Jobb byter ägare - blir uppsagd?
Jag har ju jobbat för en privat HC. Denna har nu fått så mycket kritik (med all rätt) så Regionen vill stänga den.
Nu är det en annan privat aktör som kommer köpa upp företaget. Achima Care.
Jag pratade med en av mina kollegor. Och hon sa att de nya kan säga upp mej om jag säger eller att det framkommer att jag inte kan jobba mer.
Det står så i mina intyg från läkare och AFU ja.
Men om nu Förvaltningsrätten avslår min överklagan så är jag ju tvungen att gå tillbaka och jobba. Om än så bara en kort tid för att sedan sjukskriva mej igen.
Imorgon ska vi ha individuella samtal med de nya.
Vad 17 ska jag säga? Jag känner ju själv att jag inte är ett dugg arbetsför.
Men ska jag verkligen säga detta och riskera ett jobb som jag ändå har i botten?
Säger de upp mitt avtal och Förvaltningsrätten säger att jag ska jobba….ja då är jag arbetslös och måste gå till AF med mössan i handen.
Jag vill verkligen inte ha med de att göra efter den behandling jag fick av de i och med arbetsprövningen de satte mej på utan att ha läst mina intyg ens.
Vad råder ni mej till att göra?
Låssas kunna komma tillbaka eller säga rent ut att det inte går?
Råder dig att inte skriva på något förrän du pratat med facket för det måste ju ha varit någon slags förhandling med facket och vad det står i avtalet som de kommit överrens om gällande nya ägarna så vet man ju inte vad som står där
#1: Jag kommer nog skriva på ett nytt anställningsavtal…men då ska jag ha samma lön som jag har nu. Den kan de väl ändå inte sänka?
Går på lönebidrag också så måste ändå kontakta AF om att det byts ägare och avtal nu.
#0: Hur länge har du arbetat på denna tjänst? Gissar att du har fast tjänst. Om dom ber dig att skriva under något, utgå då ifrån att det är nya vilkor och dessutom förändrade sådana pga dom ändrat något som skiljer sig från ditt nuvarande kontrakt. Så som tidigare skrivit. Skriv aldrig under förrän du talat med facket först och du har rätt att be om att få läsa det i lugn och ro. Dvs du behöver inte ta beslut där och då.
Dom kan inte sänka, men dom kan ändra policyn och regler, så fokusera inte mycket på lönen, utan titta mer i vad dom ändrat
#3: Jag har jobbat där i snart 8 år.
Ska läsa avtalet noga.
#0: T
jag skulle ta med mig en fackanställd på mötet om det vore jag, just med tanke på din situation. Facket kan hjälpa till så det blir rätt ock riktigt, jag tror inte de kan säga upp dig bara hur som helst….men jag är inte säker på hur privatsektorn fungerar.
Jag var på individuellt möte med Achima i fredags.
Och våra avtal löper bara på som innan med samma saker i kontraktet som tidigare.
Det byter bara namn och organisationsnummer.
Jag har bett om en heltid och det kommer kanske att bli så.
Även om jag inte kan jobba så kommer jag upp lite i sjukpenning om jag får det.
och SKULLE jag bli tvingad att jobba igen av Förvaltninsgrätten så gör jag så så länge jag orkar och sen sjukskriver mej igen.
Jag tjänar på det om jag får 100% nu.
#6: ´Vad skönt att det blev så. Hoppas du får 100% så det blir bättre för dig.