alkoholism
Hej!
Jag har en anhörig som har fibromyalgi och tyvärr också alkoholism. Jag undrar om ni är kunniga i hur alkohol påverkar en kvinna som har fibromyalgi? Det är bra med mycket kunskap när man ska försöka hjälpa någon. Om alkohol tycker jag INTE!
alkohol.. ja tyvärr kan jag inte så mycket.. jag vet bara att ett glas rödvin brukar få mina muskler slapna av så värken inte är så intens
just detta gjör mig mycket medveten om att jag _aldrig_ skal ta et glas för att bli av med värken. Jag tar rödvin när jag känner för att ta ett glass rödvin för att det smakar gott, inte för att jag vill uppnå nån effekt.
Men jag har nog inga råd till dig, detta har jag ingen erfarenhet med :( lädsen att du har detta på dig…
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag kan förstå människor med alkoholbekymmer med Fibro(fast det är ju naturligtvis ett jätteproblem) jag har själv lite alkoholbekymmer, men jag skulle inte kalla mig alkoholist.. Jag tappar ofta kontrollen över alkoholen när jag dricker och som nån form av tillflyktsort så dricker jag hejdlöst när jag väl dricker. Det är för mig ett sätt att komma bort från min miserabla vardag och ett desperat försök att komma bort från allt. Det är fruktansvärt egentligen, men jag känner nästan att jag behöver det så länge jag mår som jag gör. Jag dricker inte så ofta men men…Hur mycket man ska dricka är väl individuellt och jag tycker väl att man inte bör dricka mer än en gång i veckan på sin höjd.. Jag tror att din anhöriga gör som jag, fast oftare och det hon skulle behöva är kanske nya mediciner och psykolog kanske, för när ma känner att man har ett drägligt liv så behövs inte alkoholen på samma sätt. Nu vet jag ju inte hur hennes situation ser ut men jag hoppas att du fått pyttelite hjälp i alla fall :/ Du kan ju söka på internet efter information om alkohol, där står säkert fakta om hur mycket en kvinna tål att dricka.
Ha det bra!

Hej Pottsorken!
Jag blev väldigt ledsen av att läsa ditt inlägg.
Alkoholen löser absolut inga problem. Den skapar enbart problem. Det är ett självbedrägeri att ta till alkohol. Jag hoppas att du kan lösa dina ursprungliga problem utan alkohol för annars har du ett problem till att lösa. Min sambo har haft alkoholproblem och min pappa hade det. Min sambo säger att han mår mycket bättre nu när han är nykter. Livet är mycket bättre. Alkohol skadar både kroppen och ens relationer man har med andra människor. Människor omkring alkoholisten mår inte heller bra av att veta att en anhörig dricker. Alkoholister lurar både sig själv och andra. Jag håller tummarna för dig, sluta innan det är försent. Jag ska söka på nätet. Tyvärr så är alkoholism hos kvinnor ett lite undanskymt problem vad gäller fakta. I verkligheten är det annars rätt vanligt. Tack för att du skrev något. 
Jag är på fester och dricker ibland (ganska sällan har det blivit), men bara när jag vet att jag inte ska göra något dagen efter. Alkohol verkar uttorkande på kroppen och jag får otroligt mycket värre ont av det. Uttorkning är verkligen inte bra för musklerna och även fast alkohol kanske verkar göra en mer avslappnad så är det bara för stunden och sedan blir det värre. Hoppas allt ordnar sig för din anhörig, gunnelp, så att denne får hjälp!
tack för svaret. jag vill bara påpeka att jag inte dricker ofta.

Jag kan inte dricka alkohol för min värk blir mycket värre. Fick förklaringen på Smärtkliniken när jag var där att det tydligen är väldigt ovanligt med Fibromyalgi patienter som har alkoholproblem eftersom alkohol till så stor det gör värken värre.
Dricker mycket sällan alkohol pga att jag tar så mycket smärtstillande.
Ett glas vin vid festligare tillfällen räcker för mig…..