Skickade in papper till fk igår...
och nu börjar den långa pinan att vänta på svar om man får sjukersättningen beviljad eller inte. Känns jättejobbigt att vänta men det är bara att bita ihop. Får jag ett nej, så klarar vi oss inte ekonomiskt och då måste huset säljas… Söker från 1 juni och 1 juli träder ev de nya lagarna in :( Känner mig inte alls optimistisk.
Mina kontakter inom vården tror inte jag behöver oroa mig att jag ska bli nekad men vad vet de? Jag har två tunga diagnoser varav en av dem är fibromyalgi men vad fk anser har ju inte med saken att göra… det är ju de som bestämmer i slutändan
De negativa tankarna tar över och jag är nästan säkert på att detta går åt helvete. Känns hemskt att behöva vänta månader på ett svar som påverkar framtiden…
Blev lite gnäll :(

Har du någon kontakt person hos försäkringskassan? Ta då kontakt med den personen, prata och berätta hur du mår. Den som rä ens kontaktperson inverkar mycket i vad beslutet blir. Känner du att du inte fått den uppbackning du vill ha för att få den hjälp du behöver av vården Prata med försäkringskassan om det. Frklara hur du mår, att du vill få må bättre så du kan klara av din vardag som andra människor och faktiskt så pass bra så att du efter det kan jobba.
Men att du behöver få bli bättre först. Fråga om hjälp av försäkringskassan, om de har tips på vad du kan begära för hjälp av din läkare och sådant. Då ser de att du vill.
Förstår att det är jobbigt att gå och vänta.
Skickar en kram även om det inte hjälper
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kram från mej också!
Vet hur det känns, gick själv och väntade och fick besked för c:a 3 veckor sedan. Det skall visst gå fortare nu än tidigare, de har tagit bort de där nämderna som man hade inom FK förut - just för att det tog sån tid. Fick det förklarat för mig av min handledare.
Tack för era svar!
Jag vet inte vem min kontaktperson är, tror jag haft olika varje gång jag haft ett ärende trots att det varit ett och samma sorts ärende…
Jag söker ersättningen för två diagnoser och båda diagnoserna är jag 100% nedsatt ifrån. Men man hör ju dessa skräckexempel om svårt sjuka personer som blir nekade…
Läkarna anser att jag inte kommer kunna bli så pass bra att jag kommer kunna jobba :(
Kanske ska be om ett möte med min kontaktperson på fk och få utifrån mina egna ord berätta hur det är och hur allt påverkar mig. De borde ha större fält på ansökningspappret för man får inte rum med mycket :/

#3: Du kan skicka med ett extra papper. Det har jag gjort. Man ska inte vara rädd för att söka kontakt med fk. Det är bättre att de lär känna dig och inser vem du är.
Om du är 100% nedsatt av båda sjukdommarna så ska du inte vara orolig tycker jag. Det går säkert bra.
Kram
Audiatur et altera pars
Funderar på om jag ska komplettera med ett papper och skicka in där jag beskriver min vardag och vilka problem och svårigheter jag möter i vardagen. Ska ta upp det med min samtalskontakt när jag träffar henne nästa vecka och se vad hon tycker om det… Hon kanske kan hjälp mig med kontakt med fk…
Men samtidigt så har jag två olika läkarutlåtanden på 2 olika tunga diagnoser där båda läkarna anser att jag är 100% nedsatt så förhoppningsvis väger dessa tyngst…
Tack för stödet och snabba svar!
*kram tillbaka*

Ta upp det med samtalskontakten. Hon vet säkert. Men som du säger, med två utlåtanden så ska det inte vara några problem.
Klart jag stöttar, det är ju det vi ska göra här inne :-)
Audiatur et altera pars
Jag förstår precis vad du går igenom just nu. Om du tittar i en tidigare länk" Uppgifter till FK" den 31/3 så ser du att jag har svarat och lagt till en kopia på det papper som jag fyllde i och skickade in tillsammans med min ansökan. Ta och skriv ut den/skriv av den och skicka in den till FK.
Lycka till och en stor KRAM från mig
PS… jag lägger in blanketten här, verkar enklare. *garv*
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman