Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1067 ggr
Mandrakonian
0

Nyfiken !

Hej finns det några män här på forumet som har fått Fibromyalgi?

Är det vanligt att läkaren inte vill tro er?

Är det flera än mig som kan känna på sig när det kommer ett låg- eller högtryck.

Hur många har strul med magen?

Många frågor men jag känner mig ensam om detta elände.

Rita-S
0

jag vet det är minst en som kikat inn, men kanske har kommit fler med tiden?
Välkommen ialla fall skall du va! Kvinna är jag ju, men strul med magen har jag, och väderkjänslig som en giktisk person är jag med, ensam med elendet är du nog inte själv om kanske inte så många männ är här inne och delar med dig. Jag gissar ni män har lite svårare att bli trodd, i och med detta räknas som kjärring-sjuka bland folk flest, och läkare är som folk flest individer dom med…. :/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

louksor
0

Hej!

Jag är en man, 28 år med diagnos fibromyalgi.

Min värk började i november 2005 i ländrygg, axlar och skulderblad.

Gick till läkaren februari 2006 efter att jag inte stod ut med värken längre och blev då sjukskriven, fick diagnos myalgi och tabletter för värk och inflamation.

Första året så sa alla att jag var tvungen att träna för att bli bra i ryggen 

Jag gick hos sjukgymnast och tränade ett par gånger i veckan, efter varje gång så fick jag mer o mer ont åt då maxdos tradolan för värken.

Efter att jag tränat i ca 9månader så avbröt jag tillsammans med min sjukgymnast som även hon såg att jag blev värre och hon rekomenderade att jag skulle vila mycket och ta lite promenader så jag rör mig lite iaf, men inget ansträngande.

senare på året 2006 så spred sig värken och fick då ont i hela kroppen till o från, värken gick runt men fanns alltid kvar värk i ländryggen o axlar o skulderblad.

Under 2006 var jag på vanlig röntgen och det såg bra ut, möjligen en lite sliten disk i ländryggen, men detta var inget som orsakade värk. Tog massa prover som även de såg bra ut, fanns inget som kunde förklara min värk.

2007: Jag läste runt på internet efter ryggvärk och hittade fibromyalgi, som jag läste mycket om då, nästan alla symptom stämmde in på mig, så frågade min sjukgymnast om vad hon trodde, fick då reda på att hon hade misstänkt det en längre tid men ville ej säga nåt ifall det inte var det.

Hon pratade med min läkare och sedan var jag dit igen på bedömning och läkaren kollade igenom min kropp och hittade ömma punkter osv och sedan pratade vi lite och jag fick sedan diagnos fibromyalgi. Läkaren hade oxå misstäkt detta en tid fick jag reda på då. 

Mitten på 2007 fick jag tid till ortoped, kom till en överläkare inom ortopedin. Han kollade igenom min kropp och han kom fram till diagnos fibromyalgi han oxå.

2008 ville de ja skulle testa jobba igen, vilket jag själv vet jag inte klarar av.

Fick åka till grannkommun på en bedömning för att sedan ev gå på rehabilitering med träning.
Sjukgymnasten som jag kom till har jag träffat förr och hon sa att hon var negativ till det hela sen hon såg mitt namn i datorn. hon sa både före o efter bedömning att jag inte kommer klara av träningen, även hon bedömde fibromyalgi..

Och här är jag nu, väntar på besked vad som ska hända.
Endera testa att jobba eller testa träning eller gå hemma…

Träning klarar jag inte, jobba klarar jag inte, gå hemma klarar jag, men allt jag gör får jag ondare av.

Min syster har samma symptom fast inte lika mkt värk som jag, hon har inte fått nån diagnos, hon är 32år och varit sjukpensionär sen hon slutade skolan, läkarna hittar väl inge direkt fel på henne, förutom en del symptom som jag har så är hon mycket ofta yr o mår illa osv.

Min farmor hade fibromyalgi och var även reumatiker, så det verkar gå i arv. Varken mamma eller pappa har fibromyalgi…

//Marcus

anki1
0

Ja det är ärftligt. min dotter har nästan likadan värk som jag har, men jag har inte sagt något ifall det inte är det för henne.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Hopi
0

Väderkänslig jaaa! hum.. Har haft såå ont i lederna nu flera dagar, antar att det har med vädret att göra..

Min mamma och även mormor har/hade fibromyalgi oxå.. Så jag oxå.. Är tjej förövrigt.. ;)

Magen är lite konstig emellan åt.. Svullen och tråkig.. :(

Finns ju hur många symptom som helst som går under fibromyalgi, och det är likt att man ska ha MÅNGA av dom oxå.. grrr!

Mandrakonian
0

Vädret är inte direkt bra för mig direkt , jag och min mor brukar ofta veta om det ska bli regn eller snö ute , samt att jag kan veta när det blir ändring mellan kallt och varmt ute nästan på klockslagen, suck! Den här vinter har varit värre än värst och nu längtar jag efter värme.

Brynhilde
0

Fruntimmer jag också, med fibro.

Jag tål värme dåligt och kyla bättre. Kan ju bero på att jag alltid har haft svårt för värme. Sen jag fick fibro har det liksom förstärkts. Sommrarna kan vara en pina för mej. Sol och 20 grader varmt funkar men över det är det hemskt. Jag drar en lättnandes suck när hösten närmar sej.

Magproblem har jag också. IBS med diarrér.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...