Stelheten på morgonen
När jag vaknar så börjar problemet att ta sig upp ur sängen. Sedan ta sig ut till toaletten. För att inte tala om att få på sig kläderna. Sedan blir det kaffe och Tradolan för att sedan vid datorn invänta effekt så jag kan över huvud taget börja röra mej lite mera normalt. Det tar upp till 3 timmar innan jag blir någorlunda mjuk i musklerna. Jag steker sittande omelett & bacon till frukost, sedan ta det lugnt, sedan går jag lite runt inne och vilar lite. Så fortsätter det tills jag mjuknat.
Jag har fått ett rörelseprogram av sjukgymnasten för att få en mjukare start på dagen, men det programmet kan jag inte följa för då tar rygg och bäcken stryk så sedan har jag jätteproblem att över huvud taget klara av att gå upprätt.
Hur gör ni för att få upp er rörlighet på morgonen? Kan ni behålla eran mjukhet? Jag blir dessutom totalt stum i musklerna av en promenad eller om jag står förlänge. Ledsamt att en nyttig promenad ska göra allt värre.
Är det flera som upplever detta?
Varje dag…
Jag går för tilfället i varmbaseng och gjör rörelser, jag upplever att jag kanske.. är aningen mjukader dagen efter iaf, men får gjärna smärter samma dag av övelserna
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag brukar bada varmt varannan dag i badkaret. och så brukar jag ligga kvar länge i sängen. går upp med gubben och fikar medhonom innan han åker till jobbet, sedan kryper jag tillbaks till sängen ett par timmar till. Brukar ta en promenad på morgonen. Jag vågar inte använda medicin som är baseerat på morfin. Jag tar en medicin mot parkinsson som jag tycker hjälper mig en del att bli lite rörligare, och få lite mindre värk.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

jag stapplar in i duschen och börjar med en rätt så lång & varm dusch, mjukar upp en hel del, sen får allt ta den tid det tar att komma iordning, utom den dagen jag gör mitt sjukgymnast besök då får jag skynda på mig lite för att hinna i tid.
Stå, gå eller sitta för länge ger mig problem som mera värk och stelhet, har krycka som jag använder när jag vet att det blir mycket stå och gå, slipper iaf gå i snigelfart när jag har den med mig. //Åsa

För mig tar det också lång tid att komma igång på morgonen. Kan säga att det ställde till en del problem och var rätt så tufft när jag jobbade som timvikare och dom ringde på morgonen och jag var tvungen att skynda mig iväg och jobba. Numer har jag mina fasta arbetstider så jag slipper stressa på morgonen.
Om det är en vanlig dag och jag ska och jobba ser mina morgonrutiner ut ungefär så här: 8.00 vaknar, ligger i sängen en stund och försöker mjuka upp kroppen genom att sträcka på mig. Går sen böjd ut till toan, är väldigt stel i höfterna så jag kan inte resa mig upp helt. Stapplar sedan nedför källartrappen för att duscha. Det tar en stund och jag får gå i sidled för att knäna är stela och det gör ont. Duschar i ca 20 min. Försöker mjuka upp nacke, rygg och händer med det varma vattnet. Sätter på kaffe, ger hunden mat och släpper ut henne. Sminkar mig, tar tid för händerna är så stela. Äter frukost. Klär mig, tar också en stund om det är knappar som ska knäppas. Borstar tänderna, det är så jobbigt för händerna gör ont. Försöker fixa håret. När jag är klar med allt är klockan ca 10.00 och det är dags att åka till jobbet.
Jag avundas verkligen de som bara kan gå upp på morgonen och åka till jobbet i stort sett direkt.

skönt o höra fler är stela o ömma, klockan är 11.00 nu o jag har ff superont i händer men mest fötterna…
Jag har det jätte svårt på morgonen , har oftast mera värk är stel, mår illa känner att jag bara inte orkar ta tag i något.Sedan tar det ett par timmar och jag kommer sakta igång.Men
jag mår bäst på kvällen vid 18 -19 tiden och på nätterna.
Om ni har badkar är det bättre att bada varmt än att duscha.

Ja ensam är man inte ser jag. Jag har badkar och det är underbart men bada på morgonen så måste jag nog få lösa det med lyftkran*S* Kommer jag ner så skulle jag inte komma upp förren framåt middagen.
Som flera av er skriver så fungerar det inte att vara spontan och flexibel. Man träffar på riktigt gamla människor som är kvicka som vesslor om man jämför. Man blir rädd
#8 hmmm där finns sådan elektrisk stol som finns att få tag på, för att montera på sitt badkar så man själv kan hissa sig upp tillräckligt så man kommer ur badkaret, kanske värd att kolla om du kan få låna en sådan från hjälpmedelcentralen eller vad det heter?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Så har jag det varje morgon, det tar alltså flera timmar för mig att komma igång,-precis som för dig. Jag tar det lugnt helt enkelt på mornar tills jag kan börja röra på mig igen. Det tar minst 2 tim att komma igång med kroppen. Det är helt uteslutet för mig att försöka ens gå ut med min hund på morgon så det är min pojkvän som måste göra det för jag är inte igång före 12 någon morgon. Det är min morgon som för er andras oxå märker jag.
Det är ju bara att lära sig leva efter kroppen och inte tvärtom, går det inte att komma igång bättre så går det inte. Då blir man ännu sämre och hamnar i skov och blir liggandes hela dagen. Så är det för mig ialla fall. Det värsta som någon kan utsätta mig för är att komma och stressa upp mig på mornarna och försöka stressa iväg mig någonstans. Då kan jag till slut inte göra någonting alls på hela dan! 
Jag brukar ta mitt bad på kvällen. På morgonen är startsträckan lång, jag börjar vid 6 tiden när gubben går till jobbet och kommer upp vid 8 tiden och så promenerar jag 1 tim på förmiddan, och efter lunchsiestan brukar jag vara "allacarte" på eftermiddan.

Oj då.. 6 tiden på morgonen.. då har jag eventuellt, om jag har tur, precis somnat! Jag har så ootroligt svårt att sova trots sömnmedicin
Har ni några bra tips förutom de vanliga tipsen med ett inte för varmt sovrum, vädra sovrumet innan läggdags, ingen koffein på kvällen, ta en varm dusch eller bad, stig upp ur sängen om du inte somnat på en halvtimme osv…
Min fibromyalgi gör att jag sover så ytligt att jag oftast registrerar allt som händer omkring mig, ljud som hörs från grannen, min pojkvän som vänder sig i sängen osv osv. Listan kan göras lång. Jag kan tom höra mig själv att snarka när jag tror att jag är vaken och tänker " hoppas hoppas hoppas jag somnar snart! "
Det här är jätte jobbigt!! Jag sover aldrig bra och en "bra" nattsömn är för mig om jag lyckats sova 4 timmar per natt! 
Vad kan man göra??
Ja kära nån, det är en tröst att man inte är ensam om att stappla runt som en gammal mumie när man vaknar…Jag är också jättestel, brukar vanka runt i någon halvtimma innan jag äter frukost. Det är smärtsamt men jag kommer igång bättre om jag plågar igång kroppen på detta sätt. Sen har jag ju tur att jag jobbar natt så jag behöver inte stressa iväg någonstans på en gång. Har märkt att det hjälper mot stelheten att hålla på med "microrörelser" om jag måste sitta stilla länge. Till exempel om jag kollar på tv så vickar jag lite på fötterna, sträcker på armar och händer med jämna mellanrum mm. Tränar också i varmbassäng, det är skönt när det pågår men efteråt är det smärtsamt ett par dagar. Fortsätter ändå eftersom jag märkt att jag fått starkare muskler av det…
Man ska inte ligga och tänka. Om jag inte kan sova så ligger jag och räknar eller drar alfabetet. eller så tänker jag att jag har en liten plogbil i huvet som kör runt och plogar bort alla tankar.Ibland ligger jag och "drar ursladdar eller stänger kranar som droppar. Varjae sladd som sitter i är en tanke och varje kran. HÅll huvvet upptaget med sådant tråkigt så somanr man av ren tråkihet. Jag har upptäckt att jag inte kan dricka nåt sött eller äta sött enfrukt eller så på kvällen får då är jag lite "speedad" för att sova. Ligga och läsa lite i sängen. Jag har precis fått upp ögonen för att sticka och då tycker jag att jaf somnar lite lättare . Om inget hjälper så gå upp en stund och försök ige efter 1 halvtimme.
Jag vet inte heller hur man gör för att komma upp. Jag sover så dåligt om nätterna att när jag vaknar kommer jag inte upp alls. Jag har jättedålig dygnsrytm och sover sjukt mycket så jag vaknar i regel inte för ens på kvällen :/ Ibland känns det som man skulle vilja ha nån lättare amfetamin eller något när man vaknar HAHA

Nä ensamma e ni inte, här e en till som lider på morgonen. Jag e just nu så sur på min fibro att den e inte ens värd att nämna.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Detta med att sova om natten brukar ju vara ett mycket stort problem. Jag däremot sover som en stock, men är däremot väldigt lättväckt. Problemet är för min del att jag somnar på rygg och kan vakna flera timmar senare i samma ställning och blir näst intill panikslagen för jag kan knappt röra mej.
Kan inte svara på om jag vänt mej under tiden. Jag trivs bäst på rygg. Men som sagt sova är inget problem konstigt nog
Jag har flera väckarklockor som står och ringer ( med någon minuts mellanrum) på olika ställen på väg ut till köket, när jag väl är där är det bara att fixa till minfrukost. då har jag fått "tassa" igenom hela lägenheten och fötterna börjar kännas som mina fötter och benen bär. då börjar mn dag.
Jag tror nog att man nog aldrig kommer få sova bra oavsett medicin.. Att man sover dåligt måste ju bero på att man är så satans överkänslig att allt känns oavsett hur kudden är, hur rakt lakanet än är eller hur man ligger. Det är så störande att jag kan vara hur trött som helst men bara för att jag är så trött har jag också väldigt ont, som gör att jag inte kan somna.. Vilken cirkus!
pottsorken, Precis så är det. jag till och med känner sömmen i nattsärken, och får dra upp den över höften så att den ligger runt maggen. Egentligen skulle nog T-shirt vara det bästa. Men jag känner mig "oklädd" när jag stiger ur sängen då.
#20 jag kan inte sova med kläder för de "stör" för mycket. Kan inte ens ha trosor på mig för det är ivägen och stör min sömn.. Värsta är när man råkat somna helt med kläder på, då kan jag vakna helt "febrig" lix.