Ett antagande?
Har läst några länkar jag fick tilldelat mig.Fick en tanke.Tror ni att en B12 brist kan starta fibromyalgi?

Vet inte men jag har B12 brist och äter tabletter för det.
jag har också B12 brist vilket gör mig enormt trött och yr ibland, äter tillskott för det, "mitt val kvinna" för de som undrar :)
Jag har också B12 brist och äter rena B12 tabletter, en varje morgon. Min smärtläkare sa att det är väldigt vanligt att man har B12 brist när man har Fibromyalgi, men vet inte om det kan starta Fibromyalgi, tror mer att det är tvärtom, att man lätt får B12 brist av Fibromyalgin.

Jag får B12, starka, utskrivna av min läkare. Fibrodoktorn jag var hos sade att de flesta med fibro också har B12-brist. Får även folsyra utskrivet.
Jag har också B12-brist, så något samband kanske det finns. Det är väl ganska vanligt med div. magproblem av IBS/colon irritabile-typ hos personer med fibro - skulle inte det kunna vara orsaken till att B12 inte tas upp som det ska?
Sool: jag har ibs, så därför kan jag inte ta upp alla viktiga ämnen jag äter, därför behöver jag tillskottet :) men det verkar ju gå hand i hand med fibron.
En liten teori:
När man har smärtor så tär det på kroppen och man blir svagare, man blir sämre på att ta upp viktig näring och det blir en ond cirkel.

Jag äter oxå B12!! Fast det har jag gjort i många år pga att jag är vegan och då inte får i mig nåt B12. Men B12 brist är ju väldigt vanligt även för friska personer!! För att många äter för dålig mat helt enkelt…

Jag har läst att behandling med b12 skulle kunna hjälpa vid fibromyalgi även hos de som inte hade b12-brist. Vet inte om det stämmer.
För många medför det utmatning och värk med brist på b12 så de¨t är ju inte fel att kolla upp iaf, jag menar, vad jag vet är det ett blodprov som visar om man har brist eller inte
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har B-12+ folsyra utskrivet av dr, fick börja med fem sprutor förra sommaren. Har hört att det ska finnas ett visst samband mellan reuma-sjukdomar och B-12 brist men inte att de orsakar varandra. Mer så att om man har det ena finns det större risk att man även har det andra.

Har också B-12 brist och får tabletter för det, 1 varje morgon men enda resultatet jag märker av det är att hår och naglar mår bättre.
Önskar mitt hår också kunde må bättre av B-12. Jag hartappat minst en tredjedel av kalufsen de senaste åren. Som tur är har jag haft en väldigt tjock dito innan så det märks nog inte för de som inte träffat mig när jag hade hela manen intakt.
Förr när jag flätade håret var en 'öronfläta' lika tjock som den enda fläta jag har just nu 
Vet inte om de kan starta det… men jag vet att vitaminer… speciellt C, D oxh B är bra för fibbe. Men man ska inte ta bara dom, utan man måste ha en välbalanserad dos. B 12 är bra för sömnen C är bra för muskler och bindvävnad… och folsyra föresten är oxå bra, det kan man dessutom få på recept så det blir lite billigare.
Tjingeling / marlene

Det första en smärtläkare gör är att ta B-12 prover.
Åt själv för 3 år sedan men de hade ingen verkan på mig. Så visst hör det ihop med fibro går själv på Gottfrieskliniken i Mölndal. Där man hör alla gör sådana prover.
Så ni är inte helt ute o cyklar. Det är nog en av de största bristerna i Fibrons framfart.

Jag äter också B12 och folsyra sen flera år tillbaka.
Intessant vad ni alla skrevit.