Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2078 ggr
Misimurf
0

Fibromyalgi och ärftlighet

Har någon mer än ni Fibro i er familj/ släkt?

louksor
0

Min farmor hade fibromyalgi.

Min syster har värk osv och ömmar på massa punkter, de flesta symptomen stämmer in på henne.
Men hon har inte fått någon diagnos, hon sa till sin läkare att farmor hade haft fibro och jag har fått diagnosen oxå, men fanns ingen chans att hon hade nåt sånt hade läkaren sagt, så var väl en sån läkare som inte tror det finns nån sjukdom som heter fibromyalgi…

//Marcus

Sool
0

Det är bara jag som har diagnosen, och bara jag som är eller har varit sjukskriven pga värken, tröttheten, koncentrationsproblemen etc.

Men i släkten på min mors sida anses det vara en helt självklar och naturlig del av att vara kvinna att ha ständig värk i nacke och axlar, sömnproblem i olika grad, migrän och annan värk i t.ex. leder och muskler. Det är bara så det är, bara att acceptera och bita ihop.

När jag berättade för min pappa att jag fått diagnosen FMS sa han "Ja, det är ju bara en beskrivning av ett tillstånd. Jag har också alltid blivit så trött efter fysisk ansträgning att jag inte kan röra mig och fått ont överallt länge efter." Det hade han aldrig berättat för mig innan. Han är läkare för övrigt ;) 

Så visst finns det en historia av benägenhet att få värk och bli utmattad i min släkt, även om ingen annan fått diagnosen FMS.

Rita-S
0

Ja ghar diagnosen själva. Jag vet två fastrar har diagnosen med. Min mamma har förmodligen fibro hon med, och hon berättar efter jag beskrivit symptomerna att nog hadde nog mormor fibro hon med, kanske även  mormors mor.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dreamiz
0

Bara jag som har diagnosen.

mulligalinda
0

Både jag och min mamma har Fibro.

pottsorken
0

Min mammas kusin har Fibro, men jag tror inte att det har någon genetisk betydelse.

Highlandertess
0

Bara jag som har diagnosen. Min mamma har värk, men det beror på en extrakota i ryggraden som tryckt på några nerver. Vet ingen närstående som har fibro-symptom. Ont har en del då och då, men inte på samma sätt.

Misimurf
0

Jag ställde frågan men kom på att jag själv inte svarat på denGenerad

Jag har en moster som har fibromyalgi men jag vet inte om det har att göra med ärftlighet. Jag har haft värk sen jag var i 14-års åldern och det finns ingen direkt orsak till att jag fått det. Hon fick inte sin diagnos fören hon var medelålders och då hade hon haft ont i nacke och rygg länge pga tungt jobb så det var det som utlöste fibron.

Min syster har lite problem med värk och stelhet speciellt i händerna. (hon är i 40-års åldern) och min mamma har artros  händerna. Mammas läkare sa att jag och min syster antagligen också kommer få det när vi blir äldre.

anki1
0

Jag är ensam om den diagnosen i min familj, en fd svägerska har den. Och jag misstänker att min dotter har det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

isnornin
0

jag och  två mostrar har diagnosen, misstänker att min mormor hade det (hon har gått bort) när hon var till läkaren fick hon bara till svars att hon var svag, det var ett tag sen, men ändå…. Hoppas bara att mina barn slipper det här!

MVH Isnornin

Hallenena
0

Jag har diagnosen, min mamma har diagnosen och en av mina mostrar har diagnosen.
Min mamma och moster har fått sin fibro igångtriggad av värk från förslitningskador i kroppen. Jag har min av ME/CFS och således inte alls samma triggers.
Min mamma eller moster har inte ME/CFS.

rockyboy
0

Jag,min moster och min mamma har den.

Faxlin
0

Här är jag ensam med att ha det vad jag vet i alla fall. Kan finnas någon av släktingarna i finland som jag inte vet. Men det är i sådana fall farmor/farfar och de dog när jag var lill liten så det är svårt att fråga dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

evaarv1
0

Jag har diagnosen fms, min pappa är reumatiker, min mamma och mormor har/hade migrän och ont i nacken jämt.

Fiddeli
0

Jag tror att min farmor hade fibromyalgi, sogligt nog lever hon inte längre så jag kan inte fråga henne. Men jag minns att hon alltid hade ont någonstans. Jag känner mig som hon nog gjorde.

Kram

Sue_Ellen
0

Föräldrar har det.