Andfådd av fibro?
Hej!
Jag är ny här, men har läst lite "i smyg" på detta forum då läkarna misstänker att jag har fibromyalgi.
Jag fungerar hyfsat bra i vanliga fall, men för några år sedan fick jag en utmattning och efter det uppstod en del diffusa problem som jag inte riktigt blir klok på. Jag har egentligen inte genomgått någon utredning då läkaren säger att det är svårt så nära en utmattning, men att de symptom jag beskriver stämmer på de patienter han har med fibromyalgi.
Så jag undrar om det är fler som får förhöjd kroppstemperatur vid ansträngning och blir andfådda i perioder? Vissa perioder får jag låg feber, det kan vara mellan 37,5-37,9, sällan högre, men jag känner av det. Jag blir även lätt andfådd, om jag tex klär på mig, sitter och pratar eller något annat som egentligen inte är jobbigt. Jag har inte världens sämsta kondition för jag kan gå långa promenader och jogga lite smått de dagar jag mår bra. Är det någon som känner igen sig i detta?
Min känsla är att kroppen överreagerar på fysisk och psykisk belastning, är det så för er också? Och hur hanterar ni det i så fall?
mvh/ Linjen1
Jag får också förhöjd temp vid ansträning. Men även om jag bara sitter rätt upp och ner i soffan. Känner hur det börjar med värme i kroppen.
Kan ha upp till 38.7 vissa dagar.
Anfåddhet…..har inte tänkt på det.
Men kanske att jag blir det när jag får så ont när jag rör på mej. Tex att gå i trappor som är ett rent helsike numera pga värken. Då blir jag andfådd.
Det kommer av när jag gör något som resulterar i mer smärta.
#1: Ja det är lite samma här, blir varm och måste ta av mig, sedan inser jag att jag har feber. Så det kommer lite random för dig?
Jag tror också att fibro och utmattning kan nog höra ihop på något sätt.
Man jobbar och sliter med värken i kroppen år ut och år in.
Till slut blir man sjuk av smärtan och för att man hållt på.
Jag hamnade i stress och utmattningssyndom 2018. Och det var både psykiska påfrestningar och även smärtan i kroppen som var boven i det hela.
Att jag aldrig stannade upp och lyssnade på min kropp.
#2: Jag har feber nästan varje dag.
Kan räcka med att gå och handla ena dagen och nästa kanske det måste till lite till för att få feber.
#3: Ja läkaren sa att de går lite hand i hand, fibro och utmattning. Jag tror att jag har haft fibro ett tag, men aldrig sökt för det då jag inte haft så stora problem och att jag har trott att vårdcentralen inte ska kunna göra så mycket ändå med mina diffusa problem. Men när stressen kom så förstod jag inte vad som hände med kroppen och stannade inte upp, sedan var det för sent och allt blev värre.
Din läkare kan skicka dej till Reumatologen. Där ställs diagnos utefter din anamnes och dina triggerpunkter.
Det är enda sättet att ta reda på om du har det.
Men det är också enkelt för de att säga att det är det du har fastän det kan vara annat. Så det är en lurig diagnos.
Men har du värk i kroppen och reagerar med feber och utmattning så be din läkare utreda vidare.
Det är mycket svårt att få kroppen att sluta stressa. Hjälper inte att lägga sej i soffan några veckor. Som jag trodde då.
Jag gick till Psykolog och gjorde mindfullness-övningar.
Man fick tänka om vad som var viktigt i livet för en. Ta bort alla konflikter och absolut inte gå in i nya. Utan bara släppa all skit.
Jag använde mej av att säga Skit i det och sen rycka på axlarna och gå vidare om det blev nån konflikt som man inte var tvungen att lösa.
#6: Tack för dina svar.
Jag kände lite att det tog stopp hos vårdcentralen och så länge det inte blir värre orkar jag nog inte försöka ta det vidare. Men blir det värre får jag såklart göra det.
Ja, jag har gjort många ändringar sedan min utmattning. Gick också hos psykolog, har gått ner i tid och försöker byta jobb. Har blivit mer egoistisk för att prioritera mitt mående. Men det är inte alltid lätt, krävs inte mycket för att kroppen ska stressa upp.
Blir du värre ska du be din läkare skriva remiss till Reumatologen.
Finns tyvärr inte mer hjälp att få av sjukvården sedan mer än läkemedel för att minska smärtan.
Man kommer efter hand på vad som är bäst för en själv efter en tid. Tex promenader, avslappningsövningar m.m.
Det som funkar för mej kanske inte funkar för dej. Det är jätteviktigt att komma ihåg.
Nä att stressa ner är inte enkelt.
Vi har heller inga resurser att ta av när vi hamnar i det, som en frisk har.
Du är så välkommen här inne. Så är det något så bara skriv. Och inga frågor är dumma.
😍
Även jag får feber känningar/ febertoppar. Även väldigt andfådd. Tungt att andas.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag blir andfådd för minsta lilla om jag har en lite dålig dag. Behöver inte vara en dag som egentligen känns jobbig, men om kroppen är stressad får jag anfåddhet direkt som ett brev på posten.
Angående tempen så har jag ofta feberkänningar när jag gjort något fysiskt. Kan uppriktigt tro jag har 39 graders feber, men termometern visar inget. Jag har i princip aldrig feber på riktigt längre, utan bara att det känns så.
TS: Jag blir fort andfådd och trött vid både fysisk och psykisk ansträngning. men det är lite lurigt för mig pga av att jag också är överviktigt, det kan också ställa till med både andfåddheten och tröttheten.
Min läkare tror att det i grunden är Fibron och/eller EDS'en. Men övervikten kan spela in till viss del.
Jag har varit sjukskriven i över ett år pga. stress, utmattning och PTSD som till största delen beror på händelser i mitt privatliv, men också delvis på Fibron, då jag har tagit ut mig för mycket och gått på ren viljestyrka en längre tid.
Feber brukar jag dock inte ha. Jag har ytterst sällan feber överhuvudtaget, inte ens när jag är sjuk.
Nu är jag en aningens andfådd.
Har faktiskt inte tänkt på det innan.
Men har hemskt ont i kroppen nu och 10 m gång så blir jag andfådd.
Vart med mamma på Kry för provtagning och vi gick i armkrok från bilen och in.
Ca 50 m. Min kropp är helt paj.