Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1892 ggr
Zimba
0

Utebliven sömn!

Åh vad jag hatar detta att inte kunna sova, morr. Har nu inte sovit på dagen på flera dar, utan haft massor att göra, är svintrött när jag äntligen får krypa ner i sängen o tjoho vaknar tidigt, MORR. Somna halv 1 o vakna 5, är vråltrött men va hjälper det. Det e lika bra att gå upp för att ligga kvar e ingen idé alls. Skrikandes

Jag vet att jag inte e ensam om detta iaf.

Zimba undrar: vem som snor min sömn? Gråter

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Faxlin
0

Det är säkert försäkringskassan som snor den. Jag menar de snor ju det mesta :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

cobbyluck
0

Här kommer 20 tips för bättre sömn.

1. Lär dig olika avslappningstekniker.

2. Sömntabletter kan vara bra,  men bara en kort tid.

3. Sök hjälp om du har långvariga besvär.

4. Gå upp om du inte somnat efter en halvtimme, gör något rofyllt i ungefär en halvtimme och lägg dig sedan igen.

5. Visualisera lugnande bilder framför dig. Tänk på avledande saker.

6. Se till att du får tid att gå ner i varv innan du lägger dig.

7. Titta inte på klockan!

8. Försök att lugnt acceptera att dett kommer att bli en natt med mindre sömn-det är inte farligt.

9. Skilj på fakta och tankar, att du inte kommer att kunna sova är bara en tanke du har. Låt den bara fladdra förbi.

10. Använd sängen bara till sex ovh sömn, inget annat.

11. Gå upp samma tid varje dag.

12. Ta mikropauser under dagen.

13. Motionera.

14. Var mycket utomhus.

15. Se till att du har roligt.

16. Fundera över om du ställer för höga krav på dig själv. Blir även sömnen en prestation?

17. En del sover sämre och svettas i övergångsåldern, tänk på att ha svalt i sovrummet.

18. Kaffe tar många timmar att bryta ner, undvik kaffe redan på eftermiddagen.

19. Alkohol får dig visserligen att somna lättare, men sömnen blir orolig och av sämre kvalitet så undvik alkohol.

20. Kolla din andning, stress flyttar andningen till bröstet. Andas med magen.

Detta fick jag från Taras lilla sömnskola.

Hoppas att det finns något som kan hjälpa er mot sömnen.

Jag och en kompis har testat dessa och mycket av det har hjälpt oss.

Vi sover gott numera.

Yvonné

Simson
0

Ja du Zimba. Inte är det jag som tar din sömn. Jag får inte sova heller.

Somnade ett i morse. Grannarna ovanpå kom hem och levde rövare efter helvtre. Vid halvfem gökade de. Vid fem var jag så irro att jag tyvärr skrek åt dem att bli färdig så jag kunde få fortsätta sova. =(

Vid sex klev Julian upp och lekte omkring. Sedan blev det trångt med Atos och Indy som skulle turas om under täcket. Vid nio klev grannen bredvid upp och skramlade till fika.

Jag är så TRÖTT på typerna här så du har inte en aning! Tur jag drar nu!!

Varje helg är likadan. Värst är torsdag-fredag då grannen stiger upp till arbetet vid sex. Inte många minuters "sömn" då. Helgerna kan det vara fram till 820. Om de då tvättat till ett så är det inte roligt.

Dagarna går åt till återhämtning. Inte riktigt så jag tänkt småstadslivet.

Gnäll gnäll gnäll!!! Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

solfager
0

Vet en av orsakerna som stör min sömn: min dotter hon brukar få för sig att gå upp mitt i natten för att laga sig mat, men den/ det som stör resten ja dom skulle jag bra gärna vilja lägga vantarna på.

Zimba
0

Simson: Nä jag tror inte att det e du som snor sömnen. Förstår verkligen att du vill flytta, det ganska snart, eller hur??? Har ni ingen att ringa ex polisen, trygghetesjour eller nåt. Folk som bor i hyrelägenheter o får 3 skriftliga anmälningar  blir vräkta, så e  det här iaf.  Jag kan inte skylla på grannarna heller, vete fan vem som ska få skulden för mitt lidande. Jag gick å la mig igen vid halv 8 imorse o vakna 13.40, det va ganska skönt. Generad

//Baloo forever

Zimba
0

Åsa: Ja det kan faktiskt va FK, har inte tänkt på det, men det måste va för att jävlas med mig, för mig kommer dom inte åt, haha, Så dom måste väl hitta på nåt.Skrikandes

//Baloo forever

Simson
0

#6 Ja FK snor ju pengarna (ekonomin) och tryggheten så varför skulle de inte sno sömnen också??

anki1
0

cobbyluck, alla de där sakerna har provats, men de har inte fungerat. somnar jag så vaknar jag efter någon timme och kan inte somna om eller jag sover en stund och vaknar ligger vaken 1 timm somnar osv. går upp på natten flera gånger och vankar  Har ont när jag ligger och kan inte sova. vad som är ägget och vad som är hönan är inte gott att veta

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zimba
0

Ja det kan löna sig å klaga, nån fick tydligen dåligt samvete o lämnade tebax min sömn. vaknade ju 5 imorse, sen somna jag om efter några timmar o sov till 13.40,, sen somna jag igen o vakna 21,00, men e fortfarande trött å ska snart sova igen, Så Tack till vem det nu e för att sömnen har blivit återlämnad.Flört

//Baloo forever

Simson
0

Härligt Zimba!!

Undrar om denna någon kan säga till min att lämna tillbaka min sömn också?? Flört

Zimba
0

Simson:Om jag visste vem det var skulle jag se till att ge alla tebax sömen. Gick o la mig halv 1 natt o vakna 10.30 sen somna jag igen vid 14.30 o vakna 17.20, det e skumt.

//Baloo forever

Simson
0

Zimba: Det är inte du som snor min sömn nu???? Flört 
(näe! det är ett skämt!!)

Jag önskar jag kunde få sova så!!

Zimba
0

Simson: Jag faller ned på knä o erkänner o skäms, det e jag som snor allas sömn Generad FÖRLÅT. Det kändes lite skönt att äntligen fått erkänna detta, det har varit en svår börda att bära. Gråter

//Baloo forever

Simson
0

Zimba: Knäcker du extra som John Blund?? Skrattande

Zimba
0

Simson: Japp, där kom du på mig, han  ville va ledig  över Påsken, men jag råkade  ta för mycket av sömnsanden, därför har jag sovit så mycket. Så det blev inget över till er andraGenerad Zimba e ego ibland Flört

//Baloo forever

Highlandertess
0

Ja, hur kommer det sig att man är otroligt trött hela dagen, huvudet nickar som en nicke-docka och sedan när man går och lägger sig så bara *pang* ögonen vidöppna, kan inte somna…gah! Har förlorat en hel del sömn på det viset. Har läst att man kan "ta igen" sömn genom floating, stämmer det tro? Ska testa floating för första gången den 25 maj.

Faxlin
0

Sidospår kanske, men vad är floating?

Audiatur et altera pars

mongu
0

ÅsaF: Jag har puttat upp tråden om floating så kan du läsa där vad det är.

Kan nämna att jag testat floating vid tre tillfällen o det är jätteskönt. Så har man möjlighet så är det värt att testa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Faxlin
0

#18: Tackar för den putten. Nu förstår jag mer vad du menar.

Audiatur et altera pars

Rita-S
0

sömn ja.. det är sällant min kropp inte somnar, men jag har sällant nån bra kvalite på sömnen även om jag kanske sover upptill 6-7 timmar varje natt. Jag vaknar oftast lika trött som när jag klev i sängen. Och stel och ont dessutom. Men här i påsken under flytten… en kväll somnade jag vid 8 och låg nästan komatös till 8 dagen efter. Inte om jag kände mig utsovad då heller inte!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zimba
0

Åh vad jag hatar el e avundsjuk som säger efter en natts sömn känner sig riktigt utvilade, Vad betyder o hur känns utvilad??? Inget jag känner till iaf. Tänk att få känna så nån gång, myyys.

//Baloo forever

Rita-S
0

Ja det skulle va bra
Jag upplevde det en gong. Kemisk. Sömntabletter. Men sen var jag en zombie i 2 dagar av medicinen i sig själv då. så.. jag vet inte om det var värd det egentligen?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Highlandertess
0

Jag tror inte jag känt mig utvilad sedan jag var 10 år gammal eller något liknande….Kommer inte heller ihåg känslan :-/