Brist på mediciner
Jo det har man ju märkt.
Jag får inte tag i Paracetamol som jag har på recept.
Kan ju köpa utan recept men det blir såååå mycket dyrare.
Novalucol är också slut i affärerna och inte ens Apoteket hade det förra gången jag var där.
Har ni drabbats av detta?
- Redigerat 2023-01-12 12:40 av [Mia-45]
Jag läste iofs inte länken men det gör inte bara läkarens arbete omöjligt, det gäller även farmaceuterna. De får "trolla med knäna" och försöka lösa problemen. Så att säga tänja lite på reglerna utan att göra något direkt olagligt eller riskera patientsäkerheten.
Har du kollat om läkaren kan skriva ut någon annan variant av paracetamol? Annan styrka, annan storlek/mängd i förpackningen? Var även noga med att läkaren skriver att det går bra med generika (byte till likadan produkt men med annat namn).
Eftersom det finns paracetamol borde det gå att ordna, tex att du får 2 x 500 mg istället för 1000 mg. Alternativt flera småförpackningar istället för en stor även om de små egentligen inte går att förskriva med rabatt.
Det går för det mesta att fixa så länge läkemedlet öht finns. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2023-01-12 13:00 av Lona
För min del så är det helt ok att köpa annat.
Jag tänker mer på de som blir utan livsviktig medicin.
Brukar handla paracetamol på nätet eftersom jag upptäckte att det kostade ca en tredjedel av priset jag fick betala på apoteket. Fast man får bara köpa tre askar à 20 stycken 500 g-tabletter per gång, så behöver man mer än det kan det bli problem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Min läkare vill att jag ska börja med Ozempic, men vill inte ens skriva ut recept för det är restnoterat i landet. Känner att det i mitt fall inte är livsavgörande, men kan nog i många fall bli farligt.
Jag har Alvedon Forte på recept, men det har inte funnits på länge, men jag har fått andra produkter som har samma verkan men har ett annat namn.
näst yngsta dottern har lergigan mot sömnen och ångest. det var slut i hela Sverige sas det, men jag sökte på nätet och där fick jag tag på det hon skulle ha och fick det hemskickat.

#0: Det händer ibland att en medicin är slut. Men det betyder att den är slut hos tillverkaren.
Kollar man runt kan de ha kvar på något apotek.

#0: Det står inte vilka läkemedel som saknas just nu. Någon som vet?
#6: Jag vet att det är slut hos tillverkaren. Och till slut tar det slut även på Apotek och affärer.
Jag ska boka en ny tid till min läkare nu i veckan och ska be han skriva ut nåt annat liknande det jag har.
Eller får jag höra med de på Apoteket om det finns mindre paket som Lona skrev i sitt inlägg.
#7 Vet inte. Men det verkar vara brist på mediciner mot de vanligaste folksjukdomarna som högt blodtryck och diabetes.
Läste i Aftonbladets debatt att bland annat så sakndes det blodförtunnande. Även RoActemra injektion som är för RA saknas.
- Redigerat 2023-01-13 10:50 av [Mia-45]
Jag har själv blivit påverkad pga att min ångestdämpande var restnoterad över en månad, och jag kan inte påbörja en ny medicin mot min diabetes för den är också slut.
Här finns mer info, samt en liista som uppdateras dagligen på vilka läkemedel som är restnoterade: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/forskrivning/restsituationer#hmainbody5

#10: Tack för listan!

#8: Jag beställer alltid medicin online. Då får man automatiskt förslag på likvärdiga läkemedel.
#12: Det gör jag också ofta. Men just Paracetamol, Alvedon eller Panodil får jag inte upp några andra alternativ på.
Och äter man just en sort av tex blodförtunnande så är det svårt att byta till en annan.
Vi får hoppas att läkemedelsverken tillverkar mer och att detta problem snart försvinner.
Jag har fått Parapo på sistone när Alvedon forte har varit slut i lager.
https://www.apotekhjartat.se/produkt/parapo-filmdragerad-tablett-1g-burk-105tabletter/
- Redigerat 2023-01-14 12:09 av Draken