Att utredas för fibromyalgi
Har efter många års smärta börjat misstänka fibromyalgi. Uppfyller många symtom såsom att jag lidit av ett ”enskilt” smärttillstånd i ryggen länge (25 år) och under senaste åren har symtomen ökat. Öm i huden, stickningar, smärta/värk i nacke, axlar, skulderblad, ryggrad, ländrygg, armar, ben. Periodvis känslig för beröring. Ibs-mage. Stress och oro. Haft en stress- och utmattningsdiagnos. Lidit av restless legs i åratal. Sömnproblem.
Nu ska jag snart träffa läkare men är livrädd för att ej tas på allvar. Har såklart sökt hjälp tidigare men ingen läkare som kommit på tanken att det skulle kunna vara fibromyalgi.
Tar tacksamt emot tips och tankar från redan utredda och diagnostiserade. Vad bör jag tänka på? Vad gör jag om jag inte tas på allvar?
🙏🏽🙏🏽🙏🏽
/Evaan
#0: Jag kan inget om fibromyalgi, däremot känner jag igen alla symptom. Allt du har räknat upp, utom den fysiska värken, stämmer in på sömnapné. Jag fick det efter ett hjärtstillestånd pga anafylaktisk chock.
Så mitt tips är att kolla det också.
Vänlighet & Respekt = vinnande koncept
#1: Tack!
Ska kolla upp. 🙏🏽
Här kan du läsa lite om utredning: https://vardgivare.skane.se/vardriktlinjer/rorelseorgan/ako/fibromyalgi/
Min utredning gick snabbt och smidigt. Redan vid en koll i min anamnes misstänktes fibro, sen gick utredningen snabbt. Jag var en heldag på Smärtrehab, träffade en läkare, en psykolog och en sjukgymnast där alla utredde sin "del" och i slutet av dagen hade vi ett sammanslaget möte där alla bedömde att jag hade fibro.
Tips är att på ett ärligt sätt försöka beskriva dina problem, gärna på mer än ett sätt. Jättebra om du har anteckningar med dig som du skriver hemma under lite tid före, gärna som en slags dagbok du skriver i kanske nån vecka innan läkarbesöket att "idag känns smärtan såhär och detta har jag haft för aktiviteter". Så du har lite koll för din egen skull på om saker triggar igång till exempel, om vädret påvrkar, om sömnen påverkar osv.
Inom vården kan man välja att få en second opinion av en annan läkare, samt att man har rätt att byta vårdcentral eller vårdenhet. Jag själv träffade rätt läkare direkt, men skulle det inte funka med den läkaren får man lov att byta.
#3: Stort tack!
Börjar skriva dagbok på studs då jag har en skitdag idag. Efter sömnlös natt. Fick sådana andningssvårigheter när jag pratade i telefon (har det återkommande). Googlade detta och fibromyalgi vilket ledde mig till denna sida. Tacksam för att ha hittat hit.
#4 Vill du ha en kopia på hur min sån dagbok såg ut INNAN jag fått nån styrsel på det hela så delar jag den gärna här.
#5: Jättegärna! Otroligt snällt! 🙏🏽
#6 Jag ska se över den och skicka delar som kan vara hjälpsamt. Just nu har jag (riktigt) jobb en timme som måste göras, men jag skickar i denna tråden under eftermiddagen. Du når mig även privat på pm.
#0 Hur går det?