Vad får man göra/inte göra vid sjukpension?
Hade en diskussion igår med en vän om detta.
Han hade hört av en från FK som sa att ser vi att du gått med i någon förening eller annat så avbryter vi din sjukpension. Det är likvärdigt att jobba.
Och en annan på FK sa till honom att det är klart att du får göra saker som tex åka på marknader och sälja eller gå med i nån förening m.m.
Vad har ni för erfarenheter av detta?
Vad får man göra eller inte göra?
Det jag vet är att man får jobba upp till ca 48.000 om året.
- Redigerat 2023-01-19 10:36 av [Mia-45]
Den här länken går till Vägledningen som Försäkringskassan har vid beslut om Sjukerersättning. https://www.forsakringskassan.se/download/18.7fc616c01814e179a9f6e8/1671789206485/sjukersattning-vagledning-2013-1.pdf
På punkt 3.8.4 (Bisysslor, uppdrag och ideellt arbete) står följande:
"Av detta följer att det vid bedömningen av arbetsförmågan tas hänsyn till om den försäkrade utan ersättning regelbundet utför arbete av sådan omfattning och sådant värde för arbetsgivaren/uppdragsgivaren att en person skulle behöva anställas om den försäkrade eller någon annan motsvarande person inte utförde arbetsuppgiften. Även arbete som utförs på ideell basis kan därför påverka bedömningen av arbets-förmåga/försörjningsförmåga."
Och i punkt 3.8.5 (Fritidsintressen och fritidsaktiviteter) står bla följande:
"Men om fritidsintressen växer i omfattning så att de är mer att jämställa med förvärvs-arbete eller näringsverksamhet kan de påverka rätten till sjukersättning. Man kan ha hästar som fritidsintresse och motionsrida en gång i veckan, men om man driver en hästgård med tävlingsverksamhet kan det snarare jämställas med förvärvsarbete."
#1: Tack.
Det klargjorde en del 😃
#2 Läser man lite ur det dokumentet jag länkade till förstår man också varför Försäkringskassan ibland verkar fatta beslut man inte förstår eller ens de förstår själva. Ju mer man läser i det desto mer invecklat och baserat på beslutsfattarens egna intryck/uppfattning blir det. De vet nog inte alltid själv hur de ska bedöma.
#1: Jag tog kontakt med FK när jkag böev sjukskriven för ett år sedan. Jag är aktiv i olika föreniongar på ideell basis, men jag drar in lite "fikapengar" när vi arrangerar reptilmässan t.ex.
Min handläggare sa att eftersom detta är något jag har hållit på med, även innan jag blev sjukskriven, så skulle det inte påverka. Skulle jag däremot börja i större utsträckning, och faktiskt tjäna pengar på det, vare sig mässan drar in så pass att vi kan få ett arvode eller jag börjar i stor skala med försäljning av djur eller föder upp djur för att sälja, då blir det en annan femma.
Nu var jag tyvärr tvungen att lämna över mässan till andra i föreningen, då jag själv inte orkar hålla på i den utsträckning det krävs, särskillt inför kommande mässor.

#0: Ja man får jobba visst antal timmar och tjäna upp till en viss summa.
Men jag tror man bör passa sig för det. Då kan de få för sig att man kan jobba mer.
De anställda på FK får provision när de lyckas hålla nere sjukpenningar och sjukpensioner. Så det strävar många anställa att göra.
(Har vän som jobbar på FK och hon intygar detta. Hon slutade jobba där.)
Min syrra blev av med sin sjukpenning för att hon födde upp katter. Typ 4-6 ungar per år. Det är liktydigt med ett heltidsarbete sa dom.
Sen blev hon skyldig 120.000 kr retroaktivt.
#5: Det är ju helt otroligt. Det ligger ju inga större vinster i uppfödning av varken katter eller hundar, inte om man är seriös.
Jag har en bekant som jobbar på VAB sidan, och hon säger också att det är ganska vanligt på både sjukpenningen och på förtids/sjukpension.
#5 Det handlar inte bara om ekonomiskt, utan hur sysslan ser ut i förhållande till arbetsmarknaden. Orkar du med vissa sysslor på din fritid så anses det likställt med att du hade klarat av ett arbete som är likvärdigt. Däremot är det fruktansvärt löjligt att en liten kull kattungar skulle ses som att likställa med att personen klarade ett "riktigt" jobb.
Sen tillkommer ju frågan, ska vi som är sjuka inte få ha någon hobby? Borde inte en hobby räknas som rehabiliteringsmöjlighet?
Man får tydligen passa sej lite sen då.
Känns som om man kommer bli kollad under lupp.
#8 Det beror ju också på vad det är för verksamhet/hobby/förening du är medlem i. Är det lokala knypplingsföreningens "fika-ansvarig" eller att du är hobby-sömmerska med beställningsarbeten från folk? Som sagt, det är när det börjar kunna likställas med nån form av arbete som det börjar bli luddigt och komplicerat. Och det är ju sånt som verkar vara ytterst beroende på vilken handläggare man får.
#7: Vad jag vet så skall man få ha en hobby, men inte en som inbringar mycket pengar. Reptilerna är en väldigt dyr hobby, men där kan man också dra in en del pengar om man avlar i större utsträckning.
#8 Ja man får passa sig, jag tycker det är lite sjukt faktiskt. Det är din läkare som anser att du inte klarar av att jobba, vad har försäkringskassan för erfarenhet av dig ? Deras läkare har aldrig träffat dig så jag tycker inte att de skall ha rätt att uttala sig överhuvudtaget.