanliga och ledreumatismen, så finns där vissa saker dom kan hitta i blodet, så blodprov visar dom. Det fins vissa reumatiska lidelser som inte är så lätta att ta reda på men dom två vanliga kan man hitta med et blodprov vet jag . Min läkare tog dessa prov på mig för att ta reda på om jag hadde reumatism tex :) Men hur man tar reda på vilken värk som hör vart till, det är mig en gåta, mäst för att jag enbart har fibro, inte reumatism på toppen

Rita.S: Ja det där med blodprov har jag hört. Jag måste bara försöka ta mig till läkare o försöka kolla upp det här!
Jag tycker det, Hopi, att du får tagit dessa blodprov. Jag tyvker det är fruktansvärt att du fått diagnosen utan att läkare har tagit dessa prov! Dom inngår i fibroutredningen i norge iaf!

#12 Jag fick det konstatera av min fibro.läkare som jag hade nere i Lund. Se har jag varit och tagit prov 1 gång var 6-7 månad och jag har haft ett positiv och ett negativt. När jag var ner hos Birger Fagher Och kollade om det var och är Fibromyalgi så hade jag 52 punkter på hela kroppen som var med på dessa kvadrater som kroppen delas in i. Sen konstatera de att mitt hjärta växer och det är inget ovanlig för oss med fibromyalgi. Jag vet ett fler tal i skåne som har varit i Stockholm och blivit op.
Jag ska försöka få tag på Robert Ohlin i Karlstad och få tid hos honom. Det är jättesvårt att finna bra läkare på Fibromyalgi här upp som jag bor nu. Har kontakt med Fibromyalgi föreningen i Skövde.
Så jag skulle vara glad om jag fick komma ut och jobba ett par timma om dagen. För att gå hemma är ingen höjdare. Lite pengar i plånboken. Man får tänka både och två gånger innan man köper något. Vi får se vad läkaren säger nästa vecka.
Ja det var lite om mig och om värken.
Yvonné

#9 Vad jobbigt att få en sådan diagnos i så tidig ålder. Hur påverkar det dig och hur ser läkarna på din framtid?
Min mamma har Artros i händerna men det beror nog på hennes ålder och det hon jobbat med, dessvärre sa hennes läkare att jag och min syster i stort sett kan räkna med att också få det, speciellt jag då jag redan har problem med lederna.
Raynauds syndrom har jag också, bra att du la in en bild på det för det är många som inte vet vad det är och hur det ser ut.
Välkommen hit, välkomnar självklart er andra som är nya här också. Hoppas ni ska trivas här.

Tänkte fråga er med reumatism: hur upptäcktes / känns den?
Jag har diagnosen fibro men senaste månaderna har jag fått en "ny" sorts värk som sitter mer i alla leder, båder händer, fötter och armar. Funderar på om det är min fibro som blivit värre eller om jag fått något mer :-(
Ver ju att man kan ta blodprover, gjorde det för några år sedan och de var negativa utom ett, men enligt läkaren har visst de flersta människor positivt på det ( ? )

Var till läkaren häromdagen pga att jag har så ont i vänster fot o höger höft. (Även fotlederna, men värre med foten o höften!) Passade på att fråga om reumatism, men han trodde inte att det är det jag har utan att det är fibro. Så sa han att det spelar ingen roll vilket det är för behandlingen är densamma ändå. Men skulle lederna börja svullna, då skulle jag höra av mig sa han..
Men inte kan det va samma va? Iaf i norge finns där mediciner som funkar på reumatikere som inte nödvändigvis har nån verknad på fibro i sig själv! Men vissa saker är ju likadan för reumatiker som för fibris då, tex varma bad o så :)

Ja, Reumatikerförbundet har många bra svar. Det är anser jag en självklarhet att va med där. Dels så behövs det för att vi alla som är drabbade ska ha nånstans där man känner samhörighet. Sen så är alla nya rön som kommer fram intressanta.
Så gå in på den sidan o kolla så finner ni många svar på frågor ni har.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!