Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 222 ggr
[Mia-45]
0

IBS? (äckligt inlägg)

Jag har inte haft nån krånglande mage alls tills för snart 7-8 månader tillbaka.
Började med diarrer som hette duga.
Spelade kvitta vad jag åt.

Gick över till hård i magen ett tag. Och då kunde jag äta vad som helst.

Sedan kom det tillbaka.
Och så har det hållt på nu.

Är det IBS? Det är ju en samsjukdom till Fibro.
Orkar inte springa till läkare igen.
Finns det särskild kost man kan äta?
Mediciner?

Detta konstanta skitande har nu gjort så att jag blöder när det är som värst. Så säkert en sårspricka.
Inte mycket blod men det är blod likväl.

Under dessa skov så är jag uppblås som en säl.

Sindri
1

Många med IBS blir bättre av att utesluta vissa saker ur kosten. En kost utan Gluten har hjälpt många.
Och att lära sig vilken kost som skapar en bra tarmflora.
Om du har ett bibliotek i närheten så kolla om de har boken Charmen med tarmen. En mycket rolig och charmerande bok med väldigt lättillgänglig kunskap om något av det viktigaste för vårt välmående.

Du kan också googla på t ex Läckande tarm.

• Redigerat 2023-08-26 10:45 av Sindri
Lia
2

Jag fick IBS plötsligt för snart ett decennium sen. Jag gjorde en koloskopi som man behöver göra för att få diagnos. Något år senare fick min make liknande symtom, förutom att han även blödde till och från. Vi tänkte att det säkert var något sår och han har blödarsjuka, så då krävs det inget stort sår för att det ska blöda en del. Efter ett år av dessa symtom sökte han vård till slut eftersom han hade börjat få mer ont i magen. Även han fick göra koloskopi och då visade det sig att han hade en svår form av ulcerös kolit. Utan behandling kan det leda till cancer, så det är oerhört viktigt att reda ut magbesvär så fort som möjligt ifall det inte är IBS.

Draken
0

#0: Inte roligt att behöva springa till läkare, men jag tror att du kanske skall göra det iaf.

Just magproblem kan vara i princip vad som helst, och det kan bli illa om du går obehandlad.
De behöver inte vara någon ting alls egentligen, men jag skulle kolla upp det, för säkerhets skull.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

Köpte Laktas på apoteket idag.
Det funkar om man har IBS sa en av de som jobbade där.
Och har tagit en och känner inga problem alls nu.

Funkar det med dessa piller så är det bra.
Men kommer problemet åter så blir det ett läkarbesök.

Zadeira
0

Kolla upp FODMAP om du har återkommande problem. Det är ett kostråd som ofta kommer upp om man går till dietist eller läkare med IBS-problem.

[Mia-45]
0

#5: Ja jag har kollat upp det lite.
Mina Laktaspiller hjälper men det är inte fel all lägga om kosten en del också.

pizan 65
0

Hej nästan tusen säker på att du har ibs samt fibro och me hör ju ihop=)#0:

Hejsan !

[Mia-45]
0

#7: Ja det är jag med säker på.
Jag har testat att inte äta laktos eller Gluten nu under ett tag men det hjälper inte.
Hra skippat en massa som man ska skippa mot krånglig mage men det är från den ena gången till den andra.
Har kollat lite på detta med FOODMAP men inte gjort så stor sökning på det.

Dessa gånger då man har hemsk diaree så får jag spickor i öppningen som blöder lite just när man ska bajsa. Inte annars och inte under en bra period.
Denna veckan är jag lös nästa kan jag vara hård.

Har inte pratat med nån läkare om detta än då det är så mycket med FK att fixa innan.
Men ska ta detta sen.

• Redigerat 2023-10-10 09:24 av [Mia-45]
01jmjm4
1

#8: Jag har själv IBS tillsammans med min fibro. Äter FODMAP-kost sen några år tillbaka.

Först ska man plocka bort allt som är "röd-listat" och "gul-listat" och äta så i 2-3 månader för att magen ska återställas helt. Det tar lång tid innan man ser skillnad eftersom bland annat lakos och Gluten ofta finns kvar i kroppen en längre tid. Det är viktigt att vara konsekvent för att se skillnad.

Efter de första månaderna kan man börja återinföra ett livsmedel per vecka. Reflektera över hur det påverkar magen, skriv gärna en dagbok över symtomen. Blir magen sämre så vet du att det livsmedlet är svårt för din mage att hantera och kanske något du borde undvika eller äta mindre av.

Om du tycker det är svårt att göra detta själv så kan du få hjälp av en kunnig läkare att testa FODMAP. För mig har den här metoden fungerat otroligt bra och jag ser skillnad både på magen men även smärtan eftersom kroppen inte behöver lägga lika mycket energi på att ta hand om en orolig mage hela tiden.

Hoppas du lyckas hitta något som fungerar för dig. Önskar dig lycka till! <3

[Mia-45]
0

#9: Jag har redan uteslutit massor av mat som jag kommit underfund med att jag inte tål längre.
Lök, bönor, mycket kryddor, mejeriprodukter, lax m.m.
Godis är rena döden för magen och det är bara bra att jag inte kan äta det.

Jag ska ta och kolla upp detta med FOODMAP lite mer. Men tycker det verkar krångligt.
För min mage är sån att ena veckan tål jag äta vissa saker medans nästa vecka inte.

Zadeira
0

#10 Mia, det heter FODMAP, med ett O. Inte "food-map" som jag länge trodde.

[Mia-45]
0

#11: Hhaha ok…men söker man på FOODMAP så blir det FODMAP ändå 😁😁
Man kan ju tycka att det ska vara FOOD då det betyder mat.

Igår åt jag kokt torsk och ris men fick diarre ändå.
Det som funkar är vitt bröd och kaffe….🤣🤣

01jmjm4
0

#10: Min mage var likadan i början. Ena dagen ok med ett livsmedel och andra dagen helt kaos med samma livsmedel. Därför det är viktigt att strikt hålla sig borta från allt på listorna de första 2-3 månaderna oavsett hur magen är så man verkligen rensar ut allt som kan skapa minsta lilla irritation. Annars fortsätter det bara att vara upp och ner och hit och dit i magen hela tiden haha xD

Förövrigt så står FODMAP för Fermenterbara, Oligo-, Di-, Mono-sackarider och Polyoler. Otroligt krånglig förkortning och jag var också förvirrad i början över att det inte var "FOOD" ;D

[Mia-45]
1

Har iallafall beställt en läkartid nu.
Fick tipset att ta Dimor också så nu är diareérna i schack igen för tillfället.
Finns ju receptbelagda mediciner för IBS och tror jag måste ha hjälp med detta med FODMAP i början.