Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1895 ggr
Sue_Ellen
0

Sjukpensionärs lönen?

Finns här någon som vet hur många % av lönen man får som sjukpensionär?

Rita-S
0

Har för mig det är ungefär 60-65% av tidligare innkomst, men kan forsöka ta reda på exacta tal

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dreamiz
0

Ja nånstans där som #1 skriver är det. Min pension (halv) räcker inte ens till min hyra… Sammanlagt (lön + pension) har jag ca 70% av vad jag skulle haft om jag hade jobbat heltid… O blir ju mindre o mindre procent för varje år då lönen ju höjs men pensionen höjs ju så löjligt lite att det inte märks.

mongu
0

Titta på FK:s hemsida. Där finns info om det. Det beräknas efter de senaste årens inkomster.

Men all info går att få där. Annars är det nog ide att ringa FK o fråga. Då får du exakt svar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TantAlma
0

64% av din pensiongrundande inkomst uträknat på de senaste 5 åren sa min handläggare till mig tidigare.

Simson
0

#2 Och hyror och allt annat höjs med skenande fart…vet inte vart vi sjukpensionärer skall bo till slut?? Alla kan inte bo typ i norrlands inland…ursäkta norrlänningar…bor själv där pga hyra…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
0

tror det varierar lite mellan 60 och 65 från kommun till kommun,,.. Ljusdals kommun opererar (vad jag fått veta) med 64% medan en bekant av mig sitter med 61% länger söderut

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Enl. FK:s hemsida under sjukers. så står att det finns inkomstrelaterad sjukersättning eller garantiersättning. Lite beroende på hur o om man jobbat.

Enklast för dig att få reda på är väl dels att fråga din kontaktperson på FK men också att själv läsa vad det står. http://forsakringskassan.se/fakta/sjukersattning/?page=/privatpes/sjuk/lange/sjukers/index.php   Där tas det upp vad som gäller. Det är inte skillnad från kommun till kommun. Det som gäller FK är rikstäckande.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Brynhilde
0

Mycket pengar blir det inte, men som sjukpensionär har man rätt till bostadstillägg.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Simson
0

Rita: Kände du bitterheten i #5 GeneradGråter

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

pottsorken
0

uuuh 64%? tänk om man då redan brukade tjäna dåligt… :S Det är ju bra mycket lägre än att gå på soc?

Mettan
0

SkrikandesDet är mycket dåligt för den som tillhör det nya pensionssystemet. Jag har ca 50% av det gamla systemet och 50% av det nya.

Dessutom har jag en pension från AFA med nästan 1.500 ut i månaden. Den ska visst upphöra när jag får ålderspension, men det ska visst komma något annat istället, om jag inte har fattat helt fel.

Har en kompis som också hade pension därifrån och han blev ålderspensionär för lite mer än 2 år sedan. Då skulle AFA-pengarna upphöra, men rätt vad det var damp det ner en pension med nästan lika mycket som tidigare, bara från ett annat konto. Han sparar inte på papper med information, så jag har inte fått läsa något.

Går man helt på det nya systemet, blir det väldigt knalt med pengarna. Finns de som har fått sjukpension istället för sjukpenning och blivit av med ca 4 000:-- netto i månaden.

mongu
0

AFA har alla de som jobbat inom kommun eller landsting rätt att få. Det får jag med o hör till dom som kommer att få min ålderspension från det "nya" systemet.

Ha en bra dag! Mongu.

anki1
0

Jag har jobbat inom kommunen men gjorde det inte när jag blev sjukskriven. jag får ingen ersättning därifrån. Jag har i princip "ramlat" igenom alla maskor när det gäller såna försäkringar, för ingen mina tidigare arbetsgivare har betalat några som helst extraförsäkringar för mig. så jag har bara sjukersättningen och ett 1/4 vårdbidrag för grabben, som upphör nu i sommar. Tur att man har maken som tjänar bra med pengar. och samtidigt en nackdel, då vi inte kan få bostadstillägg.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Linda72
0

Ca 50 -60% Det är olika vad man har haft för annställning.Men det blir  inte  mycket  kvar av sin gamla lön.Ledsen