Folk som inte begriper
Var och hälsade på mitt jobb igår.
Min chef och ägare för företaget var där också och han vet att jag inte är arbetsför längre.
Det första en av mina kollegor sa var: Du ser så pigg ut.
Söte tid. Och sånna ska jobba inom vården. Man kan vara sjuk fastän att det inte syns!!!
Sedan satt vi alla och fikade på lunchen…då säger enhetschefen på stället att det inte gjorts något för att jag ska må bättre.
Jag frågade vad hon menade med det. Hon vet inte ett skit vad som har gjorts eller vad jag gör hemma för att må bättre.
Åh det finns så mycket att göra säger hon då.
Yoga…mindfullness….och sånt.
Jag sa att jag har testat men det gör ju inte så att jag kan börja jobba igen.
Jag pratade lite sedan med en läkare på stället och han ville kolla i genom vad för blodprover och sånt som har tagits. Så jag listade om mej till där jag är anställd.
Han var ändå rätt vettig och sa att även om du inte kan jobba mer så ska vi se om vi inte kan få dej att ändå må lite bättre.
Jag berättade för honom hur jag mår i huvudet med sus, yrsel och annat.
Då säger sen enhetschefen att vi hjälper dej och ger dej en liten spark därbak.
Men hallå…..
Det känns som om en del på stället inte tror på mej. Bara för att jag ser pigg ut mår jag skit i kroppen. Det syns inte.
Jag är ändå tacksam att en läkare där tar och kollar mina prover. För känns som om Östrogen och sånt med hormoner inte har kollats upp.
"Mår du verkligen så dåligt eller är du bara lat?", "Ryck upp dig nu, Mia!"; Du som ser så pigg och glad ut, klart du kan jobba!" 😳🙄😦
Jag har inte fibro men andra "osynliga" sjukdomar och fy tusan vad man får kämpa. Fibromyalgi ses nog fortfarande lite som en "hittepåsjukdom" eller en diagnos som folk ställer på sig själva efter att ha gjort ett test i en veckotidning.
Jag vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget men du är absolut inte ensam i den här situationen. Förr eller senare kanske "osynliga" sjukdomar räknas lika mycket som synliga.
Kram! 🌻
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Men herre min skapare 🥴 Du jobbar väl inom vården ? De om någon måtte väl veta att det finns sjukdomar som inte syns ….suck…..🙄
Ta inte åt dig, bry dig inte om vad de säger. Hoppas att den vettiga läkaren kanske kan hjälpa dig så du får må lite bättre 🙂
Jag har dessa sjukdomar, Fibro och ME, som diagnoser i mina intyg.
Det får man inte om man inte har de.
Det har varit så här hela tiden på jobbet att en del inte fattar att man kan vara sjuk utan att det syns.
Och det är ju det som är så skrämmande. Sjukvårdspersonal som beter sej så.
Jag ska ringa dit nästa vecka och se om min nya läkare beställt prover som jag kan åka och ta.
Han var iallafall vettig och förstod.
#3: När det gäller Fibro och ME gäller det att ha tur och få tag i en läkare som vet vad det är. Det är skrämmande få som gör det och de flesta sjuka får kämpa otroligt mycket för att få hjälp, vilket bara gör dem sjukare. Till råga på allt så fick ju Bragées klinik stänga eftersom avtalet inte förlängdes. Den var annars (nästan?) det enda ställe man kunde få en ordentlig utredning och hjälp.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Ja jag känner så också att man får ingen hjälp när väl diagnoserna är satta.
En del kan man ju ta reda på själv och hjälpa sej själv med..men vissa saker går inte det.
Som tex att ingen har frågat mej om hormoner odyl.
Bristen på Östrogen kan få en att må jättekonstigt…så den nya läkaren skulle se över mycket som inte gjorts.
Så gick det med det bytet.
Fick ingen hjälp alls av läkaren som lovade detta om jag listade mej hos de.
Han har "glömt" det och när jag pratade med honom för snart två veckor sedan så skulle han kolla och beställa nya prover. Sedan skulle han vara ledig ett bra tag, sa han.
Jag kontaktade en av mina kollegor igår men han hade inte beställt några som helst prover!!
Så nu är jag duktigt förbannad.
Tack för den hjälpen….som han lovade…som jag inte fick.
Nu byter jag tillbaka till KRY.
Sen ska de inte komma och säga att ingenting har blivit gjort.
Jag har gjort allt jag kan själv för att försöka må bättre.
#6: Han ville bara få en ny listning tror jag. Man blir så less!
#7: Ja det verkar så.
Kunde inte lista tillbaka mej till KRY på 1177 då man bara kan lista om sej två ggr under en 12-månaders period.
Öhhhh va? Jag har inte listat om mej mer än en gång. Och det var nu.
Så inväntar att de ska ringa upp mej så jag kan förklara läget.
Jäkla idiot 🤬
Jag är jävligt tacksam att jag har den läkare jag har. Han är jättebra och han vet vad fibro är och vad den gör med kroppen, det var f.ö han som diagnosticerade mig också.
Det är en privat vårdcentral, men jag har aldrig märkt av allt skit som sägs om privata vårdcentraler. Jag listade mig där när de startade upp för flera år sedan, tack vare min läkare. Jag hade träffat honom vid ett par tilfällen på en vårdcentral där han stafettade, och jag tyckte redan då att han var bra.
Det var han och en till som startade upp vårdcentralen genom familjeläkarna mitt, och nu idag har de så fullt att de inte kan ta in fler. Jag begärde att få honom som familjeläkare och det fick jag. Hela faamiljen är listad hos honom, och han har även "tagit på sig" båda mina svärdöttrar, trots att han har fullt.
- Redigerat 2024-03-14 09:49 av Draken
Tydligen så skulle han inte vara ledig nu ett bra tag.
Jag pratade med en kollega igår och det går att boka in sej på honom. Men nu hade de inte fått så de kunde boka in i april än. Öhhhhh???
Är det nu så att det ska krångla så ska jag säga denna läkare ett och annat.
Att han lurade över mej till de och sen inte gör det han lovade.
Jag har iallafall gjort en egenremiss in till öron och bokat en tid till synundersökning.
Så får vi se vad de säger om de hittar nåt.