Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1654 ggr
sighni
2008-01-24 21:20
0

motion?

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av motion och vad ni gör för att må bra. Är det många som provat bassängträning i varmt vatten? Vad tycker ni om det?

Jag har provat många olika former av motion som t.ex. bassängträning i varmt vatten, gympa, promenader och att cykla på motionscykel.

Det är skönt att bada tycker jag och att gå i skogen med hundarna.Det andra är väl skönast när det är över.Flört

Jag mår bra av mina djur. De är faktiskt den enda anledningen till att jag lever.

Sool
2008-01-24 23:36
0

Jag har testat några olika sorters varmvattenträning. Det är skönt och kul när jag är i vattnet, men jag får hemskt ont efteråt. Har fått förklarat för mig att det kan bero på att jag är så överrörlig.

Olika former av styrketräning, qi gong och yoga har jag också provat, men blivit sämre av. Särskilt styrketräning. Qi gong och yoga tror jag skulle fungera bättre med en bra instruktör, så det kan jag tänka mig att testa igen.

Inom basal kroppskännedom som jag gått på i snart ett år finns en del lite mer fysiskt krävande övningar, så det kan väl också räknas som motion.  Det är den träningsform som gett mig mest hittills.

Jag håller med om att hundpromenader är den allra bästa motionen! Hade jag inte haft mina hundar skulle det vara ännu fler dagar som jag inte skulle ta mig ur sängen.

Vad har du för hundar, förresten?

Zimba
2008-01-24 23:58
0

Min motion består av promenader med vovven, sen bor jag på 3:dje våningen utan hiss. Har prövat varmvatten bassäng 1 gång, det var en riktigt höstrusk dag, visst där inne var det helt underbart, varmt vatten o sen bastu, MEN ute var det som sagt regn och blåst samt att sätta sig i en iskall bil, vad händer, jo jag bestämde mig för aldrig mer. Jag har nog aldrig haft så ont efter det. Nä tacka vet jag mitt badkar o sen täcke då behåller man den goa värmen i kroppen.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

solfager
2008-01-25 09:09
0

Skulle vilja se mera tips på motion i denna tråd, då jag inte hittat nåt som passar mig alls Ledsen men får tyvärr resa långt om man ska göra nåt LedsenLedsen

I nu läget är det bara hos sjukgymnasten jag utför min motion så det är inte mycket alls och ondare när jag går därifrån än när jag kom. Promenader funkar inget vidare det heller.

mongu
2008-01-25 10:16
0

Jag tror på den mer mjuka lugna formen av motion. Det funkar i alla fall bäst på mig.

Tränar hos sjukg. o får då värme efteråt.

Bassängträning med eget program som min sjukg, gjort, det är skönt i vattnet. Risken är ju att det blir för mycket för det känns inte i vattnet att man anstränger sig som man gör. Men ändå tror jag att detta varma vatten är bra. Sen brukar jag ta de sista 10 min, till att flyta o slappna av.

Sen försöker jag med stavgång. Korta bitar så jag kan inte riktigt säga hur det funkar.  Just nu är det mest ont, men hoppas det ska ge nåt så småningom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hopi
2008-01-27 18:22
0

Jag går promenader med mina hundar varje dag i alla väder. Det är det bästa för mig. (Utan hundarna skulle inte jag heller vilja leva, dom är min livslina!!)

Går på Qi gong ibland. Det finns ju olika sorters qi gong, så att det är ju inte säkert alla passar alla. Men sen är det viktigt att göra rörelserna så att dom passar JUST MIG! Jag kan tex inte göra rörelser högt med armarna, pga whiplash. Andra kanske har annat. Men ledaren säger att man ska känna efter själv o det ska INTE kännas att det gör ont eller tar emot!!

Så cyklar jag ibland på motionscykel här hemma. Ibland lyfter lite med lätta hantlar. (Bra för nacken!!)

[Norum]
2008-01-27 19:15
0

Jag cyklar så ofta jag bara kan! Ska köpa mig en riktig träningscykel nu i vår tänkte jag, en sån där med 100 växlar och bockstyre. Glad  Har provat med varmvattenbad men det är som ni säger, skönt i vattnet men ett helsike när man kommer ut. Nej, inget för mig!

sighni
2008-01-27 19:44
0

#1 Mina hundar är en saluki och två whippettar.

Jag har också provat styrketräning, qi gong biyunmetoden och basal kroppskännedom. Jag har säkert provat mer som jag inte minns nu.

Misimurf
2008-01-27 22:12
0

Jag har också provat bassängträning men tyckte inte att det hjälpte mig något. Fick fruktansvärt ont i knäna efteråt. Jag har ett träningsprogram för ryggen som en sjukgymnast gjorde åt mig för några år sen. Det är olika övningar med gummiband men det gör jag nästan aldrig. Det går lite i perioder mår jag hyfsat så gör jag det men så fort jag är sämre och inte orkar så slutar jag och då är det svårt att komma igång igen. Jag har även ett träningsprogram med mjukare gummiband för nacken. Det är jag noga med att göra iaf en gång om dagen och jag märker att det hjälper.

Det som funkar bäst för mig är att gå i skogen med hunden. Det gör jag i stort sett varje dag. Ibland orkar jag gå både snabbt och långt men ibland säger kroppen ifrån och då blir det en kortare promenad i lungt tempo.

# 1 & 7 Kan ni berätta lite om basal kroppskännedom och om det hjälpt er. Min sjukgymnast har föreslagit det för mig så jag ska ev börja nu i vår om det funkar med mina arbetstider.

sighni
2008-02-01 13:35
0

Basal kroppskännedom hjälpte inte mig. Inte qi gong heller.

anki1
2008-02-02 17:20
0

Jag går på promenader med hundkompisar,och får emellanåt med mig en grannes hund. Har provat på bassängträning,men blir för trött efteråt (känner nog inte att det blir för mycket då det är lättare att röra sig i vatten) Gympar lite i det arbetsts träningsprogram som jag går i. Hmm kanske ska bli "doggiwalker"

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bigblomman
2008-02-04 23:55
0

Jag går stavgång varje dag för att det är ett underbart stöd för knän och rygg, Jag klarar inte av att gå en lång promenad utan stavar, min sjukgymnast rådde mig att i och med att jag använder stavarna mer som stöd trots att jag går som "de andra stavgångarna" så har jag varit tvungen att sänka stavarna med 1 dm! Jag har inte lika ont i i axlar och bröstrygg ryggen efter en stavgångspromenaderna längre, tack vare sänkningen. Tänk vad så lite kan göra så mycket.  Framför allt välj bra skor vid promenad eller stavgång, egentligen är det, det viktigaste av allt!

louksor
2008-02-06 15:52
0

Klarar inte av så mycket, allt gör ont :(

Brukar ta nån kort promenad under dagen med hundarna o sen lite längre promenad med min sambo när hon kommit hem o kan hålla i  hundarna(2st cavalierer).

Förr så tränade jag lite hos sjukgymnasten, men då jag bara blev värre o värre så avbröt vi till slut, testat både med o utan vikter  och även andra sorters övingar, men har inte klarat av nåt…

Fabmaniac
2008-03-01 23:25
0

Jag promenerar med min hund. Har en aktiv ras som behöver mkt motion och den nivån på motion fungerar utmärkt för mig - mår faktiskt sämre när jag inte får gå mina promenader. Fast när kroppen bråkar får jag anpassa längden på promenaderna.

Vattengympa i varmbassäng fungerar också för mig och även att simma i varmbassäng. Har lyxen att en lokal simhall har varmbassängstemp på sin vanliga bassäng så där kan jag simma.

Att cykla fungerar också bra för mig.

Ridning är också något som funkar bra fast nu när jag är så ovan i kroppen (har inte ridit på många år) så tror jag att jag måste börja med lätta pass. Typ skogsridning, inte värsta dressyrträningen. För när jag gjorde det så kunde jag knappt gå på 1½ vecka, hahahaha!!

Styrketräning är däremot helt värdelöst, det får jag bara mer ont utav.

Springa är inte heller något som jag skulle vilja göra. Dels för att jag hatar att springa men också för att stötarna känns i hela kroppen och det gör ont i ben/fötter och rygg och allting. Blä.

Rita-S
2008-03-02 10:50
0

#13 jo… suck.. vet alt om det där

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida