Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 374 ggr
kaffet
0

Lite frågor?

Hej alla! Är en man och har inte fått diagnosen fibro men fått IBS diagnos 2016, hade såklart strul med magen och öm/ont kring mage då. Under den perioden fick jag andra symtom utöver ibsn, som viktnedgång, överaktiv blåsa, ömma ben, allodyni, ont i armbågar, axlar ländrygg, höfter, fötter och allt gick runt.. Tänkte då att det kanske var fibro men orkade inte kolla upp det på vc. Hade dessa bekymmer men de försvann efter några år, sedan har livet varit rätt bra. Tills nu i våras då jag började jobba efter föräldraledighet förändrades allt. Problemen nu är öm ont i käkarna halsen och nacke samt tryck vid öron och sveda i tungan och klumpkänsla i svaljet och trångt där, ont i armen och händer/fingrar. Värk runt ögonen och ser dimmigt ibland (typ som man är nyvaken). Typ mjölsyrekänsla i ben speciellt när man reser sig från soffa. Har även fått tillbaka min molande värk runt magen som jag så väll känner igen. Ska till läkare i slutet av veckan för att begära remiss till önh. Men frågan är: Är det ens möjligt att ha fibro och sedan va "frisk" i något år sedan få det igen? Och stämmer det att män inte generellt får lika ont som kvinnor som har fibro? Vid symtomlistan står oförklarlig viktnedgång med och de hade jag ju 2016 och även nu och det är ju alltid olustigt men har aldrig läst om någon som får såna problem vid fibro "skov"? Och är det någon här med käkledssyndrom som känner igen symtomen? För det är det man hoppas på så det inte är en mer olustig sjukdom :/

Ha d bäst! <3

[Mia-45]
0

Hej på dej.

Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor.
Men jag har också utvecklat käkledssmärta. Känns som om det är tänderna längst bak som gör ont men nyligen vart hos tandläkaren och inget fel på de.
Har även perioder med lite halsont, sveda på tungar och klumpkänsla i hals.
IBS är ju en samsjukdom till Fibro så inte omöjligt att detta medför besvär med klumpkänsla i halsen. Typ som nästan vid magkatarr.

Jag hoppas din läkare gör en utredning på dej och att du också kanske blir skickad till Reumatologen.

Jag har också dimsyn, trötta ben precis som om alla muskler bara lägger av i de, trötthet, frekvent urinering m.m.

Draken
0

#0: be din läkare göra en Fin´broutredning och remittera dig till reumatologen.

Du kan inte bli frisk från fibron några år för att få den tillbaka, men du kan vara rätt symptomfri periodvis.
Jag har gått ner över 30 kg (planerad viktnedgång) på ett år och min värk i rygg, höfter, ben och fötter har lindrats väldigt mycket.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

kaffet
0

Tack för svar iaf :)

Ja, hoppas det blir en bra läkare man kommer till det är ju lite som ett lotto…

kaffet
0

#2: ja precis! Missade fler konstiga symtom jag hade förut som lätta blåmärken o skärsår, tandgnissling, känslig för väderomslag och stela vader på natten osv.. så var ju då 2016 rätt säker på FM men sen att typ mina enda problem va ömma armbågar i 5 år efter den jobbigaste perioden var över käns ju konstigt ich inte så trolig fibro. men är intressant det där med hur folk upplever sin FM, de flesta jag hört om har ju fruktansvärda problem.

Allt gott!