Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 828 ggr
klarsferrets
2008-03-17 17:49
0

fibromyalgi

Ursäkta mig men är det någon som vet om detta är ärftligt i så fall vilka led från modern eller fader eller måste det komma från bägge .

någon som vet detta. försökt att läsa mig till men hittar inget bra

är oftast på illerifokus

klarsferrets

lägger denna tråd troligt vis fel

Mettan
2008-03-17 22:26
0

Hej

Tråden har ju hamnat på fibromyalgi i alla fall, så du är inte alldeles fel.

Det verkar som om det är ärftligt, men man vet inte vilka som i så fall är bärare av sjukdomen.

Om du vill kan du maila till mej på mettan@comhem.se, så kan jag skicka filerna som jag har skrivit.

Jag omarbetade dem i november 2006, så de är nog betydligt lättare för gemene man att läsa numera.

Författaren till böckerna "fibromyalgi" och "trötthet & värk" heter Robert Olin har numera en sida där han skriver nytt som kommer fram.

Den är jättebra och här kommer länken, som behandlar även kroniskt trötthetssyndrom.

http://www.fibromyalgi.nu/cfs.asp

louksor
2008-03-17 23:24
0

Det finns en tråd här som heter

Fibromyalgi och ärftlighet 

Verkar vara väldigt blandat, hälften har släkt som har fibro o hälften är ensamma om fibron…..

klarsferrets
2008-03-18 17:44
0

tack så jätte mycket för hjälpen.

ska genast lämna över detta till min älskade syster som troligt vis fått denna sjukdomen.

Faxlin
2008-03-18 17:53
0

klarsferrets, tycker så synd om din syster. Be henne gärna kika in här på sajten. Där kan hon läsa en massa bra artiklar och också få se att hon inte är ensam om att må sådär. Okej, det gör inte mindre ont i min tumme efter att jag har slagit mig med hammaren bara för att andra har gjort samma sak. Men det är skönt att känna att man inte är ensam.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
2008-03-18 18:00
0

tack åsa har redan länkat till henne om denna sida .

men vet att det kommer att ta en tid för henne att aceptera sig skälv just nu ,

Det tog henne 2 år att aceptera min sjukdom. 

så jag ger henne tid att förstå att hon är inte ensam det finns fler som sitter med ungefär samma .

Men det känns skönt att veta att detta fokus finns för dom som har jsut Fibromylagi det gör det säkert mycket lättare att kunna prata om det och ställa fråger.

hihi ja att hammaren ska slå på spiken o inte tummen det är att föredra hihi gör mindre ont då.