Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1457 ggr
mudkip
0

glutenintolerans

hej var ett tag sen

har haft fullständigt kaos i mit tliv. b12 bristen slog ut mig totalt och  allt bara rasade. samtidigt dog min farsa helt oväntat av en hjärntumör.. och jag har suttit i rullstolen IGEN.hel deppigt..men nu har jag varit inne på gastroskopi och jag har glutenintolerans. inte konstigt man inte "tar upp" nåt och har blodbrist och allt annat..

men en glad nyhet var att dom trodde inte jag var mjölkintollerant på "riktigt" utan att det var glutenintoleransen som gjort att inte laktasensymen heller bildades. DET var roligt . fram med chokladen. hihi

men är det några av er som har glutenintolerans pga fibron också?

har ni lite tips kanske? alla tips e härtligt välkomna. recept också. för det e svårt att hitta riktigt gott bröd utan mjölet :)

och kakor

hoapps ni får ett toppen 2008 annars

om ni tycker det blir trixigt med recept mm HÄR .så kika förbi min sida istället

www.fibrolillemor.spaces.live.com

KRAM!

Sool
0

Hej!

Tråkigt att du har och har haft det så jobbigt :( Men bra ändå att de kommit på att du är glutenintolerant, då finns det ju stor chans att du kan må mycket bättre!

Jag är också glutenintolerant och det upptäcktes i våras. För min del var det den svåraste kostomläggning jag gjort, och då har jag ändå hållt på en hel del med olika kostförändringar under lång tid. 

När det gäller köpebröd så är det svårt att hitta något rikigt gott. Nu är ju utbudet väldigt begränsat för min del eftersom jag varken äter mjölk eller ägg vilket det ofta är i glutenfria produkter. Den bästa sorten tycker jag är "Fria", helst varianterna fiber och havre. De har också en del fikabröd t.ex. kanelbullar och lussekatter. När det gäller mjöl så tycker jag bäst om Sempers lågproteinmix och Jyttemjöl.

När jag bakar mjuka kakor, småkakor, muffins, pajer och scones brukar jag utgå från "vanliga" recept och bara byta ut mjölet mot glutenfritt. Oftast får man ta lite mer mjöl än det står.

Bröd och bullar tycker jag är svårare. Enklast är att baka i form eftersom degen blir så lös och svårarbetad. Ofta finns det recept på mjölförpackningarna som man kan utgå ifrån. För att få mer smak på brödet kan man tillsätta olika brödkryddor, och för att öka näringsinnehållet kan man mixa kokade baljväxter med degvätskan och minska lite på mjölet.