Skaffa hund?
Har träffat en man som har samma problem som vi här inne.
Han har en liten "gatukorsning" till hund.
Inte alls så stor. Det var nästan så min katt var större. 🤣🤣
Min katt satt bakom soffan rätt mycket på kvällen men dagen efter så vart de framme och nosade på varandra.
Hunden skulle busa men katten fattade inte vad hon höll på med.
Jag var ute och gick en runda med hunden på morgonen och det var sååååå skönt.
Har funderat innan men nu fick jag fundera på allvar om jag ska skaffa en liten mindre hund OM jag får sjukersättning.
Ni som har hund. Vad kostar det på ett ungefär med försäkringar, mat och diverse utrustning man ska ha?
Det är ju inte bara att skaffa utan att man vet vad det kostar.
Det kan skilja mycket beroende på vad man har för försäkring, mat osv.
Nu har jag inte fibro men har hund.
Har en papillonmix
Försäkring folksam mellan: 250 kr/månad
Fodax 2 kg färskfoder: 109 kr (räcker mer än 1 månad) alt klass 130 kr för 5 kg (räcker rätt länge till min) plus frakt.
Utrustning: Klotång millers (bästa) 119 kr. Bädd 200-500 kr beroende på sort. Sele 300-500 kr. Koppel 100-300 kr. Mycket hänger på märke. Leksaker och godis beror med på.
Men per månad kostar min max 500 kr fasta avgifter. Och då får hon riktigt bra mat Sedan tillkommer ju rörliga som tex vaccination mm per år
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Tack Fridaaaa. 😍
Jag har både fibro och hund. Jag är mycket tacksam för mina småpojkar (chihuahua). Jag kommer ut varje dag, och de finns där när jag mår dåligt. De sviker aldrig och lämnar mig aldrig i sticket.
Mina två chi kostar , precis som ovan, ungefär en femhundring i månaden, give or take en hundring. Utöver detta tillkommer andra utgifter som vaccinering, veterinärbesök, mediciner om det behövs etc.
Jag tror jag skulle klara kostnaden.
Men sen funderar jag på mitt mående. De ggr jag får yrsel och inte tar mej ur sängen tex.
Vet inte om en hund skulle få mej att känna mer stress. 😣🙄
#4: Jo man kan ju aldrig veta riktigt. Du kan bli mer stressad, eller yrslen kan minska.
#5: Exakt.
Man kanske bara skulle låna eller vara dagismatte så får man se.
#6 Dagmatte är ju jättebra ide :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6: Kolla om det finns några som behöver dagmatte eller passning några timmar då och då 🙂
Mitt mål är att kunna ha egen hund. Jag började som dagmatte år 2015 och sen dess har jag varit dagmatte, helgmatte, semester-passare och liknande till massa olika hundar. Jag är för fattig för att skaffa egen som det ser ut nu, men att passa, låna och ta hand om andras är en jättebra kompromiss!
Huvudansvaret ligger inte på mig, vilket tar bort en enorm press om att jag måste aktivera si och så mycket var dag året om, oförutsedda kostnader (som veterinär osv) mm. Ändå de dagar jag har hund får jag en helt annan motivation, även de dåliga dagarna. Så har du möjlighet så börja med att testa den varianten.
Och du Mia, glöm inte att månadskostnaden bara är en del i det hela. Inköp kan vara dyrt, sen måste du ha en buffert för veterinärkostnader. Försäkring täcker inte allt och även med försäkring kan man få punga upp hur många tusenlappar som helst. Min kompis hade en hund som fick ryggproblem, och hon kostade, trots försäking 30 000 att behandla.
Det är faktiskt just det ekonomiska som hindrar att jag skaffar hund. Jag har ingen buffert. Månadsvis hade jag också klarat, men OM nåt händer står jag där… Man ska inte tänka att det värsta kommer att hända, men i fallet med att man faktiskt ansvarar för djuret så tycker jag man måste ha i alla fall en plan för vad som händer OM det händer.
#9: Ja jag är mer inne på dagsihund eller nåt. Inte nån egen för det kostar för mycket.
Och den stressen vill jag inte ha på mej.
#10 Nu minns jag inte vart du bor, men för mig började det med att jag lade ut en annons på Blocket om att jag sökte daghund, vad jag letade efter och kunde erbjuda. Efter att man fått in en fot så verkar hundvärlden oändlig. Nån man möter i hundgården behöver hjälp, nån som känner nån annan som har hund behöver hjälp osv. Det svåra är just det där första steget om man inte har nån i närheten med hund.
#11: Bor i Nybro i Kalmar Län.
Ja jag ska ta och lägga upp nåt sen så fort jag får veta om jag får sjukersättning eller inte.
Får jag det inte så orkar jag inte med några hundar.
Sen kan man faktiskt kanske tjäna en slant också. Jag hade dagishundar för länge sen och fick runt 2000 kr i månaden på det.
#11 Ja då hade jag rätt ändå, hade för mig det var kring Kalmar.
De flesta hundägare vill faktiskt betala lite för om man passar, även om man själv insisterar på att man INTE vill ha betalt ens. Jag har en kompis vars hund vi haft en gång i veckan nu den senaste tiden. Vi insiteterar på att hon är en kompis, klart vi tar hunden om vi kan, det är en självklarhet för oss. Vi vägrar ta emot kontanter, men då händer det att hon kommer med typ en paket kaffe, en falafelrulle eller liknande när hon hämtar hunden bara för att hon vill ge något som tack!
Vet att min granne har en hund och ibland kommer någons förälder och rastar den.
Då jag är granne och hon får köra hit så kan man slänga ut frågan sen om jag kan rasta den åt de istället.
Eller kan vi samsas om det.
Och då bor ju hunden inne hos sej.
#9: Det är jätteviktigt att man tänker framåt, precis som du gör nu. Jag har hundar, och jag har inte jättekostnader månadsvis. Men med foder och försäkringar kostar det mig kring 2500.- i månaden.
Denna kostnad är när hundarna är friska och inte råkar ut för några olyckor. Vaccinationer och hälsokontroller tillkommer också utöver månadskostnaden.
Sen är ju inte inköpet direkt billigt heller. De hundar jag har hemma nu har kostat mellan 9000 och 17000 i inköp.
- Redigerat 2023-02-10 09:34 av Draken
#15 Jag har sett in mig på en ras som kostar över 20 000 i inköp om man väljer linjer jag tycker verkar trevliga. Men om det blir som jag och pojkvännen ändå misstänker kommer vi säkert sluta med en gatukorsning som nån i princip skänker bort. För vi är rätt blödiga angående rescues. Men som sagt, jag vill inte bara ha till inköp och månadskostnad, jag vill ha en rätt gedigen budget ifall nåt händer.