Försäkringsmedicinskt beslutsstöd?
Ja vad betyder detta?
Jag har gjort en utredning på min arbetsförmåga och så här står det på ett ställe:
Överensstämmer funktionsnedsättning och prognos för huvuddiagnosen med angivelserna i Försäkringsmedicinsk beslutsstöd?
Då har läkaren kryssat i NEJ.
Vad menas?
Kommentaren som sen följer: Har en långvarig sjukperiod som vidare överstiger dom rekommendationer som finns gällande Fibromyalgi och värk.
Nån som vet vad som menas med detta?
- Redigerat 2023-01-28 10:35 av [Mia-45]
Här är definitionen:
Försäkringsmedicinskt beslutsstöd
Försäkringsmedicinskt beslutsstöd består av två delar. Den ena är övergripande principer som gäller för sjukskrivning generellt och den andra innehåller rekommendationer om bedömning av arbetsförmåga för olika diagnoser.
Här har du vad som verkar gälla för fibromyalgi och värk:
https://roi.socialstyrelsen.se/fmb/langvarig-smarta-i-rorelseorganen-inkl-fibromyalgi/271
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-01-28 11:01 av Pyttelite
#1: Tack…Har läst detta men fattar inte vad som då menas med läkarens svar NEJ.
Är det att det inte finns något att göra utan att han anser att jag inte är arbetsför?
Fattar nada.
#2:
Så här skrev läkaren:
Har en långvarig sjukperiod som vidare överstiger dom rekommendationer som finns gällande Fibromyalgi och värk.
I beslutstödet:
Vid långvarig smärta i rörelseorganen inklusive fibromyalgi med långvarig depression, smärta rekommenderas sjukskrivning på heltid i några månader, upp till ett år.
Vid långvarig smärta i rörelseorganen inklusive fibromyalgi med långvarig smärta och utförd åtgärd smärtrehabilitering: smärtrehabilitering och successiv arbetsrehabilitering kan ta totalt mellan ett och två år.
Jag skulle kunna tänka mig att din sjukskrivning överskridit maxgränsen i ovanstående men nu gissar jag bara.
Du behöver prata med en sakkunnig inte någon gissare.
- Redigerat 2023-01-28 11:08 av Pyttelite
#3: Ja så kan det vara Pyttelite.
Därav att jag ville pratat med läkaren innan han skickade ut detta till FK.
De ska ringa klienten och förklara vad de skrivit men han gjorde inte detta.
Receptionisten där skulle fråga honom varför han inte gjort detta. Så hör han av sej till mej så ska jag fråga vad allt betyder.
#4: Det är bra att du är påläst och orkar kämpa och leta fakta.
Hoppas att allt går som du vill i slutändan - det är jobbigt att vara sjuk inte bara sjukdomen tär utan frågor och oklarheter frestar på. 🌺
#1: Jag förstår inte så mycket mer än du gör. Men som jag tolkar det hela, så tyder det på att du har en annan diagnos, utöver Fibron, som du är sjukskriven för 🤔
Jag har Diskdegeneration i ländryggen, Fibro, Lumbago ischias som diagnoser.
#7: Då är det väl någon av dom diagnoserna som de räknar …OM jag nu har fattat rätt 😊
Frågan är ju nu om de menat att jag inte kan jobba?. Eller tycker de att jag kan?
#9: Det vet jag inte. vet inte ens om jag har fattat rätt av det du skrev 😊
Försäkringskassan är en jäkla djungel, och man går vilse varenda gång
Jag tolkar det som så att de anser på Adavio utefter alla utredningar att jag inte är arbetsför.
Att mina diagnoser är långt över FK´s rekommendationer.
#11: Kan mycket väl vara så