Djur & Smällare!!
Varför måste det hållas på med detta smällande i tid o otid. Det e faktiskt förbjudet. Min vovve fick en raket i huvudet när han var mindre, sen dess e han sååååååå skotträdd så jag måste droga honom runt o under nyår. Denna jul o nyår var hemsk, i 6 veckor höll dom på. Fick till slut polisen att åka runt o patrullera här, så det blev stopp. Det var tydligen hysteriskt runt om i Sverige. Det värsta jag när 3 män i ca 50 års ålder drar iväg smällare efter min vovve o när dom ser att han får panik, då gapskratta dom. Fan va arg jag var.
Nä, jag vill ha stopp på detta smällandet.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Urs, att vuxet folk ska behöva betee sig som dom vore tre.. urs o fy! Jag tycker oxå att det borde bli slut på smällare! Visserligen är inte mina hundar rädda, men det är ju många andra som är det! Och det känns så onödigt tycker jag! Men har svårt att tro att det går att få stopp på det tyvärr.. Folk följer ju ändå inte andra lagar, så varför skulle dom följa detta? Om det blev lag. Om det nu inte redan ÄR förbjudet att skjuta smällare privat redan..? Vet inte hur det är riktigt..

Det e förbjudet, framför allt inom tät beyggt område. Den enda gången som det inte gäller e Nyår.
Många resonerar att min hund e inte skotträdd, men vad säger att den inte kan bli det, ingenting. Min var inte heller rädd innan en raket for i huvudet på han. Sen e det ju inte bara hundar. Katter, hästar osv.
SLUTA SMÄLLA; TACK
//Baloo forever

Ska man inte ansöka om tillstånd om man vill skjuta raketer??
Jag tycker mycket illa om dem…raketerna vill säga…jag är mer "rädd" dem än vad katterna är…men jag har sett hur raketer kan förstöra djur. Jag är mest rädd för att smällarna skall förstöra den lilla hörsel jag har kvar.
Bodde tidigare 8 vån upp i ett hus som stod på ett berg och när raketerna skjöts upp så "briserade" de utanför mina fönster! Å vad jag ogillade dem då! Nyår var hemskt! Detta skjutande redan från november kändes det som.
Tydligen kan Bach's blomsterdroppar hjälpa till vid sådana tillfällen.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Min hund var inte skotträdd när hon var liten. En raket gick fel på nyår och small av bredvid henne….. Det tog ca fem år att få henne normal i närheten av smällare igen. Nu lyfter hon bara på huvudet och kollar lite. Visserligen bor vi lite på landet så det är väldigt lugnt här…..
Usch vilka hemskheter ni har varit med om! Stackars hundar!
Jag är helt emot smällare / rakter och köper aldrig nåt sånt, det finns så många andra som gör, så det behövs inte resonerar jag. Dessutom är det fruktansvärt för de djur som är rädda. Mina katter har inga problem med fyrverkerier, och på nyårsafton satt de på balkongen och skålade in det nya året med oss!

Simson:
På nyår tror jag inte man behöver tillstånd, men andra helger som påsk o pingst. Fast när jag pratade med polisen i innan nyår, så var det 2 som ansökt om tillstånd, men där handlar det om mega super dupa stora fyrverkerier. Men jag tror att det i lag e förbjudet med smällare o dyl.
Nån som vet nåt om detta?????
//Baloo forever

#4 Vad otroligt härligt att ni kunde få henne orädd igen efter en sådan hemskt traumatisk upplevelse!!
#0 Sådana "skitgubbar" har jag dykt på också och de är tragiska människor! Usch och fy!! Speciellt när de ser att hunden är rädd och får panik!! Hjärnsläpp eller bara "skrumplever" i skallen?! Ååå så jag tycker illa om sådana "folk"! Respektlöshet är frusterande!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Va underbart att du lyckats. Har du några knep att dela med dig av. Min vovve har blivit så rädd att han inte ens går ut när det smäller, så det är medecin från veterinär o hög musik som gäller. Handdukar på golven osv. Och sen att man inte ska bry sig om han, men mitt hjärta brister när han e så rädd o man vill ju bara trösta. Har provat D.A.P , men det funkar inte. Har ingen större lust att behöva droga han, för att det finns skjutglada männiksor.
Hoppas verkligen att det blir lugnt under påsken. Men det e väl ett önsketänkande.

//Baloo forever

Att sälja smällare är förbjudet sedan 2001.
Vad säger lagen om fyrverkerier och smällare
Den som köper och hanterar fyrverkerier måste vara 18 år
Enligt svensk lag är smällare förbjudna sedan några år tillbaka
Det finns allmänna lokala ordningsföreskrifter för olika kommuner som talar om när man får skjuta med fyrverkerier
• Om man bryter mot dessa regler kan man bli dömd till böter
//Baloo forever

En av 5 hunda här hemma är grymt rädd för smällare/åska/moterljud osv osv. Jag vet inte varför, hon kom till oss som oplacerinshund för ca 2 år sedan.
Men hon bli helt hysteriskt och vet inte vart hon ska bli av. Åskan är också jobbig för man kan typ va i skogen när det börjar och då sticker hon till bilen, kul om man är ett par km bort då får man springa efter henne. Hon är inte kontaktbar när hon blir rädd…..lilla snuttan

Zimba: Det är jobb jobb och jobb som gäller. Jag har utsatt henne för det "otäcka" samtidigt som jag haft henne att jobba. Att det smäller lite högt när man t ex kör apport el dyl. Gör nåt kul och få hunden att koncentrera sig på annat. Försök att inte vara alltför beskyddande. Om man "fjäskar" så tror hunden att det verkligen är nåt farligt eftersom att matte beter sig så konstigt…. Första gången är alltid värst men dom kan faktiskt vänja sig.. Lycka till..
Smällare är hemskt när man har djur som är rädda. Ännu värre kanske när det är hundar som måste ut… För att inte tala om alla vilda djur. Jag minns ett nyår när jag såg en hare springa för livet o vart den än sprang så small det ju lika mycket. Hemskt!
jag skulle önska smällarna höll sig till nyårsafton..
I norge är det förbjudet att skicka upp fyrverkeri och smälla med raketer o dyl andra dagar enn nyårsafton äfter klockan 8, fast vissa gjör det ändå… finns det nåt lag på nåt sånt i sverige med?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Har för mig att det är förbjudet att använda smällare inom tättbebyggt område i varje fall men vet inte säkert om det stämmer. Det följs ju inte i varje fall.
Har dock inte hört mycket här i påsk i varje fall. Skönt!!
Dreamiz: Skulle inte alls va konstigt om det inte är tillåten med smällare och raketter utom nyårsafton även i sverige. Norge och sverige brukar va mycket lika varann i regelvärket.. :)
Och tättbebyggat, där lär det nog va samma i norge och sverige: inte tillåten
Det är i sverige precis som i Norge, olagligt att skjuta föyrverkerier någon annan dag än Nyårsafton. VIll man göra det andra dagar måste man eg söka tillstånd hos polisen.
Smällare är alltid olagliga…
Synd bara att det inte efterföljs.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
och synd polisen faktisk har viktigare saker (som mord, överfall o dyl) att ta hand om och inte har resurser att handhäva alla lagar.. :( Polisen burde få litegrann mer medel tycker ajg, så dom KAN skydda oss alla mot lagbrott..
väldans sant, Rita. Tyvärr så är det väl där som i andra byråkratier.. Det finns avdelningar för mindre viktiga saker.. och det efterföljs.. och sen finns det avd för mer allvarliga saker och där behöver resurserna sättas in..
//Ida
jo tycker jag med
Och i norge? Där vi har oljemiliarderna? Inte märker vi nåt till hur rika vi är..
Jag skäms några gonger..
Hör, nu skall jag bli världens rikaste och världens-diktator. är ni med mig? Så skall ajg ränska upp en gong för alla ;D
om du orkar slåss så är vi med.. Själv skulle jag aldrig orka.. tyvärr..
//Ida

Nu tar jag upp denna tråd igen, för snart så börjas det smälla o alla stackars skotträdda djur mår dåligt.
Jag fattar inte att folk inte kan fatta att det e förbjudet, MORR.
Zimba´s vovve e jätterädd.
//Baloo forever

Jag håller med att det är ett otyg med smällandet. Hade det bara varit koncentrerat runt tolvslaget åtminstone, men nej, det ska smällas alla tider på dygnet i flera dar, om inte veckor.
Min första hund fick avlivas för att han var så skotträdd. Han blev skrämd av en smällare som slängdes in i trädgården när det var skolavslutning. Det gick honom på hjärnan och till slut reagerade han med rädsla på alla ljud, höga som nästan ohörbara. Det gick så långt att han inte kunde slappna av ens när man kelade med honom. Ingenting vi gjorde hjälpte. Han gömde sej i trånga, mörka garderober eller så rymde han och det var nåt som han aldrig hade gjort innan, inte ens när granntiken löpte. Han var rädd och darrade dygnet runt till slut. Han var 9 år när vi avlivade honom och kärnfrisk i alla andra avseenden.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag avskyr det också! Hörde de första smällarna redan för ett par veckor sedan! Att det är förbjudet skiter folk i. Såg en stor reklamskylt på en affär här att "vi säljer fyrverkerier". Så har de börjat sälja nu så lär det ju börja smälla rejält när som helst. Vart har respekten för andra tagit vägen? Folk struntar ju helt i om de skrämmer eller förstör. O de som skjuter av sig fingrar o annat - jag tycker faktiskt inte synd om dom för de har själva gjort det. En annan sak när andra blir skadade eller skrämda.
Har ni hört talas om smällarupproret? Jag länkar till dom på min hemsida. www.smallarupproret.se har jag för mig adressen är

Tack dreamiz, ska genast gå in o titta på den länken.
//Baloo forever

Här finns en affär som säljer skiten året runt, samt annonserar varje vecka om det oxå.
//Baloo forever

Jag tycker det blir värre och värre med smällandet. Visst är det vackert med fyrverkeri men det borde inte vara tillåtet för allmänheten utan det kunde ju vara kommunen eller speciella områdesföreningar som kunde stå för detta klockan tolv på nyårsnatten.
Det är ett under att det inte händer mer olycket än vad det gör med tanke på alla fulla killar som håller på med detta, och barn!
Sen är det jättefarligt ur miljösynpunkt! Tänk så mycka tungmetaller vi vräker ut! Huvva!
Jag tycker det kunde va kommunen som skjuter av lite fyrverkerier vid midnatt vid nyår. Inget mer!
#26 Håller med!

Åh jag blir så förbannad på dessa smällare, folk e helt enkelt inte kloka nånstans, igår trodde jag att jag hamnat i 3:dje världskriget, det var ingen hejd på det o nu var det inte smällare det var bomber. Dom sköt mot precis allt, fönster, balkonger, folk, djur, bilar etc. Tack o lov lyckades polisen få tag i dom.
Denna nyårsafton blir inte kul, vaknade av att dom drog iväg dessa bomber så hela stan vakna, då var klockan 9 på morgonen, vovven e livrädd. Att det ska va så förbannat kul att smälla. Nu har vi iallafall fått bevakning, men vad hjälper det, dom sticker ju när dom ser bilarna.
Zimba e fly förbannad. 
//Baloo forever
Ja, det är verkligen ett helvete med dessa fyrverkerier! i området där jag bor har ungarna nu skjutit varje dag, mest kvälls- och nattetid, sedan de började sälja raketer i en affär i närliggande centrum för 2 veckor sedan. Allra roligast är tydligen att smälla av raketerna i gångtunneln under huset vi bor i - framförallt på natten! Mina hundar tycker inte det är så kul, och inte vi människor heller.
Förra nyår hade vi bara en hund och han var livrädd för fyrverkerierna. Han tillbringade kvällen darrande under ett skrivbord, stackarn :( I år var vi oroliga för lill-hunden, han är bara 11 månader så det är hans första nyår och han är ganska rädd och ängslig i vanliga fall. Men än så länge har det gått bra. Ingen av hundarna har varit rädda för smällar och blixtar som de hört/sett ute de senaste veckorna! Helt otroligt!
Vi har inte gjort något särskilt för att få dem orädda mer än bara försökt vara lugna själva. Lill-hunden fick godis i början så fort det smällde, så nu kommer han till oss direkt och ska ha godis när det smäller.
Smällarna nattetid när de sover reagerar de så klart på, men det gör ju vi också.
Vi får väl se hur det blir i natt. Vi planerar en lugn kväll hemma, jag, maken och hundarna.
Hoppas ni andra och era fyrbenta vänner får en bra och lugn kväll utan allt för mycket smällar!

Har startat en namninsamling om detta.
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1487 src="http://hittekatter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Vad jag menar är att MINIMI beloppet för böterna för innehav av pyrotekniska artiklar, utan att kunna visa tillstånd är 3.000:-- kronor och 10.000:-- kronor per kund för den som säljer till en utan tillstånd.
Jag blir också så himla förbannad på detta smällande i flera veckors tid o inte nån respekt alls utan de kan smälla av precis bakom eller inpå nån. Än är inte min hund skotträdd men jag vill absolut inte han ska bli det heller. Mina andra djur behöver ju inte gå ut men jag håller koll på om inatt så jag ser att ingen blir skrämd. Alla persienner är helt fördragna, alla lampor tända, musik på osv.
Jag hatar nyår pga detta!
O alla stackars vilda djur som inte har nånstans att ta vägen…

Där jag bor var de små ungar, i ca 12 års åldern som sprang runt med små sällare och sköt. De sköt tillochmed i trapphuset så de luktade f*n av de och de small så högt så jag trodde våran lägenhetsdörr skulle flyga iväg. Katterna blev livrädda och under hela nyåret i år så har de hållit sig under våra sängar så fort de smäller till lite..
Dom har aldrig varit rädda för de förut, men nu när de sköt i trapphuset så lät de ju 10 ggr värre! Jag lider med dom stackars djuren som är rädda under dessa hemska tider..
#32 Så himla onödigt! Man blir ju så förb-d när ens djur blir rädda! grr