Klotterplank #2
Nytt klotterplank
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Varit bra en period men nu har inflammationerna i ländryggen börjat igen.
Tappar all styrka i benen.
Inte speciellt roligt när jag går på jobbet.
Får bli värkplåster och hoppas på det bästa
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Är så jäkla sjuk. Åkt på nån influensa eller covid. Har inget test så kan inte kolla, men har allt utom feber. Hostan är så brutal att jag nästan misstänker lunginflammation. Men som sagt, ingen feber så de tycker det är för tidigt att kolla. Bättre jag blir hemma från vården säger de.
#2: vad jobbigt. Hoppas du kryar på dig. Bara vila.
…………………………………..
Godmorgon eller nåt.
Varit vaken sen 03:30. Kommer bli en lång dag.
Räknar ner dagarna till lite julledigt.
…………………………………..
#2: Krya på dej Zadeira 🌼
#5 Tack Mia. Varit ute och försökt lufta lungorna lite nu och få igång andningen. Det var inget kul 🤣
#6: Ta det lugnt vännen.
Skit att åka på sånt. Tycker det räcker det vi har annars.
#1: Hoppas att det blir bättre snart. Krya på dig.
#2 Krya på dig.
Det måste vara något som går nu. Både jag och flera av barnen har varit dålig både förra veckan och denna. Har legat till sängs i tre dagar. Nu börjar jag känna mig som människa igen, men är fruktansvärt trött. Har inte Covid i varje fall, för det har jag kollat och provet var negativt. Både det första i Tisdags och det jag tog imorse.
#4 Usch då. Inte roligt att vakna "mitt i natten"
Ja det är många här med som är sjuka nu.
Ingen ide att ta Covidtest men de får allt hålla sej hemma tills de är friska igen.
Går tydligen måna virus i omlopp nu.
Får hoppas att en annan klarar sej från skiten.
#9: Jag brukar testa för covid, eftersom både maken och två a döttrarna har astma.
#10: Ja då förstår jag att du måste ta testet.
#11: Jo det känns ganska angeläget. De kommer ju inte undan smittan, men de kan vidta åtgärder innan de blir riktigt sjuka.
Vågar inte säga för mycket nu men jag tror jag börjar bli lite friskare. Kanske till och med kan fira jul.
Slog in de sista julklapparna idag. Det här med "inte så många" känns… ja, det är tydligen inte min starka sida. Fast hela högen är till 10 personer så det känns ändå som jag lyckats hålla det rimligt. Dessutom inget dyrt utan mest nåt litet som visar att jag tänker på dem typ.
Jag har inte försvunnit.
Är bara trött. Lite förkyld. Allmänt " vill ha ledigt"
…………………………………..
Absolut ingen fara med att inte vara aktiv nu.
Denna tiden när det finns annat att lägga energin på och det härjar en massa virus..så blir det så.
💖
#13: Se där ja 😁
Har heller inte så mycket tid över just nu, men jag kikar in när jag hinner och orkar.
Jag får hem barnen redan på Fredagen, vi skall spela Bingolotto. Och vi är samlade allihopa under helgen. Vi är stpor familj, och det är massa olika faktorer som måste tas med i beräkningen, det kommer bli jobbigt, men SÅ mysigt 🥰
Nu har julaftonsvärden också blivit sjuk, så det återstår att se hur det blir på julafton. Blir kanske bara jag och pojkvännen hemma i soffan. Men det är absolut helt okej för min del!
Lite drygt halvvägs genom julklapparna 😉 ( tavlan är min, den skall hänga i hallen, men den hamnade tilfälligt här medans maken tapetserar hallen 😁)
Kollade sonen för covid idag. Han har varit förkyld med feber till och från i snart en vecka. Han ville komma hem och fira med oss, så han frågade om inte jag kunde kolla honom 😉. Jag gjorde det och han är negativ. Han drog en lättnadens suck, han ville inte missa julmaten 😜🤣
Vi har haft Morris (kompisens hund) över natten. Jag har inte sovit så gott på hela månaden. Jag har ju beskrivit min sömn här förr, och om ni inte kommer ihåg är det verkligen katastrofalt dåligt jag sover. Men alltså när jag har hund över natten sover jag som en prinsessa. Sov hela 2 timmar längre än normalt, och vaknade inte varje timme utan som högst tre gånger under hela natten.
Vaknade halv sju och hade så ont i kroppen pga de två timmarna extra, men samtidigt utvilad och pigg i sinnet för första gången denna månaden. Längtar så till dagen jag kan ha egen hund.
#19: så mysigt att låter.
Min sigge är inte speciellt mysig att sova med. Hans långa ben är överallt.
…………………………………..
#20 Jag har ju passat allt från mopsar till leonberger (två stycken plus partner i en 160-säng) och det roliga är att desto mindre hund desto mer plats tar de i sängen. Morris är en schappe.
#19: Hundarna är balsam för väldigt många. Jag har alltid haft hund hemma, och jag har haft egna sedan tonåren.
Jag har tidigare aldrig haft problem med psykisk ohälsa, men de senaste två tre åren har jag mått skit iom att det har varit mycket runt ikring mig med barnen.
Hundarna har fått tagit emot många tårar och hårda kramar, samt några panikångestattacker under det senaste året. De har aldrig svikit, de har alltid funnits där. De har funnits vid min sida, även när jag har mått som sämst.
Jag älskar dem så det gör ont.

Då var julafton inställd. Värden har fått covid. De få julkänslorna jag hade är rätt bortblåsta. Blir hemma i soffan med mannen istället. Vi har ju varken julmat eller julbakat eftersom vi blev bortbjudna så känns lite tråkigt, men blir nog bjudna på resterna på söndag hos mamma istället.
#23: så tråkigt.
Ni får improvisera.
Här har vi plockat och fixat hela dagen
…………………………………..
#24 Vi orkar inte stressa med att göra eget som vi annars hade gjort så vi köper nåt litet färdigt, typ julrevben, skivad skinka och några av höjdpunkterna så vi får nåt gott i alla fall. Gör ju hellre allt själv, men vägrar ställa mig nu och göra det.
Jaja, så blir det. Har ju själv varit dålig i två veckor i en envis flunsa (är fortfarande inte bra) så jag är rätt sliten ändå, och vägrar riskera covid när jag redan varit influensasjuk i över två veckor.
#25: Jättetråkigt, men inte så mycket att göra åt det. Hopas ni fick en bra jul iaf 💖
Maken har dragit på sig en rejäl förkylning, så jag kolade covid, vilket han inte hade. Hade han varit positiv, så hade inte barnen fått komma hem.
Ikväll tror jag hela kroppen har gått i strejk. Har typ ont överallt.
Får nog snart bli sängen
…………………………………..
Men usch…..dessa virus och skit som går. 😥
Jag hoppas ni alla blir friska snart.
Själv lyckas jag tydligen hålla mej i från sånt. (ta i trä).
Känner mej faktiskt ganska pigg och har en period nu där värken inte är så hemsk.
Kram till er 😍🤗
#29: Ser härligt ut.
Själv har vi legat i Covid, men är nu på bättringsvägen.
Idag har det regnat hela dagen. Hoppas på uppehåll imorgon så man slipper regnkläder.
…………………………………..
Jag har inte varit utanför dörren på fleras dagar, det törs jag inte. Det är isbana och jag är livrädd att ramla. Inte ens isdubbar funkar på det väglag som är nu.
#32: vad jobbigt.
Nackdelen med detta vädret som ändras.
…………………………………..
#33: Jo det är det. Ena sonen sköter hundpromenaderna, inte ens det har jag vågat.
Imorron skall jag vaccinera dem, så då måste jag ju ut, det blir första gången på över en vecka.
Här kämpar man på med att få ordning på kosten.
Jag har diabetes och har slarvat alldeles för länge.
Jag är en jäkla gottegris och har alltid varit.
Men det är faktiskt en sjukdom på liv och död.
…………………………………..
#35: Ojdå. Hoppas du får ordning på det.
Diabetes är inte att leka med.
Det finns sockerfria gottisar, de är ganska goda faktiskt 😁
#36: jag har problemet att jag får för mig att äta en sak..o då är det bara det. Oavsett vad det är.
Men bara börja om på nytt.
…………………………………..
Väntar på den där snöstormen som ska komma. Men än bara blåser det kallt.
…………………………………..
Blä så ont. Skottade lite igår o det får jag lida för.
Nu försvinner snön som kom. Men vi hann vara ute i leka lite igår kväll
…………………………………..
Kan inte zkriva zå mycket nu efterzom mitt tanentbor inte är zom et zka.
Vizza boktäver vill likzom inte.
Zå återkommer zen.
#39: Huffa. Du kanske skall låta bli att skotta. jag vågar inte skotta, utan det får maken eller sönerna göra 🙈
Krya på dig och håll dig borta från snöskyffeln
Här har det snöat och blåst i 3 dagar. Blåser gör det ännu, men just nu snöar det inte.
- Redigerat 2023-01-07 12:58 av Draken
Zka ju töa nu zå nön kommer förzvinna.
Här ösregnar det och är inte snö på nära håll.
#40: Hoppas ditt tangentbord ger med sig snart. Men risken är nog att du blir tvungen att köpa nytt. Har det börjat jävlas, så kommer det förmodligen fortsätta jävlas 🙈
#44: Kan no vara zå…. 🙄😣 Har en laptop men kan köpa ett externt zånt.
Här har all znö 🌧 bort inatt.
Att få kroppen vakna efter att man sovit under dagen…
…………………………………..
#48: Ja usch…om jag har råkat somna under dagen (vilket jag har svårt för) så tar det nån timma innan man är ok igen. Känns som om man går i dvala.
#49: jag sover alltid minst 1 timme på dagen. Annars orkar jag inte med resten av dagen.
…………………………………..
#50: Jag skulle också behöva det egentligen för framåt 15-16 mår jag skit.
Men jag kan inte slappna av så pass att jag kan somna. Lägger mej i soffan bara och tittar på tv eller spelar nåt spel på mobilen.
#51: jag vaknat oftast efter 04. Börjar jobba 05:30. Så vid 11 är jag medvetslös
…………………………………..
Alltså, jag tror jag blir lite småknäpp snart. För två veckor sedan var jag av med en bok. Plötsligt låg den precis där jag letat flera gånger. Då försvann mina smyckestänger. Letade precis överallt. Idag dök smyckestängerna upp precis där jag var säker på de skulle ligga när de försvann. Nu är mitt andra par glasögon borta som jag såg senast för två dagar sedan. Jag tror bestämt att hus-spökjet spelar mig ett spratt!
#53: Hhahahha de busar med dej.
Sådär händer det här också ibland.
Jag skulle dammsuga ur bilen och lade munstycket på stolen i den ena hallen. Jag VET att jag gjorde det.
Men sen hittar jag det inte och jag får leta och leta. Ger upp.
Efter några dagar hittar jag det i tvättkorgen när jag skulle tvätta. Öhhh….
#54 Nog för att jag är lite tankspridd men det känns ju lite fånigt 🤣😉
#55: Hahha jag tror inte att varken du eller jag är SÅÅÅ tankspridda. 🤣🤣
Tyckte också att jag hux flux hade lite trosor men reflekterade inte mer äver det. Jag saknade en kär tröja här för 1 år sedan och hade letat i genom hela lägenheten. Jag letade flera gånger men ingen tröja.
Sen tänkte jag en sista gång och öppnade en garderob där jag VISSTE att jag inte skulle ha lagt den.
Där står en papperskasse. Vet att den inte ligger där i men kollar iallafall.
Längst ner i den kassen ligger min tröja ihop med de saknade trosorna 🤣🤣🤣
Såg jag ut som ett frågetecken eller.
🤣
#56 I höstas hittade jag ett paket oöppnad medicin i min "vinterlåda" där jag lagt tjocktröjor osv sedan förra vintern. Också ett stort frågetecken!
#58: 🤣🤣
Finpojkarna som jag har den stora förmånen att få umgås med dagligen 🥰
Kung Bore biter sig fast än så länge.
Barnen och hundarna. De är mitt liv🥰
#62: Åh så fina 😍
Tack 😊
Är trött och nöjd i kroppen. Egentligen ont så inni….
Snart ska sonen på jujutsi. Hoppas kunna gå en liten sväng med en väninna under tiden.
…………………………………..
Känner mig överkörd av en truck.
Blev en för intensiv dag igår. Gick nästan 13 km/ över 19000 steg.
Idag är jag svullen och känner mig febrig utan feber.
Ikväll har jag lymfmassage så hoppas det ska lindra.
En vecka sen läkarbesök.
Det är såna här dagar jag vill ha ett vanligt jobb och kunna ringa mig sjuk. Men är bara att jobba
…………………………………..
Har också känt nu så ett par dagar. Har ont där jag inte brukar ha ont.
Men jag vet också att jag lider av årstidsväxlingar. Så kan vara detta.
#67 Lider också av årstidsväxlingar. Vinter till vår är helt klart den årstidsväxlingen som är värst för mig. Det är ljust, varmt, man kryper ur sitt ide och blir så trött av precis allt.
Själv kämpar jag med min vrickade fot idag. Bättre än igår, men fortfarande för ont för att ut och uträtta ärenden. Skulle på möte men vi tar det över telefon istället.
Vissa dagar är ett rent helvete rent ut sagt. Jag har också dessa dåliga dagar mycket oftare under årtidsväxlingen mellan vinter och vår.
Så väntar man på att gubben ska sluta jobba och komma hem med ett covid-test. Började städa så smått inför kranbytena nästa vecka, sen slog en enorm sjukdomskänsla till. 39.5 graders feber, utslagen vid knappt medvetande i 5 timmar, feberfrossa, hosta, snuva, andfåddhett. Hej Covid, tänkte jag.Med tanke på att min afamil hade covid förra veckan förvånar det mig inte även om vi aldrig träffades när de var sjuka.
Så i eftermiddag kommer domen. Har jag dragit på min min första Covid?
#70: Jo lite vackert är det faktiskt 😊
Härligt 🙂
Här härjar flunsan, så det blir inte mycket flackande. Vi håller oss hemma och kör vårstädning istället 😉
Nu ska jag strax ner till hc och träffa en läkare. Lite orolig. Hoppas han tar mig på allvar. Fick en annan läkare än min ordinarie
…………………………………..
#74: Krya på er.
#75 Jag håller mina tummar för att det ska gå bra.
#75: Håller tummar, tår och tassar att det skall gå bra och de lyssnar på dig.
Så kom vintern tillbaka igen. Vi kommer aldrig få vår 😭
Vilken underbar utsikt 😍
#80: helt underbart. Vilka ställen det finns egentligen
…………………………………..
#81: Ja det är otroligt hur vackert det är på sina ställen i Sverige.
Snön har börjatge vika i Södersluttningarna. Men än vågar vi inte hoppas på vår.
#84: härligt
…………………………………..
Nu går det undan med snön 🙂
Hittade den här artikeln på forskning.se. Den är lång, men styckena är korta så den är inte så jobbig att läsa. Det står inte jättemycket om fibromyalgi, men det kan ju vara intressant att läsa ändå. De har dock en hel del andra artiklar om fibromyalgi, som man hittar vid en sökning på ordet: https://www.forskning.se/?s=fibromyalgi.
När läkare inte hittar något fel
Olika kroppsliga symtom utan att läkare hittar något fel. De kallas funktionella symtom och är lika vanliga som depression. Många blir uppgivna men det finns behandling som hjälper.
Det går att dela in patienter med funktionella symtom i tre grupper, enligt Daniel Maroti. Över hälften har bara ett symtom, till exempel trötthet eller svår huvudvärk.
Ungefär en fjärdedel av dem som söker vård har i stället flera sammanhängande symtom: till exempel IBS (känslig tarm) eller fibromyalgi med spridd värk. IBS, irritable bowel syndrome, kallas också för funktionella tarmbesvär. Det innebär att det finns en störning i hur tarmen arbetar och dess känsel, det gör ont och ger förstoppning eller diarré, eller bägge delarna. Man vet inte varför, men tarmarna jobbar inte som de ska.
Det finns också en mindre grupp med flera funktionella somatiska syndrom samtidigt, till exempel IBS och fibromyalgi, det vill säga symtom från flera olika delar av kroppen.
Symtomen kan också vara neurologiska, nervsystemet fungerar inte korrekt men läkare hittar ingen nervskada, läs mer om funktionella neurologiska symtom.
https://www.forskning.se/2023/03/13/funktionella-symtom-behandling
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-04-18 10:13 av Carmarino
Jätteintressant artikel 🙂
Var ut till ett ställe som heter Bjässbodarna nu på förmiddagen, och WOW vilken utsikt från vägen. Var tvungen att kliva ur bilen och knäppa kort 😉
Men åhhhh vad fint 😎😍
#90: Ja det är otroligt hur mycket fin natur man har "runt kröken" så att säga 🙈
Nöjd efter långpromenad i vårsolen 🥰
#92: Så härligt med en tupplur. 😍
Min katt är också ute mer nu men han sitter bara på trappan i solen och kollar läget.
😍
#93: Liten är han, men följer mer än gärna med på långpromenad. Idag gick vi 5 km 🙂
Snart har jag tid till magnetröntgen. Det märks att min läkare satte prio på remissen. Den 10nde har jag MR och 12 dagar senare tid hos reumatologen igen.
Hoppas och ber att de har någon bra behandling åt mig
…………………………………..
#95: Håller tummarna. 👍👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#95: Håller alla tummar och tår att du får en bra behandling 🙂🌼
#97: Så vackert 💖
#99: Så mysigt det ser ut. 😍
#99: Åhhh så fin 😍Islänning?
#101: japp. 19 år och en perfekt läromästare. Rätt stor 145cm och rejäl byggd.
När jag är lite mer van vill jag prova deras import. Ännu större men smäckrare
…………………………………..
Så underbart. har en förhopning om att jag skall kunna återvända till hästryggen till hösten 🥰
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var ute på gymir igår kväll. Ingen lugn gubbe.
Både trav och tölt
…………………………………..
#104: Åhhh så mysigt 😍
Finaste Nessie. Hoppas kunna sitta upp på henne till hösten 😊
#106: så fin. Ras?
…………………………………..
#107: Det vet jag inte. Hon står på ridskolan.
Men så fin 🥰Håller mina tummar att det blir som du vill.
Ouch. Hur gick det.
Har du kolat så det inte är en fraktur ?
#111: nu känns det knappt. Lite öm bara o svullnaden har lagt sig.
…………………………………..
Nu börjar man märka att sommaren går mot höst. Har jätteont i axlar och nacke. måste prata med min läkare så jag får medicinändringar så jag slipper , åtminstone, värktopparna.
#113: Precis så tänkta jag inatt.
Värk i axlar och nacke jag med och mer i fingrar och tår.
Jag själv tycker temperaturen är underbar för min värk just nu. Ingen värmebölja som de så hårt lovade. Väntar mig att min svacka kommer i slutet av september-början av oktober, det är då jag brukar få "höst-kropp".
Däremot känner jag av att det är superfullmåne inatt. Stel i nacke och huvudvärken från helvetet. Slår aldrig fel när man kollar kalendern och det sammanfaller med fullmåne.
#115: Jag mår faktiskt också bättre av denna svalka som nu har kommit. Med regn och mulet och inte ens 20 grader.
Även om värken ökar så mår jag bättre i huvet.
#116 Alltså just det här med att hjärnan fungerar mycket bättre gör sån skillnad. Det är liksom lättare att hantera allt runtikring när hjärnan ändå är med litegrann (även om man kan vara nog så förvirrad ändå). När det är 30 grader är både kroppen och hjärnan helt värdelös, det enda man får gjort är sånt som går på autopilot och knappt ens det för hjärnan är helt såsig.
#117: Så är det ja. Jag kan ta värken på ett helt annat sätt än problemen med huvet.
Yrsel, hjärndimma, huvudvärk och fan (ursäkta) och hans moster.
Värken är bara värk.
Skall till läkaren den 9 Augusti, så får vi höra vad han säger.