Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4700 ggr
Konstigabaralillajag
0

Fibromyalgi och lchf-kost?

Hej!

Efter år av smärta och psykiska besvär fick jag höten 2007 diagnosen fibromyalgi. I morse läste jag, av en slump, att det finns en kost, lchf, som ska ha effekt för oss med fibro. Men hur är det?
Jag skulle även behöva gå ner en del i vikt…

Vilken effekt har kosten på det psykiska måendet?

Jag läser och läser om den men jag har sådana koncentrationssvårigheter och minnesproblem att jag inte kommer ihåg det jag läser. Orkar inte läsa långa texter men har fått in lite i huvudet. Kan ngn vänlig själ stapla upp de viktigaste sakerna med lchf-kosten? Det jag fattat är att man ska äta livsmedel med max 5 g/100 g…

Hur vet man mängden?

Ngn som har tid att hjälpa mig?

Rita-S
0

Det är inte alla som får nåt hjälp av LCHF kosten på sin fibro, men jag vet många med fibro som äter det ändå för att dom mår bra på andra vis.

Jag har själv börjat med lchf, änn har jag inte märkt nån skillnad på min fibro, men det kan ta några år innan man märker nåt. Inne på kolhydrater.ifokus finns där massor med folk som har fibro, eller som har haft och numera är symptomfria pga kosten.

jag själv blev av med alla mag-besvär pga kosten och enbart av detta skäl kommer jag fortsätta oavsett om jag märker skillnad på fibron eller inte.

Jag är inte ens särskilt strikt, tex tillåter jag mig morot som egentligen är fy på denna kost, men ändå går jag ned litet i taget, sen juni 2006 har jag gått ned 10 kilo enbart på att äta sådan som inte innehåller korn, mjöl, stärkelse, socker, ris, pasta eller fruktsocker.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AlexandraJ
0

Hej!

Jag fick min fibrodiagnos i augusti förra året, 23 år gammal och med en termin kvar på högskolan tills jag var färdigutbildad. För mig innebar detta en katastrof och varken jag eller läkarna visste hur mycket eller ens om jag skulle kunna arbeta efter min utbildning. Under hösten provade jag olika metoder för att försöka lindra min värk. Jag provade GI ett tag men märkte ingen skillnad och utökade med mer kolhydrater vilket gjorde att värken bara blev värre. Min sambo kom i kontakt med LCHF och vi gav det ett försök i januari. Redan efter några dagar märkte jag stor skillnad och nu tre månader senare är jag i princip värkfri! Helt otroligt och min sjukgymnast trodde knappt sina ögon. Jag kan fortfarande få ont om jag överanstränger mig men dag slipper den konstanta dagliga värken och dimman som jag hade innan. Jag har fått mer energi och blivit människa igen och nu har jag fått ett fast jobb till hösten. Något som jag inte trodde vara möjligt.

Många tycker att det verkar vara en ren uppoffring att äta enligt LCHF. Man måste ju avstå från godis! Men för mig är det ingen uppoffring alls, jag har ju fått livet tillbaka!

Rita-S
0

Godis finns i många varianter vet jag :D Morot, gurka, paprika, broccoli och en god dip… MUMMA

Jag brukade ju äta sådan innan med faktisk :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Konstigabaralillajag
0

2# Härligt med det resultatet!! Jag började med LCHF i slutet av januari men för mig är det innen skillnad eftersom varje individ är unik :) Jag har snarare blivit sämre än bättre :/
Dock har jag fått mer energi och mitt sockersug är i stort sett borta + att jag gått ner ca 15 kg. SÅ även om min fibro är som den är har jag vunnit tillbaka så mycket annat som jag förlorade för många år sedan…

3# Håller med dig att godis kan vara så mycket annat, behöver inte vara just godis

Rita-S
0

#4 presis, jag tycker godis numera är ett begrepp för "lite ekstra kos sådär i hälgen" tex :) Jag gjör ofta osttårta utan kexbotten, panacotta med bär, grejer-och-dip, mörk chocklad, nötter, händer sig jag köper naturgodis med yoghurtrussin utan tillsatt socker tex med, om vi har lite speciella anledningar :D

Pisan
0

Har kört med LCHF i c:a 2 månader och min värk har blivit VÄRRE. Magen är dock helt bra. Men tänker inte ge mig utan fortsätter med LCHF.

Rita-S
0

#6 det kanske är förbigåande? Vi får ju hoppas det iaf!

Kavitha
0

Vad komiskt! Hade själv tänkt lägga upp en tråd om LCHF och Fibro, men nu behöver jag inte göra det.

Har bestämt mig för att börja med LCHF-kost nämligen och undrade lite hur många härinne som kör på den kosten och vad det gett för effekter.

Rita-S
0

#8 Mina magproblem är som bortblåsta. Det mästa av det iaf, jag har kvar lite småstrul när jag har extra ont, men inget alvarligt. Jag mår jämt över bättre psykisk även om jag (änn) inte märker nån skillnad på fibron. Jag känner det som ajg återhämtar mig snabbare efter jag har haft ut mig på tvätt eller städning, i stället för att jag får vila hela dagen efter har jag nog med ork samma kväll att faktisk tex duscha eller nåt utan att jag ramlar i säng som en blåhval. Jag känner det som jag är muntrare, gladare, jag är inte jämt hungrig och känner mig nöjd och belåten. Märk dock att jag är inte jättestrikt på low-carb, jag tillåter mig det mästa av grönsaker, men jag styr undan allt med mycket stärkelse, socker eller korn.

Pisan
0

Jag är inte stenhård heller, äter en hel del grönsaker - men minimalt med frukt. Försöker undvika tillsatser, färgämnen etc och köpa så mkt ekologiskt som möjligt. Saknar inte pastan, riset, potatisen och brödet alls. Fuskar på lördagar och äter lite godis Generad. Det blir mkt blomkål och broccoli… blomkålen är jag faktiskt lite trött på redan nu efter 2 månader Glad

AlexandraJ
0

Vad roligt att det är fler som har provat LCHF och jag håller med om att alla är vi individuella!

Jag har fuskat någon gång då vi var bortbjudna och ätit mat som med lite mer kolhydrater än rekommenderat i LCHF och jag märkte genast att min värk kom tbx dagen efter! Så nu äter jag väldigt strikt och det var fungerat väldig bra.

anki1
0

Här är en till, jag har hållit på nu i snart 2 år (augusti ). Men jag är inte heller så strikt. Jag är bättre i magen och kanske inte fullt så trött av mig längre.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

sighni
0

Ursäkta min okunnighet men vad är lchf-kost  för något?

Pisan
1

#13: Du kan läsa om LCHF på "Kolhydrater" här på iFocus. Eller så kan du gå in på dr Dahlqvist blogg, där finns en massa info. Glad

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

AlexandraJ
0

Härligt att det är fler som är intresserade av LCHF!

ejaeja
0

Här är en till som tänkte lägga upp en tråd om lchf o fibro.

Jag startade för 8 månader sen och har inte blivit av med min värk, snarare värre. Magen mår bättre, så jag är glad för det. Viktnedgången är endast 3 kg, hade hoppats på mer.

Jag började med denna kost för att jag läst att Annika D hade blivit av med sin värk på ca 2 månader. Hurra för henne