Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 81 ggr
Zadeira
1

Är rörelse verkligen lösningen på smärta?

Idag fick jag en liten aha-upplevelse. Jag har ju haft min fibrodiagnos sedan 2014 och min smärtproblematik mycket längre än så. Det händer liksom inte så mycket på den fronten, samma läkare skriver ut samma mediciner och förespråkar samma sak. När jag utreddes hette det bland vårdpersonal inom alla kategorier att man ska röra mer på sig. "Rör dig mer så får du mindre ont i längden". Det var liksom lösningen och om man sen låg död tre dagar så fick det vara så, bara man rörde sig så in i bomben den fjärde.

Sen dess verkar det ändå ha hänt saker. Pratade idag med en kille som jobbar som Personligt Ombud och som varit och är mycket inom vården med sina klienter. Idag påtalade han att det faktiskt allt oftare sägs till hans klienter att "rörelse är inte alltid positivt".

Vi pratade om det här med att läkare börjat inse att vid viss nervsmärta och skador/smärtor/sjukdomar är faktiskt inte all rörelse positiv. Självklart är det inte bra att bli helt stillasittande, men att man inte kan ge rådet att "generell motion och rörelse är ALLTID bra, för smärta är inte farligt". Man måste anpassa rörelsemönstret efter varje persons behov, inte att alla ska röra sig hela tiden.

Det har jag ju försökt tala om sen jag fick min diagnos, men vården har envist hävdat motsatsen. Inser att jag kanske borde föröka hitta en mer uppdaterad läkare som inte lever kvar på den tiden då fibro bara var en hitte-på diagnos.

flocken
1

Jag har fått träna upp mig själv. Från att gå omkring i området, till längre rundor. Mannen fick hämta mig flertalet gånger då det inte gick längre. Men jag fortsatte träna.
Nu går jag nästan obehindrat.
Så man kan träna upp kroppen att godta promenader.
Sen har jag min bechterews som kräver motion

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mia-45]
1

Håller med Zadiera.
Rörelser behöver inte alltid vara bra.
På mej kan viss "över"rörelse vara rena döden. Får mycket ondare…värre än vanlig träningsvärk…och det sitter i mycket länge än en sådan också.
Dels så får jag feber så fort jag anstränger mina muskler och leder.

Har hört i all oändlighet att för oss fibropatienter är rörelser A och O. Men så är det faktiskt inte. Det är olika för oss alla.
En del kan och en del inte.

Jag kan inte ens gå runt kvarteret utan att få grymt ont av rygg och ben tex.
Går jag på gymmet och kör UTAN vikter så får jag ont och sen kommer febern.

Zadeira
2

Jag tro inte att helt stillasittande är bra för någon, men tror att inte alla läkare/sjukgymnaster/arbetsterapeuter är så noga med att individanpassa sina råd och behandlingar utan det är nån slags allmän åsikt att all rörelse är bra rörelse. All INDIVIDANPASSAD rörelse är bra rörelse däremot.

Draken
1

Från början när jag fick min diagnos, så blev det bättre om jag rörde på mig, blev jag stillasittande så fick jag betydligt mer smärta än om jag rörde på mig. Men eftersom värken försämrades, och det tillkom andra diagnoser, så blev för mycket rörelse rena döden för min kropp.

Jag har fått et individuellt anpassad träningsschema från min Fysioterapeut, men jag kan inte göra de rörelserna alla gånger heller.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
1

#4: Precis likadant här Draken.

Jag mådde bättre innan om jag rörde på mej.
Nu är det tvärtom. För mycket så får jag ondare.
Gäller hitta de där rörelserna man mår bra av.

Draken
0

#5: Precis, det ändrades för mig när andra diagnoser tillkom.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis