Julstress
Hur klarar ni julstressen ?
Själv har jag fått bitit ihop de senaste åren eftersom jag inte har orkat med både julstressen och heltidsjobb. Men jag har trots det, fått upp ljusstakar och stjärnorna, men inte mer. Har dessutom jobbat varannan jul i många år.
Nu har jag varit sjukskriven i snart ett år, trots det så ser jag , för första gången, fram emot allt vad julen innebär med stress, shopping, städ/pynt, bak och matlagning.
Senast igår sa barnen att det var så roligt att se mig glad och lugn när vi städar och julpyntar.
Jag klarar inte av allt på en gång, men jag tar det lite pö om pö. Efter Lucia så börjar vi julbaket.
- Redigerat 2022-12-04 11:40 av Draken
Jag förstår inte detta med julstress.
Julen är den bästa tiden då man kan koppla av.
Jag bakar det jag vill. Blir det inget så blir det inget.
Älskar att pynta och fixa.
Jag känner bara ett lugn
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag gör inte så mycket till jul längre. Förr stressade man som fan rent ut sagt så man vart ju sönderstressad.
Det var när sonen bodde hemma.
Nu när han inte gör det längre så har jag lagt av.
Jag bakar inget längre. Jag köper en burk peppakakor och lite Lussebullar om jag vill ha.
Pynta är max mycket mer levande ljus och stakarna i fönstrena.
Nån julduk på köksbordet och på bordet inne vid tv:n
Julmat kan jag få för mej att göra lite till mej själv och sonen. Han äter inte så mycket sånt så det blir inget överdådigt.
Jag njuter och kopplar av desto mer då jag tycker denna tiden som kommer är såååå mysig.
Jag kommer ihåg när man vart liten och bodde hemma.
Hur föräldrarna då stressade veckor innan jul. Med att storstäda heeeela huset, baka, laga mat, köa julklapar och gud vet vad.
De var ju helt slut sen när julafton vart över. Var det värt det?
Julen är ju så kort så varför hålla på så?
Jag fattar inte varför.
Så det har jag hållt att jag aldrig skulle bli sån..hahaha😂
Har helt slutat med julstressen. Behandlar julen som när som helst på året. Det är jätteskönt.
#1: Jag har alltid älskat julen, enda sedan barnsben. men de senaste åren har jag inte orkat med riktigt, och jag har blivit stressad för att jag känner att jag inte hinner med julen, och jag orkar inte riktigt med jobbet. Under hela covid stod jag i frontlinjen, då jag blev utlånad och skjutsades mellan covidavdelningarna. Och jag tror att det var det som var den sista droppen. Sonen , jobbet och skolorna, det blev för mycket till slut, och jag kollapsade både psykiskt och fysiskt.. Har varit sjukskriven sedan dess, och nu i år så längtar jag till julen, jag tycker det är helmysigt med pyntning, städning och allt annat som hör julen till 🥰
#3 Det var likadant hemma hos mig när jag växte upp 😉 Nu tycker jag det bara är mysigt, och jag vet att jag kommer både orka och hinna med allt som skall göras. bara det gör att jag, precis som flocken skriver, ett stort lugn och välmående.
Jag har ju också mindreåriga som fortfarande bor hemma så julen är för dem också. Och nu när jag är lugn och stökar runt lite hemma , så smittar jag av mig på barnen också. De har sagt flera gånger att de mår bra när de ser att jag mår bra 🥰
Köpte en julskinka idag så nu är den griljerad.
Jag köpte en till sonen för nån vecka sen så får väl köpa en till till jul…hahhaha..
#6: vi är inne på vår fjärde 🙈
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#7: 🤣🤣Härligt flocken.