Någon som haft Tietzes?
Jag var på akuten förra helgen, helt övertygad om att jag var på väg att dö, men det var jag inte utan jag hade fått Tietzes syndrom som följd av min fibromyalgi. 
Nu har jag käkat Voltaren och smörjt med Zon i 5 dagar och jag är inte det minsta bättre. Trodde jag hade blivit mycket bättre och skulle ta mig iväg på ljusterapi imorse men efter att ha fått på mig ytterkläderna var jag helt slut och anfådd och var tvungen att vila.
Skulle vara intressant att få utbyta erfarenheter med någon annan som också haft Tietzes. Jag undrar om det är normalt att läkningen ska vara så seg? Vill inte vara såhär invalidiserad 
Det du beskriver när det gäller symptomen så måste jag nog erkänna att jag haft likadant själv.
Har känts som om någon skulle ha slagit mig hårt rakt på bröstbenet, det gör ont att göra stora armrörelser och att ta stora andetag. Gör jätteont också precis vid sidan av bröstbenet, ungefär som att ha muskelinflammation.
Har känt/haft sådär några gånger, men har automatiskt kopplat det till min Fibro och tagit för givet att jag blivit överansträngd så att bröstmuskelfästena ömmar, så jag har inte sökt läkare när jag haft sådär. Men det kan nog vara så att jag har Tietzes.
Låter mina symptom bekanta?

Låter bekant, ja. Svårt att andas och smärta runt hjärtat/vid bröstbenet. Jag trodde ju att jag hade fått hjärtsvikt och/eller kärlkramp men som tur var så var det icke så.
Jag orkar däremot knappt göra något alls utan att bli anfådd och typ dö av utmattning. Fast jag har å andra sidan gått och dragit på det här sedan nån gång i november så det har haft gott om tid att gro till sig. Tyckte min fibro var ovanligt lugn, symtomfri och och fin - hahaha!
Jag har också symptomen! Läste i en annan tråd om det nu och nu är jag nästan säker på att det är det! Frågan är hur ofta man ska ha det för att det ska räknas :S Jag har det bara någon gång i månaden högst och det brukar inte vara mer än något dygn på sin höjd. Det stod inte så mycket om det på länkarna jag läste.
Fabmaniac- Mina symptom brukar försvinna efter någon vecka, men det återkommer juh, dock inte så ofta, men jag har haft så några gånger. Har inte tänkt på vid vilka tillfällen det har yttrat sig, så jag har inte kunnat koppla det till någon speciellt. Det enda jag har tänkt när jag fått sådär är att jag nog har en förkylning påväg för då kan man ju också bli öm lite på samma sätt.

#3 Ja du måste ha det längre än några dagar helt klart!
Jag hade haft mitt i ca 3 månader när jag åkte till akuten. Har diskuterat lite nu med en som också haft Tietzes och det tar runt 3 veckor innan det blir bättre med behandling. Så har man haft något som gått över på bara en månad eller mindre utan någon behandling så har det nog bara varit fibron i sig - inte något extra.
En annan aspekt av det hela är just att det gör fruktansvärt ont, det är ingen ömhet vi pratar om utan mer en "rör-du-mig-där-så-mördar-jag-dig-smärta" och andningsproblemen. Att man inte får luft och blir anfådd av minsta rörelse, innan jag åkte till akuten så orkade jag knappt gå en promenad på 10 min. Flåsade och stånkade som om det var ett maraton jag var ute på.
Kan fortfarande inte ens ta på mig ytterkläder utan att bli helt anfådd och behöva vila en stund efteråt. Suck…men det ska ju bli bättre som sagt. Bara att härda ut! 
#5 men uuuh :/ man kanske har någon lindrigare form av det? eller så kanske det bara är fibron som spökar som vanligt ><

Ska till vårdcentralen imorgon (onsdag) för att följa upp hur jag mår. Tyckte att jag kände mig bättre idag när jag började gå promenad med hunden men det visade sig att det var en fet jävla inbillning för efter 15 minuter så kom storsläggan och knockade mig….tyvärr hade jag då en 15 minuters promenad hem 
15 minuter var exakt samma som jag orkade sist jag "tajmade" mig själv *suck* men jag känner mig ändå liiite bättre, har inte lika ont på själva revbenen och bröstbenet. Tyvärr verkar det dock som att fibron istället blossat upp som värsta majbrasan. Känns som att jag blivit överkörd av en ångvält! 
Fabmaniac- Vad trist att höra! :(
Hoppas verkligen att du blir bättre snart för det där låter inget roligt alls. Känner själv igen mig, men som sagt så går mitt över på en vecka eller två. Känns som att gå omkring med ett skärp åtdraget runt bröstkorgen så man knappt kan andas.

Är nu hemkommen från besöket, hon tyckte det var bra att det hade blivit lite bättre med Voltarenen, att det inte gjorde så ont på själva revbenen och vid bröstbenet. Det visade att medicinen hade gjort nytta men hon tyckte att jag kunde sluta med den nu och låta resten läka ut själv. Tietze är rätt segdraget men att det "brukar ge sig med tiden" som läkaren sa. Blööö.
Men sen var hon jättebra med min fibro, jag har problem då jag inte kan äta förebyggande mediciner mot värken (typ antidepp eller t.ex. Sifrol eller annat som påverkar psyket i och med att jag är manodepressiv) så hon tyckte inte alls att det var fel att jag skulle kunna ha Citodon att ta när jag fick extra ont (typ nu) så det fick jag utskrivet
och sen skulle hon skriva en remiss till en sjukgymnast som var extra duktig på att behandla just fibro-patienter!
Känns jättebra det här! Jag är så glad att jag bytte vårdcentral från min vidriga som jag hade tidigare.
något sådant kan jag också få, mellan revbenen på bägge sidor, varje andetag är en plåga. jag har haft psykosomatisk fibro som utvecklades med rask takt under knappt ett halvår i mitt förra förhållande. Rita vet.
men så ibland fortfarande utan att ha ens gjort minsta ansats till motionerande så kan jag få en huggande smärta som gör vansinnigt ont i revbensmuskulaturen. men det har ofta gått över på några dagar, eller så försvinner det lika plötsligt som det uppstod….
kan nån förklara mer vad Tietzes är?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
9, Sifrol påverkar inte psyket, den medicinen är för parkinsson patienter. Den har bra effekt på fibron tycker jag. bla har jag bättre nattsömnoch mindre ont samt att jag är rörligare. Verksam substans är pramipexol. Dosen ska vara låg.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Enl FASS så ska Sifrol inte ges till patienter med psykotiska tillstånd. Så # 9 du har helt rätt i att du inte ska ha denna typ av medicin.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#11 Jo, den har biverkningar på psyket. Man ska t.ex. inte äta den om man har ngt psykotiskt tllstånd/sjukdom (vilket jag har)
#12 Ja, precis…jag har gärna hur mycket värk som helst framför att bli psykotisk igen. Fy faen!
Känner igen symptomen. Förra veckan fick jag så ont så jag trodde min sista stund va kommen. Har aldrig varit med om det innan. Så mannen ringde VC och de tog EKG på mej men hade inget att jämföra med så jag fick så snällt åka ambulans till sjukhuset och fick ligga tills dagen efter…Läkaren förklarade att det var som en inflammation i bröstbenet och skulle avta efter hand..Lättad men gud va ont…

Ja, visst gör det fruktansvärt ont? Jag trodde också att min sista stund var kommen…men icke ;-)
Jag är förresten nästan helt återställd nu. Orkar gå promenader på ca. 40 min nu men jag har förlorat massa muskelmassa som jag behöver bygga upp och jag får jätteont i ryggen p.g.a. mina svaga muskler. Som tur är ska jag snart till min nya sjukgymnast.