Blå Timmen!!
Jag lyssnar massor på ljudböcker, enbart kriminalare o en som jag nyss lyssnat på höll dom på att prata om " Blå timmen ".
E det nån som vet vad som menas????
Zimba fatta inte det
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Beror lite på i vilket samanhang de nämnde det. ;-)
Men här har du lite vad det kan vara.
Blå timmen, l'heure bleue (franska), är en poetisk beskrivning på franska av stämningen under skymningstiden mellan solens nedgång och nattens inträdande. Blå timmen är också ett vanligt begrepp inom färgfotografering beroende på att himlens färgtemperatur stiger över dagsljusets temperatur. Det svaga ljuset gör att fotograferna svårligen kan kompensera bort det kraftiga blå färgsticket via filter. Även vid svartvit fotografering påverkas bildresultatet, ibland i en fördelaktig riktning. Hjärnan kompenserar bättre för färgstick än färgfilm vid gryning och skymning.
Fenomenet beror inte enbart på ljusspridning i troposfären och stratosfären utan vi ser faktiskt ända upp i mesosfären och undre delen av termosfären strax innan det blir helt nattsvart.
Uttrycket den Blå Timmen användes också till sjöss och avsåg då den period vid gryning och skymning då det var lite för ljust att se andra fartygs lantärnor men samtidigt lite för mörkt för att se deras skrov.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Åh Tack. Ja det var väl när några poliser satt o klura o sa att nåt om att tillbringa blå timmen tillsammans, nåt sånt va det.
Tack för hjälpen.
Då e det typ samma som att kura skymmning???
//Baloo forever

#2: Ja i det fallet skulle jag säga att de satt och klurade i skymningen. Taskigt av författaren att inte säga skymning helt enkelt. hihi
Audiatur et altera pars

haha, nu va du rolig, klura skymning,den va bra. 
//Baloo forever

Audiatur et altera pars