Hur tar ni era Tradolan/Tramadol RETARD?
Undrar lite hur ni tar era Tradolan/Tramadol Retard-tabletter? Man ska ju ta dem 2ggr/dygn vilket då blir med 12 timmars mellanrum. Jag tar mina så - ex.vis 10 på morgonen och 22 på kvällen men jag upplever nästan alltid att jag börjar må väldigt dåligt när det närmar sig tiden att ta nästa dos. Jag får väldigt ont och börjar må illa och mår allmänt skit, min gissning är att det beror på att medicinhalten har sjunkit så att den inte längre har samma effekt.
Är det fler än jag som får det så? Jag funderar på att börja ta nästa dos tidigare så att jag slipper den här dippen för på morgonen så blir det aldrig sådär, så jag tror inte att det är någon medicinabstinens. På morgonen har ju kroppen vilat i ca 9 timmar medans den på kvällen (då jag ska ta ny dos) har varit igång hela dagen och är helt slut. Hmmm…ja, hur gör ni?
Du kan prova att ta tradolanen med 10timmars mellanrum.
De är ju en väldigt stark medicin, som du´beskriver att du har varit i farten hela dagen o är helt slut, en liten tanke kan du ta det lugnare?
prova hör gärna av dig mvh Shaddow

Ja, jag försöker att ta det lugnare men jag är verkligen extremt dålig på det. Mycket beroende på att jag pga ad/hd inte känner av kroppens signaler förrän den verkligen skriker ut att den inte orkar mer eller att det är för mycket…och då är det ju redan för sent. Sen också för att jag kommer in på sidospår från det jag håller på med vilket gör att saker tar enormt lång tid (och energi) *suck* Men jag försöker :)
Ska testa att ta lite tidigare och se hur det fungerar.

Du kanske behöver 200 mg istället för 100 mg, som jag antar att du har. Högsta dygnsdos är 400 mg.
Jag tar själv min på kvällen och istället för Panodil tar jag Ibumetin 600 mg. Det går hur bra som helst, eftersom jag ändå ska ta den 3 ggr per dag.
Någon gån, när jag vet att jag får en speciellt ansträngande dag, tar jag en på morgonen också.
Skickar med en fil från Läkemedelsguiden, där det finns bra information och dessutom alla utbytespiller som har kommit.

Jag tar redan 400mg/dag.
Menar du alltså att du bara tar EN dos av Tramadol Retard men tre doser Ibumetin? Vet inte om jag fattade dig rätt…

2 gånger per dygn? Hualigen, det har jag passaret ofta då värken är som jäkligast.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Be era läkare om medicin som höjer smärtgränsen (har själv Triptyl 25mg 3ggr dagligen) Har mått betydligt bättre än när jag åt Tramal 100mg 3ggr dagligen.

#6 Menar du Tryptizol?? För det finns ingen medicin som heter Triptyl på FASS.
Tryptizol och andra antidepressiva kan jag inte äta för de förvärrar min manodepression.

Jag tar tradolan 100 mg morgon och kväll. Har sänkt dosen lite nu då jag har fått sån tryckande huvudvärk och för att jag funderar på att skaffa barn, förut tog jag 200, mg morgon och V.B 100 på kvällen. Men nu tar jag som sagt "bara" 200 mg om dygnet. Ibland bara 100… Blir jobbigt som tusan, men måste liksom försöka!
Jag rekomenderar dig först att tala med din läkare innan du gör nåt som kanske inte är bra för just dig, men om du tar den med 10 timmars mellanrum eller 8 timmar så ska nog inte det vara någon fara eftersom man egentligen kan ta 400 mg (som mest!!) på ett dygn… En del tar ju 200 mg morgon och kväll så! Jag frågade mig läkare om det kunde vara farligt att ta några timmar tidigare, men så länge man inte överskred dosen som man fått så gick det bra.. Hon hade t.om haft patienter som tagit 14 (????) st sådana tradolan om dagen… DET kan jag inte förstå!!! Jag fattar ju att om man är jätte,jätte beroende så vänjer sig kroppen, men jag blir illamående efter 2 st?! DET var ju extremfall, och inget jag rekomenderar (om nu nån tror det) men tyckte det var så otroligt att nån ens kan få i sig så mycket o fortfarande stå upp
?!?!
Men.. Som sagt, prata med din läkare innan du ändrar något så han/hon iaf vet om det! Alltid säkrast det!
Ha en toppen kväll
!
Kram från mej!

Jag har gjort så att jag nu tar med 10h mellanrum på vaken tid. Det fungerar mycket bättre, då hinner medicinen börja verka innan föregående dos "går ut" så att jag slipper bli helt illamående och värkig.