Fibro + FK = jobba 100% ?
Hej!
Tänkte bara höra med er om det är nån mer som har problem med FK ?
FK har sagt till mig att fibromyalgi inte längre är en orsak till att vara sjukskriven och därför hade jag inte längre rätt till ersättning från dom.
FK säger att man klarar ett lättare jobb på 100% även med fibro.
Detta var väl nytt för i år vad jag fattade som, de andra 2 åren jag har varit sjukskriven 100% har de inte sagt nånting om detta.
Senast i höstas var det prat på att min sjukpenning skulle ändras till sjukersättning och sjukskrivning ett år i taget, men nu 3handläggare senare så anser de att jag ska jobba heltid, har varit på arbetsförmedlingen rehabilitering på arbetsprövning förra året och det gick inget bra, de tyckte jag behövde mer medicinsk vård än ut i arbetslivet.
För ett par månader sedan var jag på en bedömning på ett annat ställe, de tyckte oxå jag behövde mer vård än arbetsinriktade åtgärder.
Ska på möte i morgon med läkare, AF & FK.
Om FK inte ändrar sig och drar in ersättningen och tvingar ut mig i jobb, finns det någon chans att kunna överklaga en sån sak ?
Har ju på papper att jag inte klarar av massa saker och ständig värk och allt som tillhör fibron…..
När jag har svårt att klara vanliga hushållet så förstår jag inte hur jag ska klara av ett vanligt jobb.
Om det är just fibron som FK inte godkänner som orsak, som de säger, så borde alla med fibro ha hört detta från FK.
Men har inte läst nåt om det så är tveksam om det verkligen är så.
Har även försökt komma till smärtkliniken, men de tar inte emot mig, enda de säger är att jag måste träna för att bli bra i kroppen och så tycker de att jag ska sluta äta värktabletter.
Hela första året jag blev sjuk så tränade jag hos sjukgymnast, blev bara värre o värre den tiden, till slut så slutade jag träningen när värken blev värre o värre, som sitter i än i dag… Hade jag inte tränat nåt då så kanske jag inte hade haft lika ont idag, men vem vet, kanske jag hade haft ändå.
//Marcus

Jag har inte hört om det. Men jag är också väldigt ny inom det här. Ja inte inom att ha värk, men inm att ha fibro.
Enligt mitt sista möte med försäkringskassan och läkaren så nns det inget mer de kunde göra medicinskt med mig så jag avvaktar vad smärtkliniken kan säga.
Men inne på den här sajten borde fler ha hört det tycker jag.
Överklaga kan du göra. Och det ska du göra. Det är jobbigt och tar tid och ork man inte har. Men man ska inte ge sig. Du vet själv hur det är. Om du inte klarar av hushållsarbetet ordentligt ens hur ska du klara av att jobba. Det är otroligt konstigt att FK inte har insett att det är så.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Klart du inte ska jobba!!! Så är det inte alls. Det är nåt de har fått för sig på ditt lokala FK-kontor i så fall. Själv har jag fått sjukersättning i 1 år. Jag står inte till arbetsmarknadens förfogande pga min fibro. Jag träffade en fibroläkare (dr Gottfries i Mölndal) för 1,5 år sedan och hans bedömning var att jag inte skulle arbeta alls mer i mitt liv för att kunna ha någon livskvalité över huvud taget. Klart man inte kan jobba om man knappt orkar med det dagliga hemma. Du måste stå på dig! Var inte rädd för det.
Kram på dej!!

mmm…. så det min handläggare säger till mig stämmer alltså inte ?
kl 13:30 i morgon är mötet, har inte en aning om vad jag ska säga….
Om man vill överklaga nåt, hur gör man då ?
Skulle de dra in ersättningen för mig, som de pratar om så skulle vi inte klara av att leva.
Får ca 6000:-/mån efter skatt.
Det är inte mycket och vi har det rätt så kärvt som det är, som tur är så har min sambo jobb, men vi skulle ändå inte klara oss bara på hennes lön och vill heller inte leva på henne.
Mycket därför som jag ville testa jobba lite på 25% och sjukskrivning 75% som jag skrev om i en annan tråd, men verkar inte ens som jag får testa det för FK, skulle förlora min ersättning då sa handläggaren.
Skulle jag inte klara av att jobba alls så skulle jag då få 0:-.
Är mycket tveksam till att jag klarar vanligt jobb, har inte klarat förr och de tester jag har gjort har inte gått bra, men jobba hemma vid datorn 2timmar varje dag som jag kan dela upp under dagen kanske går bra.
Men nu vet jag inte ens om det jobbet finns kvar, de ville ha svar rätt så snabbt och FK ringde aldrig mig som de sa och gick inte att få tag i dom heller, tog flera dagar innan jag hörde nåt och kunde inte få nåt riktigt besked av dom heller.
Det företaget som isåfall skulle anställa mig skulle då skriva ett kontrakt med ett annat företag som har hand om det jag skulle jobba med, så är mer än ett företag inblandat så blir väl lite extra krångel då innan man vet vad som händer.
Är så förbannat trött på allt, blir inte direkt bättre av att FK är dumma i huvudet!

Så här står det inne på sidan.
Allmänna ombudet har möjlighet att överklaga Försäkringskassans beslut i förvaltningsdomstolarna. Denna möjlighet används för att komma till rätta med en oenhetlig rättstillämpning eller det det finns behov av prejudikat. Allmänna ombudet kan också klaga på felaktiga beslut. Allmänna ombudet kan klaga såväl till fördel som till nackdel för den enskilde. I de mål där allmänna ombudet överklagat Försäkringskassans beslut är ombudet part ända upp i högsta instans.
_Det allmänna ombudet har en självständig ställning och utses av regeringen.
_
Detta skulle om jag fattat det hela rätt så att man kan gå vidare med det till vad jag förstått JO och därifrån få ett allmänt ombud. Men jag ska läsa mera.
Audiatur et altera pars

Okej, tack för infon.
Vet du om det kostar nåt att överklaga ?
Förhoppningsvis så har FK ändrat sig tills i morgon, men man vet aldrig…

Nej det kostar inget att överklaga. Och du ska också få med papper från dem som berättar exakt hur du överklagar. Så den biten har du rätt att kräva.
Det är deras skyldighet att berätta exakt hur du gör. Sedan har du ett visst antal dagar på dig att göra överklagan så var noga med det. I ett sådant här viktigt ärende skulle jag kosta på mig 50 kronor och skicka överklagan i rekomenderat brev, då kan ingen säga något om datumet du överklagat.
Audiatur et altera pars
Jag tycker att du skall begära att få komma till typ spenshult på en bedömning av din arbetsförmåga.Fibro är så olika från person till person .Själv jobbar jag 100% och klarar även det dagliga,dock inte utan problem men det går.Jag har haft anställda som jobbat hos mig på 25/50/100% med s.k lönebidrag där man gjort så mycket man klarar av..Man klarar som regel ett anpassat arbete där det inte är för mycket stress.Det är säkert detta dom är ute efter..Man kan må bättre av att jobba än att bara gå hemma och tänka på sin värk..Se till att få dom att ställa upp på dig och ställ krav…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har samma problem med F-kassan!
Fast jag har gått på en veckas utredning där de kom fram till att jag kommer nog att kunna jobba som mest 50% inom ett år. Men det struntar F-kassan i, för dom går sin egen väg.
Nu är jag på avtrappning med min sjukskrivning och snart är jag inte sjukskriven alls. Jag kan inte jobba för det är jag för dålig till. Men nu går jag på Arbetsförmedlingen och där har jag möjlighet till olika saker. Men eftersom jag inte får stämpla så har jag ingen inkomst. Utan man är och förblir fattig pga av F-kassan.
Det enda dom vill är att alla oavsett hur sjuk man är, ska ut och jobba.
Ett tips från dom är att träna, men som du skriver så gör träningen ont och man blir sämre. Men då sägs det att bara stå ut, för det kommer att bli bättre.
Det här är så sjukt, undrar om dom har haft fibro själva? Men det tror jag inte, för då skulle de aldrig ta såna här beslut.
Läkaren går på deras riktlinjer, säger att dom har gjort allt, så nu är det ut och jobba som gäller.
Undrar hur många självmord som det kommer bli av detta. Att inte bli trodd och pengarna tryter! Jag tycker det här är för jäkligt.
Dom har verkligen makten och en överklagan som jag har gjort, ger inte ett dugg. Dom har bara beslutat sig. Tyvärr.
Vad ska man göra egentligen, för så här kan det inte få fortsätta att vara.
Nu har jag haft tur att jag har en bra arbetsförmedlare, så jag har möjlighet att kunna ta det lugnt och även kunna få hjälp med arbetprövning m.m. Jag kan ta det i min egen takt, men det är mycket pga att jag inte får stämpla. Hur det annars skulle se ut, vill jag inte ens tänka på!
Så man är fattig som en kyrkråtta och fattigare blir man. Så detta är det Svenska Välfärdssamhället!
Kramis Lotta
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"

Lotta hur gjorde du när du överklagade? Hur långt gick du? Man kan överklaga högt upp vet du.
Att det ska vara så här är idiotiskt. Och även om politik inte hör hemma här är jag övertygad om att vi kan tacka våran nuvarande regering för även detta.
Många röstade nog blått för att bli av med Göran Persson, men jag tvivlar på att det blir en blå valseger nästa gång. Jag är inte röd, men tänker rösta rött nästa gång. Allt för att inte ha en regering som sparkar på oss som redan ligger.
Jag hoppas alla andra låginkomsttagare också röstar så, då kommer vi få det bättre. Även om det inte blir bra.
Att rösta blankt eller rösta blått för att man tror på deras vallöften hoppas jag vi vlipper till nästa val.
Jag håller med dig Lotta, undrar hur många som kommer ta livet av sig på grund av detta. Så ska det inte behöva vara.
Kram på er
Audiatur et altera pars

Nu har jag varit på möte…
Det var okej att jag tog jobbet på 25% och skulle då få ersättning 75% året ut, sen var det nog slut på ersättningen från FK.
Skulle jag inte klara jobba 25% så blir det en ny bedömning då, men troligtvis så skulle jag då behöva vara till arbetsmarknadens förfogande 25%..
Men som det såg ut så kommer jag inte att ha rätt till ersättning från FK framöver…
De nya reglerna började gälla 1:a mars sa hon, fanns att läsa på socialstyrelsens hemsida http://www.socialstyrelsen.se/
Jag var in och kollade på sidan, hittade bland annat detta.
Risk för långvarig icke-malign smärta i rörelseapparaten, inklusive fibromyalgi som rör rörelseapparaten ~ M79.0, R52–R52.9
_
Rekommendationer gällande bedömning av arbetsförmåga
Arbetsförmåga skattas efter bedömning av rörelseförmåga (grov- och finmotorik, koordination, uthållighet), kognitiv förmåga, emotionell stabilitet och uthållighet samt ställs i relation till arbetsuppgifterna.
Heltidssjukskrivning är sällan befogad såvida inte utredning eller behandling kräver detta eller om smärtan kompliceras av exempelvis en svår depression.
Sjukskrivning ska i princip alltid vara kopplad till olika aktiva åtgärder (medicinsk utredning och behandling, funktionsanalys, regelbundna arbetsplatsbesök, arbetsträning med mera).
Sjukskrivning bör ske med så täta uppföljningar som behövs för att följa tillståndets utveckling och behandlingens effekter, gärna med en tidigt uttalad längre plan för nedtrappning. För att undvika att läkarbesöket fokuseras på sjukintyg bör sjukskrivningsperiodens slut inte sammanfalla med nästa läkarbesök.
Symtom, prognos och behandling
Till denna kategori räknas patienter som passerat naturalförlopp för andra diagnoser (exempelvis akut lumbago) eller som läkaren utifrån klinisk erfarenhet, tillgänglig dokumentation eller kännedom om patienten bedömer vara i riskzonen för att hamna i långvarig smärta. Symtomen är kontinuerlig och ansträngningsrelaterad smärta, stelhet och ömhet, ofta tillsammans med oro, nedstämdhet med trötthet och kognitiv påverkan. För framgångsrik behandling spelar det ofta en stor roll att hänsyn har tagits till psykosociala faktorer. En snabb utredning med smärtdiagnostik och funktionsbedömning där flera olika yrkesgrupper samarbetar påverkar antagligen prognosen positivt. Erfarenheten är annars att symtomen går upp och ner i intensitet, men i stort finns kvar eller förstärks. Anpassad fysisk aktivitet är i princip aldrig skadlig.
Förväntad konsekvens för funktionstillstånd
Muskelstyrka och koordination, uthållighet (fysisk och psykisk), kognitiv förmåga och emotionell stabilitet sätts ned. Rädsla för att ansträngning försämrar tillståndet kan leda till minskad funktion. Vissa patienter med svårigheter att tolka kroppsliga signaler tenderar att återkommande överanstränga sig fysiskt under episoder med mindre smärta och får sedan episoder med svår smärta.
Bedömd tid för återvunnen funktion och normal läkning
Huvudsaklig läkning efter symtomdebut sker inom 2–3 månader. Resttillstånd kan kvarstå betydligt längre men ger sällan anledning till försiktighet. Ofta har patienten ett inlärt undvikande beteende eller kvarstående förstärkning av smärtsinnet. Fullt återvunnen funktion är inte alltid möjlig, men väl en aktivitetsnivå som kan möjliggöra lämpligt arbete på hel- eller deltid.
Behov av tidiga insatser. Särskilda överväganden och åtgärder
En lång utredningstid kan förstärka oron för bakomliggande allvarlig sjukdom och försvåra rehabiliteringen. Passiv sjukskrivning och ogenomtänkta utredningsperioder är sannolikt skadliga. Planera på ett tidigt stadium en upptrappning av arbetsnivå. Tidiga avstämningsmöten rekommenderas.
Åtgärder vid sjukfall som inte avslutats inom ramen för rekommendation
I särskilt komplicerade fall kan en fördjupad funktionsutredning kombinerad med medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering påbörjas. Ta hänsyn till psykosociala förhållanden och psykiatrisk problematik. Gör en tidigt dokumenterad smärtanalys. Om inte planerade åtgärder efter sådan utredning ger resultat inom 12 veckor bör ny funktionsutredning påbörjas. SLU/Sassam-metoden kan användas.
Vid förnyad/fortsatt kontakt
Rehabiliteringsplanen bör i de flesta fall följas konsekvent. Det kan finnas behov av individuell anpassning men tillfälliga upp- och nedgångar i smärtintensiteten eller måttlig smärtökning behöver inte vara skäl att avbryta planen. En bra strategi är att ha ett empatiskt förhållningssätt, att föreslå så kallade copingstrategier och eventuellt ha ett nytt avstämningsmöte med arbetsgivare, behandlingspersonal och eventuellt Försäkringskassan för att se vad som kan göras samt att lyfta fram patientens resurser.
_
Sen på frågor & svar hittade jag detta:
Kan man verkligen sätta maxtider på sjukdomar?
Beslutsstödet innehåller inte maxtider utan anger rimliga normaltider. Sjukdomar drabbar olika hårt och människors arbeten ställer olika krav – rekommendationerna förväntas gälla för de flesta, men inte alla.
_
Vad händer om man inte blir frisk inom de ramar som ni har satt upp?
Om behandlande läkare bedömer att man inte kan arbeta ska man inte göra det. Viktigt är då att läkaren kontrollerar att han eller hon ställt rätt diagnos eller att patienten få den behandlingen den ska ha. Kanske behöver nya undersökningar göras.
jag är sjukskriven sedan några år tillbaka. Kommer ni att dra in min sjukskrivning?
Rekommendationerna är i första hand skrivna för nya fall av sjukdom. Tanken är att ett snabbt och bra agerande på en gång ska leda till snabbare tillfrisknande. Människor som redan är långtidssjuka kan inte bedömas på samma sätt.
_
Det är i första hand för nya fall av sjukdom, då borde det inte gälla mig som varit sjuk över 2år.
Men enligt FK var det lika för alla….
Fast kanske bara är om man har haft sjukersättning ? Jag har bara haft sjukpenning, men det har varit prat om att det skulle ändras till sjukersättning förra året, men varken jag eller läkare hörde aldrig nåt mer om det.
Hittade inget som började gälla i mars…
Läkaren sa idag att hon tyckte jag skulle sluta med värktabletterna , de hjälper inget mot fibro sa hon utan ja kommer bara bli beroende om jag äter dom länge…
har haft tradolan över 2år nu och tycker de tar bort toppen på värken, men inte mer.
Förra året testade jag att sluta med tradolan, men det slutade med att jag vaknade på natten och hade jätteont i hela kroppen..
Fanns inget mer medicinskt som de kunde göra för mig, utan var bara att försöka komma ut i arbetslivet och stå ut med värken.
*suck* 

Det där låter helt rubbat. Men samtidigt om man läser vad de själva skrivit så ska de ta individuell hänsyn. Vilket jag i och för sig inte tycker att de har gjort för dig. Men samtidigt om du inte klarar av de 25% så kan de inget göra mot det. Då har du visat att du vill försöka. Och har du tur kan det faktiskt hjälpa dig. Även om man mår sämre vissa perioder så hjälper den psykiska biten med ett jobb säkert en del i positiv riktning. Värt att testa i alla fall.
Så nu håller vi tummaran för att du fortfarande har chansen på ett bra 25% jobb.
Att sluta med tabletterna som hjälper en att bli av medde värsta topparna så man kan röra sig något så när, det är lätt för dem at säga.
Audiatur et altera pars

håller med stor suck… ja då vet man ju själv också då vad som väntar en…
Håller med ÅsaF också låter helt rubbat, lite som att dom talar mot varandra (orkade visserligen inte läsa så jättenoga ögonen rinner som fontäner)

Jag tror inte vi ska vara mer rädda för att få problem emd FK än vad vi redan har. De flesta av oss går säkerligen omkring med den där oron i magen ändå där vi undrar vad som händer månad till månad.
Jag tvivlar på att det är så stor skillnad. Men röstar ändå för ett nytt styre högst upp så det kan bli drägligt att vara sjuk igen. Så att vi som verkligen är sjuka kan få koncentrera oss på att må bättre och inte oroa oss för att bli sparkade på när vi redan ligger ner.
Audiatur et altera pars
Ja det är helt sjukt hur vi sjuka behandlas ibland. O sen beror ju mycket på vilken handläggare man får o hur den tolkar det som står i lagar o regler.
Som det är nu så sparkar dom på de som redan ligger. Men regeringen verkar ju ha den inställningen att det inte finns några som är sjuka (eller arbetslösa) utan alla är ju bara lata!
jojo, jag önskar de själva fick sig en släng av fibro eller nåt annat så de känner hur det är. Undrar hur länge de skulle stå ut?
Å jag blir så arg!