Halsbränna!
Vid 44 års ålder har jag fått uppleva vad halsbränna e som jag hört många klagat över.. Har vaknat ibland på natten av det, utan att veta vad det va. Har nu kommit på att jag får det av choklad. Kaffe e inga problem, men just choklad. Så nu äter jag Rani-q som funkar kanon o undviker choklad så gott det går.
Någon mer????????
Nyfikna Zimba
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Jag har använt Gaviscon i många år. Men när de tog bort läkemedelsrabatten på det, blev jag sur och sade ifrån om något annat istället. Jag fick något som heter Nexium. I och för sig är den dyr, men efter en kur på 10 dagar och sedan bara en tablett vid behov, har jag i stort sett blivit av med halsbrännan. Det är inte ofta jag får det nu och då bara när jag ätit något speciellt.
De är verkligen bra och dessutom är det rabatt på dem, så jag får dem på frikortet.
Men man måste säga ötill läkaren, att de ska gå under högkostnadskortet, annars får man betala en hel del, och kanske i onödan.
Har haft halsbränna i måååååånga år. Men så har jag också haft magkatarr i evigheter… Inte kul alls…
Halsbränna har jag haft i många år. Lever på gaviscon känns det som :/ Jag vet varför jag har halsbränna också, pga mitt hiatusbråck i magen. Vissa perioder är jag ganska ok och vissa perioder är det olidligt…
Jag klarar inte av att äta choklad, stark mat, vitlök & lök, kaffe för mycket fett. Har även reflux på nätterna, blä :(

Om man tidigare inte haft problem med halsbränna o sura uppstötningar så bör man söka för det. Det är alltid viktigt att utreda när det kommer i den åldern. Det är oftast ofarligt men kan även va allvarligare sjukdomar bakom.
Vill inte skrämma upp nån utan bara ett råd. För bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Har också haft mycket halsbränna. Jag fick göra en gastroskopi och det visade sej att jag hade bråck på övre magmunnen. Fick utskrivet Omeprazol (losec) och sen dess har jag inte känt av nåt.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...