Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 1247 ggr
proosit
0

Bassängträning som universalbehandling....

Visst är det många här som precis som jag fått gå på träning i varmvattenbassäng? Det verkar som det är mera regel än undantag att man som fibropatient får detta. Hur var det för er? Jag gick en gång i veckan under hösten och vintern och kan säga att det var mer än plåga än någonting annat. När jag väl var i bassängen var det skönt med det varma vattnet, men det var jättesvårt att bedöma hur mycket jag kunde ta i. Fick alltid så ont efteråt att jag blev sängliggande och de gånger jag skulle till jobbet efteråt fick jag proppa i mig en del piller för att orka röra mig. Sen var det hela miljön runtomkring….Det var alltid fullt med folk i omklädningsrum och duschar som pratade och skrattade högt och efter träningen ville jag bara ha tystnad och lugn och ro. Bilresan hem var klart spännande eftersom jag knappt kunde hålla i ratten. Jag tog upp allt detta med sjukgymnasten och allt hon sa var att "det var ju tråkigt att du känner så, det är många som köar till detta ska du veta".

Usch vad gnällig jag låter idag….

Skulle vara bättre med obligatorisk "lugn och ro" som behandling, känner själv att jag mår bättre när jag begränsar alla intryck ett tag. Drar ner på tv, radio, internet (hmmm svårt att låta bli)etc och försöker vara i tystnad ett tag.

Sara
0

Låt dem som köar få min plats då. Skulle jag ha svarat.

Det är långt ifrån alla som bassängträning passar för. Jag fixar inte Qi Gong och det har sjukgymnasterna mkt svårt att förstå.

Sara

Faxlin
0

Jag hade nog också svarat att de som köar gärna kunde få min plats. Blir man så dålig ska an inte fortsätta. Okej för att man kan bli sämre i början. Man måste således ta och låta en ny träningsmetod få några månader på sig innan man dömmer ut den. Men har man testat flera månader och an fortfarande inte blir bättre då ska man lägga ner istället för att plåga sig själv.

Tycker inte att du är gnällig av dig. Känns bara bra att du kan prata av dig här inne. Det är ju mycket det som sajten är tillför. Att få råd, peppning och tröst och några som lyssnar och faktiskt förstår.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Misimurf
0

Jag provade bassängträning för några år sen och jag upplevde precis som du att jag blev sämre. Värst var det i knäna och jag var tvungen att hoppa över flera övningar pga det. I vattnet kändes det ju ganska okej i resten av kroppen men efteråt fick jag alltid jätte ont.