Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 2001 ggr
Zimba
2008-02-22 13:08
0

Käken!

Jag har under lång tid kommit på mig själv när ska sova att jag ligger o biter ihop käkarna, slappnar av men så är jag där igen o gör samma sak. Har försökt att klura på varför, men kommer inte på nåt. Eller e jag stressad utan att veta om det????

Finns det nån mer här som gör likadant eller som vet varför det blir så????

Zimba funderar över detta.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

lightseeker
2008-02-22 15:30
0

hm, mina töser gjorde likadant, fick också väldig ömhet, i axlar, nacke, käkmusklerna och en återkommande huvudvärk.

Dom blev remitterade till en bettfysiolog på odontologen, som kunde hjälpa till, det var superbra.

Dom fick ansiktsmassage och tungstäckarövningar, samt bettskenor för att användas nattetid, nu är besvären borta.

Ja, det kan vara stress och spänningsrelaterat.

pottsorken
2008-02-22 16:34
0

jag gör också så, jag brukar ligga och verkligen anstränga mig för att inte göra det när jag ska sova.. :/ asknasigt!

Hopi
2008-02-22 16:55
0

Jag var värre förut med det, bet ihop så hårt jämt o ständigt, så hade såå ont.. Fick lov att träna mig själv att INTE bita ihop så hårt! Tillslut blev det bättre. Det har helt klart med stress o spänningar att göra. Jag funderade på att skaffa bettskena, men det behövdes inte för min del. Men det tog sin tid innan jag lärde mig att inte bita ihop så där hårt! Jobbigt som bara den.. Och gör man det oftast på nätterna, då är det nog bra med bettskena.. Jag gjorde det både nätter o dagar.. Jobbigt!!

Simson
2008-02-22 20:26
0

Jag gick hos odontologen och slipade om mitt bett och skaffade mig bettskena och trodde på att allt skulle bli bättre som de sa. Bettet blev bättre men bara på dagarna när jag har någorlunda koll på vad jag gör/biter ihop. På nätterna blev det värre med bettskenan…bet ihop än mer med den. Har slutat med den helt nu.

För mig är det nog "bara" stressrelaterat även om mitt gräsligt dåliga bett gjorde att jag måste tvinga bak underkäken för att slippa få tänderna att gnissla mot varandra för mycket så det gjorde ont. Skulle nog behöva tandställning igen. Plus riva ut några tänder så de andra får plats. De har skjutit fram underkäkens tänder så de låg mot överkäkens.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Kavitha
2008-02-23 12:02
0

Jag gör precis som du, men har ingen aning om varför. Gör samma sak med händerna, att jag knyter näven omedvetet och sen kommer jag på mig själv att jag ska slappna av istället, och samma sak med käken.
När jag står och borstar tänderna åker axlarna upp omedvetet också, men ibland kommer jag på mig själv med vad jag gör och rättar till det.

Simson
2008-02-23 12:16
0

Såg på Oprah i veckan som var och de hade faktiskt detta med spända käkar uppe för diskussion. En bra avslappningsövning enligt hennes läkare var att ta en vinkork och sätta den på höjden mellan tänderna. Då fick käken avslappning.

De sa dock inte om det var efter man druckit upp vinet… Flört

Zimba
2008-02-23 17:51
0

Simson: Men det kanske blir roligare med vin i kroppen, har bara burk cider hemma, nån ide om det, där finns ju ingen kork Flört

Måste se bra fånigt ut att sitta med en kork i munnen, sen har jag svårt att tro att man blir avslappnad, får väl ta en ciderburk Fundersam

//Baloo forever

Simson
2008-02-23 18:18
0

Nä jag förstod inte riktigt det med korken heller. Kanske är det som en påminnare?? Att man med korken mellan tänderna genast märker om man börjar bita ihop.

Jag har problem med att jag pressar tungan upp i gommen. Suger ofta fast den där. Förut var det en säkerhet mot att inte gnissla tänder. Numera är det ett gissel i sig.

Zimba
2008-02-23 19:43
0

o det med korken, låter korkat Flört

//Baloo forever

Simson
2008-02-23 21:04
0

Du kan väl inte ta hela ciderburken i munnen… Cool …kan du det vill jag ha fotobevis!

anki1
2008-02-23 23:33
0

Jag har märkt att jag brukar spänna käkarna. Jag har bitit sönder en hel tänder och eftersom jag förut led av tandläkarskräck så kannske ni kan gissa hur det ser ut numer i min mun. För att motverka mer sönderbitna tänder, så brukar jag "tappa hakan". Det funkar bra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zimba
2008-02-23 23:58
0

Simson: Jag LOVAR att skicka bildbevis om jag nu kommer på den idèn med ciderburken,Glad

//Baloo forever