Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 81 ggr
Zadeira
1

Är rörelse verkligen lösningen på smärta?

Idag fick jag en liten aha-upplevelse. Jag har ju haft min fibrodiagnos sedan 2014 och min smärtproblematik mycket längre än så. Det händer liksom inte så mycket på den fronten, samma läkare skriver ut samma mediciner och förespråkar samma sak. När jag utreddes hette det bland vårdpersonal inom alla kategorier att man ska röra mer på sig. "Rör dig mer så får du mindre ont i längden". Det var liksom lösningen och om man sen låg död tre dagar så fick det vara så, bara man rörde sig så in i bomben den fjärde.

Sen dess verkar det ändå ha hänt saker. Pratade idag med en kille som jobbar som Personligt Ombud och som varit och är mycket inom vården med sina klienter. Idag påtalade han att det faktiskt allt oftare sägs till hans klienter att "rörelse är inte alltid positivt".

Vi pratade om det här med att läkare börjat inse att vid viss nervsmärta och skador/smärtor/sjukdomar är faktiskt inte all rörelse positiv. Självklart är det inte bra att bli helt stillasittande, men att man inte kan ge rådet att "generell motion och rörelse är ALLTID bra, för smärta är inte farligt". Man måste anpassa rörelsemönstret efter varje persons behov, inte att alla ska röra sig hela tiden.

Det har jag ju försökt tala om sen jag fick min diagnos, men vården har envist hävdat motsatsen. Inser att jag kanske borde föröka hitta en mer uppdaterad läkare som inte lever kvar på den tiden då fibro bara var en hitte-på diagnos.

flocken
1

Jag har fått träna upp mig själv. Från att gå omkring i området, till längre rundor. Mannen fick hämta mig flertalet gånger då det inte gick längre. Men jag fortsatte träna.
Nu går jag nästan obehindrat.
Så man kan träna upp kroppen att godta promenader.
Sen har jag min bechterews som kräver motion

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes