Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 276 ggr
Mandra
0

Medicin som hjälper?

Anser ni att det finns någon medicin som hjälper mot fibro?

Jag har inte fibro idag, men har haft förut i många år.

flocken
2

Nej.
Bara lindring.
Då fibro är ett fel i nervsystemet så är det svårt att hitta en bot.
Men tyvärr sätts denna diagnos när de inte har ett svar på problemet.
Så de som " blivit friska" hade säkert en annan problematik egentligen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mandra
0

#1: Ja jag vet att det inte finns någon medicin som botar.
Men vilken medicin lindrar då?

flocken
1

#2: det beror väl på individen. Alla reagerar olika på mediciner.
Finns inget rätt och fel. Bara man får lindring

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Mandra
0

#3: javisst…men det kunde nog hjälpa folk om du gav några exempel. :)

flocken
2

#4: jag är ingen läkare. Sina mediciner får man ta med sin läkare.

Själv äter jag för ledvärk och inflammationsdämpade. Cbd, spikmatta, varma/ kalla bad. Motion.

Då jag är allergisk mot de flesta mediciner får jag hitta annan lindring + att jag har andra sjukdomar

…………………………………..

Mandra
0

#5: ok, tack. cbd vad är det?

Mandra
0

#5: ja man måste ju få medicinen av sin läkare…själv åt jag gammeldax psykofarmaka…det hjälpte…den gamla sorten måste man äta in sig på och ger inget rus.

men det lindrade bara förstås. botade fibron gjorde jag med shamansk healing.

[Mia-45]
1

Jag får lite lindring till natten med Paracetamol.
Absolut inte fullt ut men så man iallafall kan vända på sej i sängen på natten utan att kvida.
Jag kan bli hjälpt av antiinflammatorisk medicin men den tar heller inte bort värken fullt ut.

Kan man bota fibro? Pratar vi inte om lindring?

flocken
1

#6: cbd olja. En olja från hampa.( utan drogen)

…………………………………..

Mandra
0

#9: trodde nästan det…men blev tvungen att fråga. :)

Mandra
0

#8: man kan bota det ja, med rätt sorts behandling/healing…skiftar lite från person till person.

[Mia-45]
1

#11: Mjaaaaa…..

Mandra
0

#8: Du borde kanske be din läkare att få prova gammeldax antidepressivt medel…det ger inte något rus.

Mandra
0

#12: ja jag har ju botat min…tror du jag ljuger? :)

Mandra
0

#12: jag slutade med medicinen för över 20 år sedan.

[Mia-45]
0

#1: Exakt!

Zadeira
2

Fibro är ju en sån där tråkig diagnos där det inte finns nån generell bot utan man får prova sig fram till lindrande mediciner som skiljer lika mycket från person till person som människors favoritmat. Jag har provat typ som du säger psykofarmaka som hjälpte i ca en månad, sen blev jag tolerant och fick prova annan sort, som också hjälpte i en månad innan även den tappade effekt. Blev alltså helt verkningslöst efter inkörningsperioden.

Nu går jag på Alvedon, och vid svåra skov Treo Comp. Det tar bort udden av smärtorna.

Vad menar du har varit boten på din fibro?

Mandra
0

#17: Ja det kan ju hända att man blir tolerant. Så tråkigt för dig.

Jag har botat min fibro med shamansk healing.

Zadeira
2

#18 Vill du dela med dig lite mer? Typ nån sida man kan läsa mer på eller vart du vänt dig för det? Det är ju inget man direkt går till sin vanliga doktor för.

Mandra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#19:

Pyttelite
0

#13: Vad menar du med inget rus?

Läkemedel som innehåller Cannabis ger väl inte primärt ngt rus?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zadeira
1

#21 Nu ska jag inte tala för #13, men var nämns Cannabis? Cannabis (eller rättare sagt tch.et som finns i cannabis) är ju en drog som ger ett rus, finns väl inte i något godkänt läkemedel i Sverige vad jag vet.

Draken
1

#13: Det går inte att bota Fibro. Jag äter "gammaldags" psykofarmaka, det har jag gjort i två år nu. Det lindrar värken i samband med andra värktabletter jag äter , men jag har då inte blivit botad .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#22: CBD olja och medicinsk Cannabis t
ex innehåller delar av cannabis.

Jag undrar vilka moderna läkemedel som ger ett rus till skillnad från traditionella gamla medikamenter.

• Redigerat 2023-01-10 13:52 av Pyttelite
Zadeira
1

#24: Laglig CBD-olja innehåller ju inte den delen av cannabis som man blir "hög" av, som är THC. Så laglig CBD lär du inte uppleva rus på. Som jag läst mig till så innehåller Sativex (det enda lagliga cannabis-preparatet jag känner till) så pass lite THC att en normal dos inte ger rus, men kan om man överdoserar göra det. Det föreskrivs dessutom inte särskilt vanligt utan är ett licenspreparat.

Det finns ju mängder med morfinpreparat tex som man kan få rus av även i de föreskrivna doserna. Sen kan man ju få rus av andra preparat mot nervsmärta ex som Lyrica osv. Väldigt många smärtpreparat är ju narkotikaklassade just för att de går att uppleva rus på och missbruka.

Nu vet jag inte om det räknas till moderna läkemedel eller det du kallar traditionella, men det finns ju en hel del av de "äldre" anti-deppen som används mot smärta men inte ger något rus (dvs ej narkotikaklassade). Cymbalta, Saroten mm.

Kan ha missförstått dig helt Pyttelite, i så fall ber jag om ursäkt för mitt "mansplainande".

Pyttelite
0

#25: Du behöver inte ursäkta det var precis den typ av information jag tänkte på. 😊

Var bara nyfiken - tack för inspelet!

• Redigerat 2023-01-10 14:37 av Pyttelite
Zadeira
0

#26 Vad bra! Det är lite som att en hel del preparat mot psykisk ohälsa kan ge ett rus eller välbefinnande man kan bli beroende av/missbruka. Långt ifrån alla mediciner, men de som oftast ger effekt på lite "svårare" symtom har ibland den bieffekten. Tror själv, enbart på egna terorier, att det har att göra med att vid svår smärta, ångest eller liknande kan man behöva preparat som förändrar kemin i hjärnan/nerver osv vilket ger nån form av belöning i belöningssytemet i kroppen. Men som sagt, det är egna spekulationer om min egen situation.

[Mia-45]
1

Ska höra med min släkting om detta med Shamans healing. Om hon tror hon kan fixa mej. 😁

Zadeira
3

Jag är utbildad i Reiki healing nivå 2. Men jag tror inte det botar något. Jag tror bara det kan ge en stunds lindring och användas som vilken avslappning eller lindring som helst. Jag tror (nuförtiden) inte längre att man måste gå kurs för att kunna ge det. Det handlar bara om energier och intentioner, samt det här med beröring och "må bra hormonerna" sm ska sättas igång osv.

Mandra
0

#21: det var de antidepressiva jag talade om.

Mandra
0

#25: som sagt…när jag pratade om rus så syftade jag på de antidepressiva..de gammaldax ger inget rus.

Mandra
0

#29: shamansk healing fungerar inte så.

Mandra
0

#29: det är ju inte må-bra-hormoner du är ute efter när du ska ta bort värk.

Mandra
0

#25: jag vet att man inte blir hög av sk laglig cbd-.olja…fast finns det verkligen laglig numer? tror inte det.

har ivf provat mot annan åkomma…hjälpte inte

Zadeira
1

#31 Det gör väl inte de flesta numera heller? Ger rus alltså? Har i alla fall själv aldrig fått någon antidepressiv som ger nån form av rus. Det skulle i så fall vara typ starka ångestdämpande som är narkotikaklassat, men vanliga anti-depp funkar ju inte så.

Mandra
0

#35: Ok, du har säkert rätt. Jag syftar på narkotikaklassade medel. Jag har ju inte ätit sånt här på många år.
Men det finns såna även idag, t ex Cipramil och Citalopram. Sen är det ju också så att läkare idag inte gärna vill skriva ut narkotikaklassade medel. För att man kan bli beroende av dem.

flocken
1

Jag åt i över 10 år tramadol. Xtremt starka doser. Vanliga människor hade sovit.
Nu tar jag bara någon gång/ år

…………………………………..

Zadeira
1

#36 Varken Citalopram eller Cipramil är narkotikaklassade. Det är vanliga SSRI-preparat. Ingen av de dagens SSRI (de vanligaste anti-depp idag) är narkotikaklassat. Men du har rätt i att det finns läkemedel som är narkotikaklassade som man kan bli både påverkad och beroende av som man bör vara försiktig med att ta.

Mandra
0

#38: Dom är ivf receptbelagda.

Mandra
0

#37: Känner inte till den medicinen. :)

[Mia-45]
1

#37: Jag fick Tramadol utskrivet en gång…..och usch!!! Jag mådde sååå dåligt av de och låg däckad i soffan näst intill helt avtrubbad i två dagar,

Pregabalin kan fungera för en del till viss mån.
Jag fick detta utskrivet och mådde ganska bra men fick urinvägsinfektioner av de.

Mandra
0

#41: Ja det är ett skit att så många mediciner har biverkningar.
Jag äter en som jag får magkatarr av. Så då måste jag äta medicin för den med. :)

Zadeira
1

#42 Ibland är det så man funderar på om vissa mediciner verkligen är så hjälpsamma, när man måste ta annat mot biverkningarna. Det blir lite som att "vad är hönan och vad är ägget?"

flocken
0

#41: jag åt otroliga höga doser 2gr/ dag .
Jag fortsatte som vanligt. Sen en dag fick jag nog. Nu är det bara i riktigt kris jag tar det för att bryta den värsta smärtan för art kunna läka, vila

…………………………………..

Mandra
0

#43: Jag är helt tvungen att äta den medicin jag får magbesvär av. Om jag inte gör det kan jag dö.

Zadeira
1

#5 Det är förmodligen också därför du fortsatt med den trots att du måste medicinera biverkningarna med annat 😊

Lite jobbigt är det när ens medicinlista börjar bli lite för stor och krocka med varandra och man tvingas ta saker ihop som de egentligen inte tycker ska tas ihop för att det är enda alternativet kvar. Nu har jag tack och lov kunnat börja minska min medicinlista, men i perioder har det känts lite mindre hälsosamt att kombinera läkemedel (även om det sker på läkarens order).

Mandra
0

#46: Ja det känns inte särskilt bra. Men jag är tvungen. Annars blir det en hjärtinfarkt väldigt fort. Har redan haft en och man överlever sällan 2.