Preliminärt avslag!
Fick från FK idag att det finns risk att de kommer avslå min ansökan. De tycker jag kan klara av att jobba tydligen.
TROTS tydliga besked från både Värnamo och min läkare.
Jag ska kunna klara 1/4-dels lättare arbete.
Jag har enligt de inte testat på lättare jobb och har inte gjort Smärtrehab.
De skulle prata med AF och där kommer de se att jag har testat lättare arbete via både Samhall och Delta.
Lättare admin-uppgifter och där blev jag sämre under tid.
VAD är det de inte fattar?
Jag ska gå i genom alla papper och skriva ner det de missat. Och även tala om för de att jag minsann prövar lättare arbete och det var INNAN jag fick de bekymmer jag har nu.
Jag hade svårigheter redan då och hur är det nu?
Alltså…FK i ett nötskal.
Vissa får hur jäkla lätt som helst medans andra får kämpa och kämpa sej ännu sjukare.
Jag blev utförsäkrad trots att jag gick på kryckor pga värken.
Det är lätt att sparka på de som redan ligger.
Detta är Sverige i ett nötskal.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det framkommer inte, enligt FK, varför jag inte skulle klara av ett lättare arbete utan krav på koncentration eller social interaktion.
Men vilka arbeten har INTE detta?
Och allt sammantaget jag lider av spelar det ju ingen roll. Jag fixar inte ens det.
Herregud flocken. 😫
Jag kommer kriga för min rätt i detta.
- Redigerat 2023-04-21 21:14 av [Mia-45]
Hoppas du slipper få avslag!
Har själv bråkat med FK och om det inte vore för att min pappa hjälpt mig massor med det (varit med vid läkarbesök, ringt mm) hade jag aldrig orkat!
En av turerna fick vi inte ens prata med någon på FK innan de gjorde avslag. Men tredje gången gillt (med ännu fler läkarbesök, kurator besök, arbetsterapeut besök mm) och jag fick det äntligen godkänt och en stor tung sten lätta från axlarna!
#2 Jobb utan krav? Iden med jobb är väl ändå att man har någon form av krav på sig att utföra något arbete för att få betalt? Känns som en ekvation som inte går ihop att hitta ett jobb helt utan krav.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: vi gick så långt vi kunde med hjälp av en högt uppsatt politiker i Stockholm som denna period hade ett ännu högre jobb .
Men det slutade med att jag blev utförsäkrad utan pengar
Så jag fick ändra allt och började utb mig.
Kanske inte låter så positivt för dig o läsa detta. Men så är det. Vi sjuka är inte värda något och man måste ha en backup plan A-Ö
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Min back-upp-plan är då att gå tillbaka till jobbet. Be om Kortison och bli ännu sjukare i andra diagnoser som följer med Kortisonet. Det är enda utvägen för min del.
#5: inte utbilda dig till något annat?
Man. Måste kunna se förbi det man redan har
…………………………………..
#6: Nej tack. Jag har redan så mycket olika utbildningar.
Och mitt huvud funkar inte till det.
Och DET har de minsann insett.
Jag ska sätta mej och gå i genom allt. Skriva ner det jag har att motsäga.
Det enda de tydligen slår ner på är att jag inte testat lättare arbeten som inte är så koncentrationskrävande och inte socialt interagerande.
Men vilka jobb menar de då att jag ska testa?
Jag gör gärna det men det kommer heller inte att fungera.
#7: Tro mej…jag har sett bortom det jag har.
Eftersom jag haft mina problem tidigare så har jag olika utbildningar att falla tillbaka på, Men dessa jobb är lika koncentrationskrävande och socialt interagerande som alla andra jobb.
Och med den diagnosen jag har som Fibro, ME och även utmattning så pallar inte mitt huvud att plugga mer.
När jag inte ens klarar uppgifter hos psykolog som har med minne och sånt att göra så är plugga inget ens att diskutera.
Alltså FK i ett nötskal. Hur dåligt skall du behöva må innan de tänker till. Det är helt sjukt.
#9: Ja visst är det sjukt!
Jag har nu gått i genom allt.
Och både Värnamo och min husläkare skriver att jag har grava problem och att en förbättring inte finns.
Varken med rehab eller medicin.
Att jag försämrats så pass över tid. OCH att jag även har prövat lättare arbeten innan jag ens blev sämre.
Så hur skulle ett lättare arbete kunna gå bra nu när det inte gjorde det innan jag blev sämre?
Har skrivit ner 4 fulla A4-sidor som jag ska skicka till de. INte lönt att ta det via telefon. Nu får de allt på skrift.
Och jag ska förtydliga ME-diagnos och även ta med vetenskapliga bevis på det där det sägs att INGEN behandling hjälper.
#10: Hoppas de tänker till.
Låter helt sjukt, men ändå inte förvånande. Jag blir så ledsen för alla oss som kämpar som djur och ändå blir nekade det lilla som kunde gjort våra liv drägligare. Man ska behöva kriga som en hel arme för att få nån hjälp.
#12: Jag ger mej inte denna gång.
Pratade lite med min husläkare om det. Och han tycker också att det låter konstigt då både han och Värnamo skrivit utförligt mot alla jobb oavsett.
Jag ska skicka mitt brev till de imorgon och jag mailade även hon som kom med det preliminära beslutet.
När jag hela tiden går in i skov som försämras hela tiden. Detta med svimningskänslor har jag inte lidit av innan.
Svag i muskler är jag ofta men inte dess otäcka svimningskänslorna.
Vi får se om de nu tänker till lite. Men jag kommer kriga för min rätt.
Jag ifrågasatte hus vissa kunde få så enkelt och sen hålla på likvärdigt ett heltidarbete…medan jag som verkligen inte kan hålla på en 30 min, ska behöva kämpa för att få.
#13 Jag hade tänkt ansöka om sjukersättning, men om du har sånt problem blir jag livrädd att jag ska få samma helvete. Jag har ju gått både sån utredning du gjorde i Värnamo, samt gått Smärtrehab, och gjort 2 misslyckade arbetsträningar de senaste 3 åren som slutat med försämring både fysiskt och psykiskt.
Nu har jag ju hållt på med sjukrivning var tredje månad i över 12 år så det är helt sjukt att de fortfarande tycker det är lösningen, när det är uppenbart att jag aldrig kommer tillbaka.
#14: Det är ju inte säkert du får samma svar som mej.
Jag testade lättare jobb men det är rätt länge sen och jag tycker väl att det borde räknas.
Under tiden har jag haft mer krävande jobb och klarat av det tills nu.
Men ändå haft längre sjukskrivningsperioder.
Smärtrehab fick jag ingen hint av nu att jag måste gå i genom. Utan det var "endast" att jag inte testat lättare och anpassade arbeten utan koncentrationskrav eller krav på social interaktion.
Vart man nu hittar DE jobben??
#15 Jag kan bli lite galen på det här med att man ska prova ett anpassat jobb osv. För inte fanken hjälper FK till att hitta de jobben åt en, som man kan tycka när det är deras krav. Man måste själv ligga på för att hitta anpassade eller lättare jobb och hur ska man kunna göra det idag när det ser ut som det gör för så många? Tanken med FK är god och för de som det funkar för är det jättebra, men det är samtidigt väldigt mycket som kan bli bättre och som man undrar hur sjutton de egenltigen kan få lov att göra.
#16: Inte orkar man som sjuk att leta efter ännu mer anpassade jobb. Har ju redan ett som är duktigt anpassat.
Jag vägrar fasen alltså!! Kan de inte fatta så ska jag kriga tills de gör det.
Det är inte meningen de ska jaga oss med blåslampa.
Vi behöver lugn och ro.
Jag lider med er. Hoppas att det löser sig för er inom en snar framtid 💖
Hur har det gått ?
Har till den 9;e Maj att inkomma med synpunkter på det preliminära avslaget.
Så innan dess tror jag inget händer.
Ok.