Fibromyalgi och trötthet
HEJ!!
Jag skulle vilja veta om det finns någon medicin för att bli av med den här trötthet och somn under dagen, som går inte att stå emot…
Tack och glad påsk!!!
Noemi
Jag har samma problem och enda gången jag var aningen piggare på dagen var när jag åt sömntabletter och fick sova hela natten. Men jag rekomenderar inte att äta dem längre perioder, är själv i sista fasen i en nedtrappning av sömnmedicinen som jag blev beroende av.
Sara

Min läkare, som forskar i fibromyalgi, säger att de än så länge inte hittat något som hjälper mot tröttheten, det är ett av deras största problem att tampas med. Det man kan göra är att få medicin som påverkar sömnkvaliteten som tex Tryptizol. Det har hjälpt mig lite, men det mesta av tröttheten finns ändå kvar…Tryptizol är inget sömnmedel utan en gammal sorts antidepressiv medicin som har lite sövande effekt, det kan i vissa fall också ha positiv effekt mot värken. Prata med din läkare om dina problem tycker jag!

Jag får prova propavan just nu, för att kunna sova det fungerar alldelest utmärkt, men tar dom ca 2-3 timmar före sänggåeende. De är inte beroeende framkallande. Man är lite trött på morgonen, men jämnförelse med att man får sova hela natten så tycker jag det är en bagatell. :)
Jag har haft tryptizol tidigare men jag tycker de ger mer biverkningar än hjälper mig. Så dem slutade jag med för flera år sedan. Blev slö/mossig av dem hela dagen.
Läkemedelsinformation från Sjukvårdsrådgivningen.se
Propavan Vad är Propavan?
Propavan är ett läkemedel som används för behandling av olika typer av sömnbesvär. Det kan vara att man har svårt att somna, att man vaknar flera gånger under natten eller att man vaknar för tidigt på morgonen.
Propavan tillhör läkemedelsgruppen övriga sömnmedel och lugnande medel. Det verksamma ämnet är propiomazin.
Så här fungerar medicinen
Det är inte helt klarlagt hur medicinen fungerar, men den verkar lugnande och dämpande på vissa områden i hjärnan. Det gör att man lättare kan somna in, att man vaknar färre gånger på natten och att man kan sova längre på morgonen.
Hur tar man medicinen?
Medicinen finns som tabletter i styrkan 25 milligram. Den är receptbelagd.
Tabletterna verkar vanligen inom 30 till 60 minuter. Därför ska dosen tas 30 till 60 minuter innan man går och lägger sig.
Dosering
När ett läkemedel är utskrivet på recept är dosen anpassad efter den person som ska använda medicinen. Därför är det viktigt att följa de anvisningar om dosering som står på etiketten på läkemedelsförpackningen. Då får man bästa möjliga resultat av behandlingen och samtidigt minskar risken för biverkningar.
En vanlig dos för vuxna är 1-2 tabletter 30-60 minuter innan man går och lägger sig.
Behandlingen bör vara tillfällig. Läkaren bedömer hur länge man behöver behandlas. Om sömnbesvären inte går över bör man rådgöra med läkare och mer noggrant gå igenom orsakerna till besvären.
Viktigt
Medicinen kan göra att man blir torr i munnen. Då ökar risken för hål i tänderna. Därför är det viktigt att man borstar tänderna noga, och att man använder fluortandkräm under hela den tid man använder medicinen.
Det finns ingen risk att bli beroende av medicinen.
Medicinen kan försämra reaktionsförmågan. Det bör man tänka på vid tillfällen när skärpt uppmärksamhet krävs, till exempel när man kör bil eller använder maskiner som kan vara farliga.
Biverkningar
Ibland kan man bli dåsig dagen efter att man tagit medicinen.
Får restlesslegs av propavanen..
Sara
jag har inte fått nånting mot tröttheten, men jag läste nåt nånstans om fibropasienter som fick medisin mot ADHD som test.. hm, skall se om jag kan gräva fram vad det var för nåt om jag kan hitta igjen det
(nu talar vi medicin för barn, svagaste som fanns altså)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Nenne, Jag har oxå propavan till natten, men jag kan inte ta dom senare än 21 för det tar så lång tid för dom att "verka". tryptizol har jag haft. för flera år sedan. Nu sist hade jag anafranil, men jag har slutat med dom. ska se om jag kan klara mej utan.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag tar propavan före 21.00 med. :) men jag får då sova och då är jag nöjd.

Hej!
Har också problem med sömnen o denna trötthet som bara finns. Har Tryptizol i låg dos för att slappna av o sen tar jag Imovane. Det funkar på mig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tryptisol gör mig hel slö och väck på dagarna
Lyrican gör mig pigg som en mört
Atarax kan jag vara uppe hela natten på
Så min lösning sov 3 timmar per natt och skit i medicinerna
Tea med kamomill och honung kan hjälpa lite

Kan direkt inte ge några bra tips men har du testat rosenrot???
jag blev lite för pigg utav dom så jag sov inte så bra på nätterna…ja hade mer svårt att somna..
så det slutade jag med o tar Powernaps istället..inte lika effektivt men tar bort lite av tröttheten
Sen är det så att vi Fibrodrabbade är ständigt tröttsa mer eller mindre.

Jag tar propavan till natten för att få sova en HEL natt, men tröttheten på dagen dras jag med för det. Men, kronisk trötthet är ju en del av firbon, det är ju dock en trötthet som inte går att vila bort, men om jag inte sover en stund på dagen, så orkar jag inte med vare sig eftermiddag eller kväll.
Jag tror att det är den överjävl…värken som gör att man är så trött hela tiden.

Självklart gör värken att man blir trött!!! Dels kan man inte sova som man ska, och så ska väl kroppens resurser gå till värken.. Så det är ju inte alls konstigt att vi är trötta………..
en kvarts stilnoct och melatonin och jag sover inom en halvtimma… med bara melatonin går det ok i de flesta fallen.. Utan sover jag inte alls.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

En kvarts Stilnoct?? herrgud..tänk om det skulle räcka för mig.. tar själv typ 1-2 10 mg:are för att kunna somna ..melatonin vet jag inget om..så det ska jag kolla upp

Jag tar ju kortison och det blir man så himpla pigg av… Men nu tar jag 5mg stilnoct till natten men oj va trött jag e pådan me nu… men ska ta det en vecka så jag får sova….
oraken till att jag inte sovar är främst kortisonet.
Melatonin är sömnhormon.. Med FMS så rubbas alla hormonbalanser.. Och kortison lär göra sitt till. Hur som helst har jag brist på melatonin. Om jag tar det i tablettform klarar jag mig på så lite stilnoct. Utan melatoninet sover jag inte på stilnocten heller. Det är som att stilnoct behöver melatonin (sömnhormon) för att funka.
//Ida
Vilka tabletter finns det med melatonin?
Sara
Trots att jag har tabletter för att kunna sova på natten så måste jag vila o sova en stund på dan också. Annars funkar jag inte helt enkelt. De dagar jag av nån anledning inte kan sova på dan så vet jag att jag därefter kommer bli sämre i min värk o ännu mer trött länge efteråt. Därför försöker jag välja vad jag gör som gör att jag inte kan vila. Dvs göra nåt kul så det är värt det!
Men som hopi skrev så är det ju inte konstigt att vi blir trötta. Värk tar massor av energi o man sover ju sämre med värk i kroppen. Men visst är det jobbigt att va så trött jämt…
Jag säger som Dreamiz. Jag måste göra likadant.
så är det för mig med.. helt klart. Idag sov jag tre timmar på em.. pga värk, iofs uphxckat men iaf.
Melatonin köper jag via internet… Billigast hittills från Vitaminlife.com Även om portot är dyrt i förhållande till resten så blir totalen billigare än på andra ställen.. Iaf när jag beställer. Köper vitaminer och mineraler och stevia därifrån. Det ska vara 3mg per tablett.. inte mer.
Annars kan man få melatonin av sin läkare.. om man har tur. det finns iaf receptbelagt.. Vissa hälsokoster kan ha det svindyrt, inte i hyllorna utan lite bakom sådär..
//Ida

Just nu är jag så trött på eftermiddagarna så jag skulle kunna stå och sova men om jag lägger mig så somnar jag inte.Känns jobbigt.Men det är tur man är hemma när man går runt som en zombie.
rosenrot e farligt att blanda med vissa mediciner, kolla det först
och ni som har migrän, var jätteförsiktiga med tex rosenrot, det vidgar blodkärlen i huvet typ, flera andra hälsokostpreparat som gör det,
bara ville säga det, inte klanka ner på rosenrot eller så, men var försiktiga och ställ frågor
Man måste ALLTID kolla upp vad man blandar.. oavsätt hälsokost eller vanl. allopatimed.
//Ida
Jag äter också tryptizol till natten vilket gör att jag sover bättre. Har ätit citalopram i ett år som är en ny antideppressiv utan så mycket biverkningar. Den enda är att man blir lite piggare av den så man kan inte ta den på kvällen. Funkar jättebra för mig!

Tröttheten har blivit värre för mig det senaste året. Klarar att va vaken max 5 timmar i sträck sen MÅSTE jag få sova. När det e saker man ska göra o beghöva vara vaken en hel dag e en pina. Tar 1 stilnoct till natten, men sover väl sådär. Ju tröttare jag är ju sämre sover jag,märkligt???
Vill göra sååååå mycket, men kroppen skriker sooova, så det blir inte mycket gjort här inte.
Hade jag inte haft min vovve hade jag nog slöat ihop helt o hållet.
Att det kan vara så jobbigt att vara trött jämt o ständigt.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
jag fick zopiklon men jag blir bara hög och konstig av dem, har testat propavan med fast jag blev så bakis av dem så det var inte värt det.. Hitta nåt som gör att vi kan bli piggare snart innan mitt huvud sprängs!

Jag har gjort sömntest, jag kommer inte ner i jdupsömnen som man ska, det är inte så konstigt att jag är så trött jämt.
MVH Isnornin

isnornin: Har du varit in på sömnlab o gjort det? Nej, då är det inte undra på att du är trött jämt.. Själv sover jag så ytligt o vaknar väldigt lätt, så det kan vara nåt liknande för mig kan jag tro.. Men det går bra i perioder med sömnen, tack o lov för det iaf! Så jag kan få sova ut ibland! ;)
Jag har "pratat" till mig ett recept på någon sort parkinsson medicin, som tydligen har bra verkan på fibro jag läste om den någonstans på fokus kommer bara inte ihåg var. kommer inte ihåg hellerv ad den hette. Men det jag fick heter någonting som sifrol eller något åt de håller. Återkommer med rapport om hur det går.
Jag har ingen diagnos eller så, men när jag läser era inlägg känner jag igen det så väl!! Jag sitter här på jobbet och håller på att somna hela förmiddagen, sen går det hyfsat på mitten av dagen, men sen vid denna tiden blir jag helt yr och kan knappt hålla ögonen öppna… blir så jäkla trött!! Men vad innebär denna sjukdomen mer? För jag har ju ingen värk direkt eller så… Eller kan det vara psykisk utmattning av jobbet. Jag trivs inte alls och mår dåligt, har fått panikångest osv. för när jag är hemma en dag blir jag inte trött så… Men jag sover ju en massa, så jag har ju inte sömnproblem, utan jag är bara så trött!! När jag är ledig vaknar jag nästan aldrig innan kl 11,00…
Caroline, det finns nåt som betäknas som psykosomatisk fibromyalgi med. Detta är oftast fibromyalgi som fölgd av nåt annat, nåt psykisk, tex överarbetning, stress, ångest och annat. I dom flesta fall medfölger då värken, men inte alltid
Vad jag har fått veta finns där folk som har alla symptom på fibro föruten själva värken, där dessa personer har blivit bra vid att åtgjärda "problemen" i livet.
Kom i håg att fibromyalgi betyder "smärtre i muskler" och många av våra symptom är resultat av utmattelse och trötthet.. Så du kan med andra ord ha likadana symptom som oss och ha snev av fibro pga överarbetning och att du mår dårligt psykisk utan att du har fått smärtan änn
vad jag skulle råda dig till är att gå i detaljer på din arbetsdag. Exact vad är det som får dig må dårlig i jobbet? är det nån detalj? en kollega? arbetsuppgifterna? är det du själv som har för höga krav på dig själv, eller är det krav från en chef?
När du har skrivit ned i detalj för dig själv exact vad som får dig må dårlig är tiden inne för att se vad DU kan gjöra själv för att bätra eller ändra situationen. KAN du gjöra nåt överhuvudtaget? Om ja, gjör dom. Kan du inget gjöra själv? är du beroende av en chef för att åtgjärda? har du förtroende för denna?
om du värkligen inte kan gjöra NÅT för att förbättra situationen på jobb skulle jag om jag va du vurderat att byta jobb.
Jag jobbar på ett uthyrningsföretag och är inhyrd på ett företag nu. Jag har gått igenom och berättat för min chef både på uthyrningsföretaget och på platsen jag är inhyrd till vad problemet är. Nu har jag fått garanterat att de inte kommer förlänga inhyrningen mer efter 31/8 och det känns ljuvligt. Så det kommer ju åtgärdas… Sen är det bara att hoppas att tröttheten försvinner…
Jag hoppas det för din skuld! :) Alla goda önsker till dig!

Sedan jag börjat med LCHF-kost för ett år sedan har den allra värsta tröttheten försvunnit! Underbart! Visst händer det att jag sover middag då och då, men den förlamande tröttheten är borta. Jag tycker absolut att det är värt ett försök för den som ständigt är trött. Kosten är inte så komplicerad som många tror. "Jag skulle inte kunna leva utan potatis" säger en del, men blomkål och broccoli är gott. Jag säger numera till mig själv att jag inte har fibromyalgi längre. Ömheten efter tryck, särskilt på överarmana, finns kvar men det kan jag leva med. Magen funkar perfekt och jag är aldrig hungrig.
Lis-en #24. Får du både Tryptizol och Citalopram? Det har jag bett om men min läkare vågar inte blanda två antideprissiva. Så nu äter jag 25 mg Trypzol på morgonen mot depp och 25 mg till natten för att få sova. Till natten tar jag även 100 mg Tradolan och två Alvedon. Sedan jag började göra det får jag äntligen sova ordentligt och är riktigt pigg på dagen. När jag har som mest ont kompletterar jag med en halv Stilnoct för att få somna. Den är ju ingen sömntablett utan en insomningstablett och verkar enbart i fyra timmar. Dessutom har jag en CPAP eftersom jag lider av sömnapnéer, andningsuppehåll. Så CPAPen hjälper mig genom att den blåser in luft åt mig vilket även påverkar sömnen positivt. Har vid något tillfälle tagit Propavan men gick då som en zombie hela dagen efter så det var ingenting för mig.
Värkmedicin för oss fibrisar är ju så individuellt. Såg att någon använde Lyrica som egentligen är en epilepsimedicin. Min sambo har testat den men han fick sådana biverkningar att han var tvungen att sluta. Likaså en fibrokompis tålde inte dem medan en annan är överlycklig sedan hon fick det. Så man måste verkligen testa sig fram och hitta det som passar just en själv.
Jag har slutat med "lyckopillren" och tar sifrol istället, i en mycket låg dos. Jag tar den till natten tillsammans med 50 mg propavan, som är insomningstabletter. Och jag har fått tillbaka min nattsömn. Jag har ätit Lchf kost i 1 år och 4 månader, och tilsammans med medicin tycker jag att jag mår bättre. Inte frisk. men nästan symtom fri emellanåt. Sifrolen är mot parkinson men jag fick höra talas om att de hade effekt mot fibro, och bad att få prova dom.

#36: Det där om nattsömnen låter ju som en saga!
Måste kolla på fass om det kan vara nåt för mig! Om det är fritt från laktos vill säga.
37, Det vågar jag inte sia nåt om.