Varför får mest kvinnor Fibromyalgi?
Denna fråga ställer jag i ren nyfikenhet i vad ni andra tror?
Är det för att vi kvinnor alltid ska fixa allt med hem, barn , karriär m.m?
Att allt vi gör ska bli perfekt och att vi kör på i 190?
Vad tror du?
Har faktiskt ingen aning om varför kvinnor drabbas mer än män. Min äldre bror har Fibro, likaså min äldre syster och jag.
För att vara ironisk, för kallades det ju typ "sveda-värk-bränn-kärring" eller nåt liknande just för att kvinnor oftare verkade drabbas av det och det ansåg inte vara på riktigt. Läste att det är runt 80% som är kvinnor av de med diagnosen fibromyalgi.
Jag minns inte källan nu, men jag har hört några teorier om det.
Dels så har vården för kvinnor varit mycket sämre länge. Ojämnlikheter i att bli betrodd osv. Det är definitivt på väg åt rätt håll men fortfarande har kvinnor svårare att få genom rätt undersökningar och behandlingar. Det har ju varit, och är fortfarande enligt vissa, en slaskdiagnos dit man hänvisar sånt som man inte riktigt kan förklara.
Sen har jag läst att obalanser i kroppens hormonella system verkar bidra till att smärtcellerna blir överkänsliga. Tänker att det kan ju vara så att kvinnor, med sina hormonella skillnader mot män, har nån form av större benägenhet att få obalans i smärtsystemet. Rent hormonellt alltså.
Ärftlighet verkar också konstaterats, och att det ofta går i arv från kvinna till kvinna.
Sen för att spä på könsskillnader (utan att egentligen tro på det eller mena det): kvinnor känner kanske oftare efter mer på djupet hur de mår. De uppmärksammar kanske saker i kroppen som män avfärdar som nåt tillfälligt.
#2: Det kanske händer nåt när vi går in i klimakteriet?
Tänkte på den hormonella obalansen som då uppstår som du skriver om Zadeira.
Män kan ju också hamna i klimakteriet men vete tusan om de får de hormonella rubbningar vi får.
#3 Fast jag har ju haft fibro sen tonåren. Iofs går man in i en ny hormonell fas då också…
#4: Ja då faller ju det med hormoner vid klimakteriet iallafall. 🙄
- Redigerat 2023-01-18 10:42 av [Mia-45]
#2: "Kärringsjuka" är en annan benämning 😉