Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1833 ggr
mulligalinda
0

Fibromyalgi eller dercums

Mettan
0

KyssFörsvann texten? Det finns de som har båda sjukdomarna, tyvärr.

Trodde jag hade information om Dercum på datorn, men tydligen inte. Däremot finns det massor med information på denna länk.

http://hem.passagen.se/dercum/info.htm

och här har professor Robert Olin skrivit en hel del om fibromyalgi.

http://www.internetbokhandeln.se/trotthet-vark-fibromyalgi-och-andra-neurosomatiska-sjukdomar-robert-olin-9197309257/bok/9789197309257/

Dessutom har jag skrivit några filer, som du kan få, om du mailar mej på mettan@comhem.se

mulligalinda
0

jo texten försvann men finns på den andra….

Mettan
0

Jag har hittat en lite bättre text om Dercum, som jag bifogar.

mulligalinda
0

Ingen som kan tala om hur deras liv är med arbete och hemma liv med fibro eller dercums.

Mvh Linda

Rita-S
0

Arbete och hemmaliv påvärkast mycket av min fibro, men jag är i stand att jobba fulltid. Jag tror det kommer bli svårare att orka med fulltid när barnen kommer i framtiden men som det är nu fungerar det hyfsat. Det fungerar för att jag har en arbetsgivare med psoriasis som vet hur det är med värk, och en mann och kollegor som förstår mig utan att jag behöver "bevisa" nåt för dom. Värken är där hela tiden, går självklart ut över samlig o så, men jag tror det kan gå bra ändå för mig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Misimurf
0

#4 Jag har fibro och just nu fungerar jobbet/ hemmalivet sådär. Jag jobbar alldeles för mycket 75% som förskoleassistent mån-fre. Varannan helg på ett korttidsboende ena helgen jobbar jag 30 timmar och den andra 10 timmar. Det innebär att jag är helt ledig fyra dagar i månaden. De dagarna klappar jag ihop totalt och vilar i stort sett bara. Medan jag är igång och jobbar funkar det ganska bra, visst har jag mycket ont och är trött men jag biter ihop och kör på vilket medför att när jag väl är ledig och kan slappna av så blir jag helt förstörd i kroppen och orkar inte göra något. Jag ska försöka fortsätta med båda jobben ett tag till för jag tycker det är roligt och så vet jag att det inte finns någon annan för jobbet på korttidsboendet. Jag brinner så för att jobba med de här barnen med olika problematik och trivs verkligen. Fritiden händer det inte så mycket på i och med att jag inte orkar göra så mycket. Det enda jag gör regelbundet är att gå i skogen med hunden. Städning och sånt är det sådär med, jag tar lite i taget. Försöker att träffa vänner men ibland är jag så slut att jag inte orkar. Tycker att det är svårt att planera in sånt eftersom dagsformen varierar så mycket.

SussiF
0

Usch !!! Det där var ingen trevlig läsning…. #3 Jag känner igen allt i hop! Har jag då dercum eller fibro eller både ock ??      VILL INTE HA DET VÄRRE ÄN DET REDAN ÄR !! (snyft)

mulligalinda
0

Det låter som du har det väldigt tufft misimurf med dina jobb och din fibro.

Jag orkar knappt göra något med jobb eller fritid då jag jobbade.

Nu är jag arbetslös och vi ska försöka hitta en lösning. Jag orkar knappt med hemmet är trött känner mig överkörd av en ångvält varje dag.

Jag tycker ni gör det bra som jobbar och klarar av erat hem ändå men det har jag också gjort tills jag vart så dålig att jag kunde inte göra något själv var jätte jobbigt och efter det har jag lyssnat mer på min kropp vad den säger för vill helst inte bli sittandes i rullstol.

Mvh Linda

Misimurf
0

Jag var tidigare helt sjukskriven i nästan två år. Jobbade innan dess inom vården vilket inte funkade alls pga värken och kraftlösheten. Sen utbildade jag mig till Fritidsledare och var klar med utbildningen i juni förra året. Tog "ledigt" under sommaren och stämplade sen började jag jobba inom skola i augusti. Sen dess har jag jobbat väldigt mycket och nyligen fick jag anställningen på förskolan. Jag känner därför att jag måste kämpa på ett tag till för jag vill så gärna jobba men det är riktigt tufft.

anki1
0

mulligalinda. jag har det som du.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mulligalinda
0

Fick mitt intyg från läkaren idag och de bedömmer så mycket om vad man klarar och inte men de vet inte hur min dag ser ut. De lyssnar inte på hur man mår eller så heller. Jag tror ju själv att jag har både fibro och dercums men det är ju bara vad jag tror för man kan ju inte få komma till någon och kolla upp det.

/linda