Magnesium & Sömn.
Har ju haft så mycket sömnproblem. Men nu har jag börjat ta magnesium-tablett sent på kvällen, ofta till en kopp kvälls-örtte. Läste nämligen om en kvällsdryck som innehöll en alg som var väldigt rik på magnesium, som skulle vara så bra för sömnen. Då tänkte jag att so what, jag tar en tablett till mitt vanliga kvällste! Och vet inte vad det beror på, men jag har sovit mycket mycket bättre!! (Kan ju vara tillfälligt, men hoppas inte!!!) Iallafall så fick jag höra igår av en kvinna som håller på mycket med örter o naturmediciner, att magnesiumbrist ger sömnproblem!!!! Så vem vet, det kan nog vara så att magnesiumet hjälper iaf!!! På burken står även att man gärna kan ta tabletten till natten. Håller tummarna att sömnen håller i sig!!! Är såå ljuvligt att få sova om nätterna!! ;)
Vad skönt att du sover bättre! :)
Det är ju så avgörande med en fungerande sömn. Intressant med kopplingen till magnesium. När jag tänker efter så åt jag faktiskt inte magnesiumtillskott (som jag annars brukar ta) under drygt en månad när jag senast hade en riktigt dålig sömnperiod. Det är bättre nu, sedan jag började med tryptizol, men jag började med magnesiumtillskottet igen ungefär samtidigt så det kan ju bero på det också.

Ja, nog är sömnen viktig!! Man kan ju inte vara annat än slut, när man ligger vaken o vänder o vrider sig hela nätterna! Det är lönt att testa för flera, att ta en magnesium-tablett till natten! Är ju även bra för muskler o senor oxå, och vi med fibro får ju annars lätt inflammation i just dom..

Tyvärr måste jag förstöra alltihop. Jag tar två magnesiumtabletter på kvällen. Har gjort det ett bra tag men inte sover jag för det. Magnesium är bra för musklerna annars. Det kan dock ge urinstenar.

gunnelp: Neeej, varför skrev du så????
Det kanske bara funkar i början, tills man har mättat sin brist eller.. hehe. Jag hoppas det är olika för olika folk. Kanske får jag sova med magnesium iaf. 
#4 eller det funkar olika för olika som för allt annat med fibro, och detta funkar för dig ? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ja, det kan ju vara olika. Men tror nog ändå att HAR man en brist, då funkar det att man sover bättre med magnesium-tillskott! Men HAR man däremot ingen brist, då beror ju sömnproblemen på annat och DÅ hjälper ju inte magnesium. Det låter väl logiskt! 

Jag håller tummarna att det funkar. I annat fall är magnesium bra för muskel- och nervfunktionerna. 

mina muskelkramper har så gott som försvunnit sen jag började med magnesium.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag har "snokat runt" lite och det finns en hel del vetenskapliga studier som tar upp sambandet mellan magsnesium och sömn. Enligt det jag läste (snabbt och överisktligt) förefaller det vara så att sömnproblem kan vara ett symtom på magnesiumbrist. Så, precis som någon skrev ovan, har man brist och tar tillskott så är det ju rimligt att man sover bättre när bristen försvinner. Men det fungerar inte som en sömntablett som man kan ta innan man ska sova och blir trött av, utan det är en mer långsiktig effekt som uppnås.