Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 10622 ggr
Kavitha
8

Förhöjd sänka

Hejsan allihopa!

Jag har en liten fråga. Jag har nämligen fått problem med förhöjd sänka och undrar nu om det är fler härinne som har högre sänka pga Fibron. Själv är jag ständigt förkyld (hann vara förkyldfri i 3,5 dag, började bli förkyld nu igen ikväll) och jag tror det är därför min sänka är hög, men tänkte ändå höra efter, om inte annat vad eran sänka legat på sist ni kollade.
Vet inte riktigt vad den ska ligga på i min ålder, min läkare säger 20, på en sajt på internet läste jag att sänkan i min ålder (kvinna under  50 år, jag är 27år) bör ligga på max 15.
Nu har jag haft en sänka på 22 sen innan jul och fredagen förra veckan låg den på 24 och då hade jag precis börjat bli frisk från min förra förkylning.

/Kavitha

mongu
0

Att sänkan visar sig va lite förhöjd under o efter en infektion är inte alls konstigt. Den är "segare" än t.ex. ett crp. Alltså hänger den förhöjda sänkan kvar längre.

Sen är den ju marginellt förhöjd. Som din läkare säger så är det 20 som är gränsvärdet för en kvinna.

Lita mer på din läkare än det du hittar på nätet, i alla fall när det gäller såna här saker. Dom handskas ju med olika provsvar dagligen o ser o vet hur det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

nu har jag inga aning vad ni talar om? översätt för en stackars norrmann vad "forhöjd sänka" är?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Kavitha
0

mongu- Jo jag vet att den är förhöjd om man har infektion, men jag har haft förhöjd sänka i flera månader, blir ständigt förkyld, men läkaren verkar inte riktigt vilja ta reda på varför min sänka är för hög hela tiden och varför jag blir förkyld hela tiden.

Han har sagt 4 gånger att jag kanske behöver äta antibiotika, men skriver inte ut någon åt mig, han vill kolla sänkan ännu fler gånger. Vet inte vad det är han väntar på.

Rita.S- Blodprovet sänka, den ska ligga på en viss siffra och min är för hög.

mongu
0

Sänka är när man mäter hur snabbt de röda blodkropparna sjunker. Det kallas för sänkningsreaktion, även SR.

Det visar då om man har en bakteriell infektion eller inflammation. Sen hur högt o hur allvarligt det är. Man har ref.värde o utgår från dom.

Ref.värdet är lite olika i olika åldersgrupper. Kan även skilja sig lite mellan olika landsting.

Sen spelar det t.ex. roll om man äter p-piller. Då har man ofta ett högre värde.

Tror inte att just den höjningen du har gör att man utreder vidare. Den är så marginell, tyvärr för du skulle säkert må bra av att få detta utrett. För det är aldrig bra när man blir undrande o orolig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Kavitha
0

mongu- Tack för att du lyckades beskriva bättre vad en sänka är för något, jag är så himla dålig på att förklara. :)

Får hoppas att läkaren lyssnar på mig snart, för jag orkar inte gå omkring och bli förkyld stup i ett, räcker ju med Fibron man har, vill inte vara "dubbelt" sjuk hela tiden. Han verkar tycka att min sänka är viktigare än varför jag blir förkyld hela tiden. Han vill se vad min sänka ligger på när jag är frisk och jag har redan sagt åt honom att då kommer han få vänta länge för jag blir förkyld hela tiden, hinner bara vara frisk max en vecka innan jag är förkyld igen.

mongu
0

Kavitha, kan bero på den erfarenhet jag har från mitt jobb.

Sen hänger ju väldigt mycket ihop med fibron. Den ger ju så otroligt många konstiga symtom som vi kan va utan.

Ha en bra dag! Mongu.